کاهش قیمت خودرو محتمل نیست/هزینه 3 میلیونی تبدیل استاندارد یورو 2 به یورو 4
در همین ارتباط، دبیر انجمن خودورسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت خودرو پس از 15 ماه با افزایش حدود 5.5 درصدی همراه شده و طی این مدت نیز هیچ افزایشی که به نفع خودروسازان باشد، اعمال نگردیده است.
احمد نعمت بخش با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان خانه ملت در خصوص افزایش قیمت خودرو، در این خصوص افزود: بنا به تصمیمات نهاد قانونگذار یعنی شورای رقابت برخی هزینه ها همچون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده و تبدیل استاندارد یورو دو به یورو چهار افزایش یافته و امسال نیز برخلاف سال های گذشته استاندارد یورو چهار به یک مورد اجباری در قیمت گذاری خودرو تبدیل شده است.
برهمین اساس به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس با مقایسه میزان افزایش هزینه ها طی سال جاری نسبت به سال گذشته بر افزایش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو معتقدند. این در حالی است که تبدیل استاندارد یورو دو به یورو چهار در شرکت ایران خودرو به تنهایی برای هر خودرو حدود سه میلیون تومان هزینه در بر دارد.
وی افزود: در حالی بنا به درخواست دولت و نمایندگان مجلس نحوه قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت محول شده که اکنون پس از انجام این امر توسط شورای مذکور، با مخالفت و اعتراض مجلسی ها مواجه هستیم که به نظر می رسد با این اقدام برخی نمایندگان مجلس به نوعی مصوبات خود مبنی بر ایجاد شورای رقابت ایراد گرفته اند. چراکه این امر بنا به درخواست آنها توسط شورای رقابت انجام پذیرفته است.
این مقام مسئول احتمال عدم شفافیت صورت های مالی شرکت های خودروساز را دور از ذهن دانست و گفت: با توجه به اینکه خودروسازان بزرگ داخلی کشور در بازار سرمایه فعالیت دارند و سازمان حسابرسی وابسته به دارایی مستقیماً بر صورت های مالی آنها نظارت دارد، به نظر نمی رسد که امکان اشتباه و عدم شفافیت در گزارشات درآمدها و هزینه های این مجموعه ها وجود داشته باشد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران به وضعیت صنعت خودرو طی دو سال اخیر اشاره کرد و ابراز داشت: اگر خودروسازان از وضعیت سودآوری مناسبی برخوردار بودند و درآمدهای قابل توجهی را طی دو سال گذشته به دست آورده بودند، در آن صورت شاید اظهارات مجلسی ها درست و منطقی به نظر می رسید، حال آنکه این گروه طی سال 91 حدود چهار هزار میلیارد تومان و سال 92 دو هزار میلیارد تومان زیان محقق کرده و طی این مدت نیز هیچ سودی میان سهامدارانشان تقسیم نکرده اند.
نعمت بخش افزود: قیمت گذاری خودرو طی این مدت به صورت دستوری انجام پذیرفته و این نحوه افزایش قیمت ها اصلی ترین عامل زیان دهی خودروسازان به شمار می رود، حال آنکه نرخ فروش اکثر محصولات مصرفی خانوارها که نقش مهمی در هزینه های تحمیلی بر آنها دارند، طی یکسال به دفعات افزایش می یابد و نمایندگان مجلس نیز هیچ اعتراضی به آن ندارند.
وی پیرامون آثار ناشی از افزایش حدود 6 درصدی قیمت خودرو بر وضعیت سودآوری صنعت بیان کرد: مجموعه های خودروساز با این میزان افزایش نرخ فروش به سختی می توانند از زیان خارج شوند و به سود عملیاتی دست یابند و در این شرایط بهبود سودآوری آنها با افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه ها امکان پذیر است.
این مقام مسئول افزود: افزایش 10 الی 12 درصدی قیمت خودرو در حالی در دستورکار رییس شورای رقابت قرار داشت و در جلسه برگزار شده میان وی و مدیران شرکت های خودروساز و نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را اعلام نمود که در پی اعلام خبر مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو، میزان مذکور به 5 الی 6 درصد کاهش یافت.
بجای افزایش قیمت دنبال افزایش بهره وری نیروی کار و کاهش هزینه باشید
راه دیگه ش جلو پاداش ها و ...سیاسی در صنعت خودرو سازی کشور را بگیرد نه همه ش دنبال افزایش قیمت باشید بابا این اقا کیه مشکل صنعت خودرو امثال این آدمهای است خون شهدا و حق ملت را
پایمال میکننه .
متوجه هستید چی میگید؟؟؟
بنظر شما در دوران آقای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و کلا" در دولتهای قبلی تر نرخ بیکاری در کجا پنهان میشد؟
فکر میکنید چرا باید از خودرو سازی حمایت کرد؟
تمام این نرخ بیکاری در خودرو پنهان شد و هزینه سربار تولید بالا رفت
چی میگید برای خودتون الکی تعطیل کنید میدونید چقدر آدم بیکار میشه میدونید نرخ بیکاری در این شرایط که طرف نیروی تحصیل کرده و کارشناس باشه با نرخ بیکاری افراد دیپلمه و یا کم سواد خیلی متفاوت هست میدونید هزینه ساخت یک شغل برای یک کارشناس و یک کارگر ساده بسیار متفاوت هست
چی میگی الکی برای خودت تعطیل کنند بروند
فکر کردی همه چی در این هست که این خودروساز تعطیل بشه بره و تو بری خودروی خارجی بخری با کمترین قیمت گمرکی اونوقت تمام مشکلات اقتصادی حل میشه
تعطیلی خودرو سازی در ایران و اینهمه جمعیت بیکار تحصیل کرده در این صنعت میدونی چه بحرانی هم از لحاظ اجتماعی،اقتصادی و امنیتی بوجود میاره
خیلی عذر میخوام شما سهام باز هستید یا ...
این تحلیل شما منو یاد مهد کودک میندازه
ي حساب سرانگشتي مي كنم تصميم گيري با خوانندگان عزيز
دلار حدود1100 تومن پرايد معمولي بود حدودا 7 ميليون تومن و دلار حدود 3000 تومن پرايد معمولي حدود20 ميليون تومن پس اگه نسبت به افزايش نرخ ارز كاهش قيمت خودرو نداشته باشيم بدون شكا تو اين دو يا سه سال كه همه چيز به شدت گرون شده قيمت خودرو ثابت مونده
من ديگه حرفي ندارم
مگه خودرو ما چقدر هزینه بر می داره اخیرا یه قیمت هایی از خودرو لو رفته که هزینه تمام شده پراید و 3.5 و 206 و 6.6 میلیون تومان اعلام کرده چرا باید با نام انحصار و از سویی بهانه اشتغال به ملت ایرانی ظلم کنیم......
به هر تقدیر یه روایتی از حضرت امیر نقل می کنم و تصمیم گیری با دوستان
یه روزی حضرت از کوچه ایی رد می شدند دیدند یکی از اصحاب خاصشون در سایه نشسته و در حال فروش پنبه بود.
حضرت نگاهی به ایشان انداختند و فرمودند:وای بر گران فروشان
اون بابا به هشون بر می خوره میره پیش حضرت می گن ما که از محبان شما هستیم چرا این حرف را به ما زدید،حضرت فرمودند چرا شما پنبه ها را در سایه قرار دادید،طرف اشاره داشتند عیبش کجاست.حضرت فرمودند:پنبه در سایه اندکی رطوبت هوا را جذب می کند لذا سنگین تر از حد طبیعی می شود..............
به امید ایران پیشرفته و مترقی