گسترش بازارهای صادراتی؛ رمز موفقیت در شکوفایی تولید

به گزارش بورسنیوز، مرتضی صالحی، قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کشور بیان کرد: رونق تولید وابسته به توسعه بازارهای صادراتی است؛ نقش کارگروه صادرات در تحقق شعار سرمایهگذاری برای تولید بسیار حائز اهمیت است و لازم است که همه خود را ملزم به اقدام در این زمینه بدانند.
وی ادامه داد: کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان اساس شورای عالی صادرات غیرنفتی به شمار میآید و به نظر میرسد اگر محتوای جلسات به خروجی مطلوب برای بخش خصوصی و توسعه صادرات منجر نشود، اهداف تعیین شده محقق نخواهد شد. جلسات توسعه صادرات غیرنفتی باید به طور مستمر برگزار گردد.
قائم مقام سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: باید مسائل حوزههای تخصصی در این جلسات مطرح و کارگروه به سمتی هدایت شود که به طور دورهای یک قانون اصلاح و یا قانون جدیدی پیشنهاد شود؛ به عبارت دیگر، خروجی هر جلسه باید به حل مسائل منتهی گردد.
در ادامه، امیر روشن بخش قنبری، معاون ارتقای کسب و کارهای بینالملل سازمان توسعه تجارت ایران، رویکرد جدید سازمان را مبتنی بر توجه خاص به بخش خصوصی معرفی کرد و افزود: جریان آزاد اطلاعات در گلوگاههای صادرات باید به گونهای باشد که امکان پیشبینی برای صادرات را فراهم کند. این در حالیست که ارتباط مستقیم بین دستگاهها برقرار نیست و این موضوع به یکی از چالشهای تجار و بازرگانان تبدیل شده است و در نتیجه، آنها نمیتوانند سهم خود را در بازارهای صادراتی تخمین بزنند.
وی تصریح کرد: باید از ابزارهای مناسب استفاده شود تا اطلاعات در یک بستر یکپارچه قرار گیرد و گزارشها از یک منظر ارائه شوند. برای این کار ضروری است که دستگاهها به یک وحدت رویه برسند و دسترسی به اطلاعات را ساماندهی کنیم.
معاون ارتقای کسب و کارهای بینالملل سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضرورت اصلاح قوانین، تاکید کرد: قوانین نباید به صورت دولتی وضع شوند. به عقیده من، باید با تشکیل یک کارگروه، قوانین را شناسایی کرده و با دعوت از بخش خصوصی و انجام یک فرآیند معکوس، از مشکلات به فرآیند و از آن به تصمیمگیری و ابلاغ برسیم.
انتهای پیام/