بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا عنوان کرد:

عرضه محصولات باغی در تالار فرعی بورس کالا

اقدامات لازم در خصوص عرضه محصولات باغی در تالار فرعی بورس کالا در مراحل اولیه قرارداد و تا پایان سال جاری بخشی از محصولات کشاورزی از جمله سیب و پرتقال عرضه خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۹۲۶۷
نویسنده :
محمدآموخته
اقدامات لازم در خصوص عرضه محصولات باغی در تالار فرعی بورس کالا در مراحل اولیه قرارداد و تا پایان سال جاری بخشی از محصولات کشاورزی از جمله سیب و پرتقال عرضه خواهد شد.

در همین راستا مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: با ارایه گزارش ها و برنامه های عملیاتی به سرپرست معاونت امور تولیدات باغی وزارت جهاد کشاورزی این امکان وجود دارد که تا پایان سال جاری بخشی از محصولات کشاورزی از جمله سیب و پرتقال به عنوان محصولات اولیه در تالار فرعی بورس کالا عرضه گردد.

علی پناهی هدف از عرضه محصولات باغی در تالار بورس را کوتاه کردن دست دلالان عنوان کرد و گفت: تفاوت های زیادی میان قیمت هایی که از تولیدکننده خریداری و به دست مصرف کننده می رسد وجود دارد که در بعضی مواقع این اختلاف قیمت ها تا سه برابر گزارش شده است که از طریق عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا این اختلاف قیمت ها کمتر خواهد شد و محصولات کشاورزان با حذف واسطه به دست مصرف کننده خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه محصولات باغی در تالار فرعی بورس کالا عرضه خواهد شد لذا از سخت گیری های لازم چشم پوشی می شود و با ایجاد انبارهایی که برای نگه داری محصولات کشاورزان در نظر گرفته خواهد شد کشاورزان می توانند با گواهی قبض انبار از تسهیلات کوتاه مدت بهره مند شوند.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی از امکان فروش سلف محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: با توجه به تضامین لازم در فروش سلف که از سوی کشاورزان امکان پذیر نمی باشد برهمین اساس وزارتخانه بایستی اقدامات لازم را در خصوص شرایط فروش سلف فراهم آورد.

پناهی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشاورزان با یک سوم قیمت واقعی محصول مجبور به فروش محصولات خود به دلالان هستند که با مکانیسم بورس کالا می توانند محصولات خود را با کاهش اندک قیمت به صورت عمده به فروش برسانند.

وی گفت: صنایع تبدیلی از جمله صنایع غذایی و همچنین شرکت های تولیدکننده آبمیوه از متقاضیان اصلی عرضه محصولات باغی در بورس کالا خواهند بود ولی میادین تره بار و اشخاص حقیقی هم می توانند جزء متقاضیان قرار گیرند.

پناهی در پایان گفت: با توجه به تمایل وزارت کشاورزی مبنی بر عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اقدامات لازم هرچه سریع تر انجام خواهد گرفت و برای پیشرفت اهداف خود در روزهای آتی جلسه ای با انجمن باغداران ایران برگزار می گردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.