مردان مشتری ۱۲ درصد بازار آرایش!
البته مصرف لوازم آرایشی صرفا برای زنان نیست و مردان مشتریان ۱۲ درصد لوازم آرایشی در بازار هستند! حالا با توجه به آمار بالای مصرف لوازم آرایشی در میان زنان ایرانی و همچنین پایین آمدن سن دختران مصرف کننده لوازم آرایشی به دوره دبستان نشان دهنده آن است که مادران و کلا والدین و معلمان و مدیران مدارس و حتی اساتید دانشگاه و متولیان فرهنگی کشور باید بیشتر در این آسیب اجتماعی واردشوند.
مصرف ماهانه یک "ریمل” در ایران
"کریل جولیان” گزارش نویس خبرگزاری فرانسه در جدیدترین گزارش خود نوشته است: زنان مصرف کننده لوازم آرایش در ایران به طور متوسط ماهانه یک ریمل مصرف می کنند. در حالی که این آمار در فرانسه هر ۴ ماه یک ریمل است! شاید بگوئید این آمار صحیح نیست یا اینکه مستند قانونی ندارد اما کمپانی فرانسوی "لانکوم” که از سال ۲۰۱۰ در ایران شرکت توزیع کننده رسمی لوازم آرایشی را ایجاد کرده گفته که ایران بازار بالقوه و بزرگی برای ما محسوب می شود و ارزش سالانه این بازار صدها میلیون دلار است! و این اعتراف سود سالانه یک شرکت عرضه کننده لوازم آرایشی در ایران را نشان می دهد.
حکایت مزون های زیرزمینی!
برگزاری شوی لباس با ۷۰ میلیون تومان
آخرینقیمتهایبرگزاریشویلباس نشانمیدهدکهبرگزاریهرشویلباسبهصورتمیانگین۳۰تا۷۰میلیونتومانهزینهداردکهشاملتیمعکاسی، نور،استیجوغیرهمیشود. دربرخیازسایتهاهم بدوناینکهجنسیتمردیازنمشخص باشدبهآسانیباثبتناماینترنتیمانکنجذبمیکنند. البتهاینسایتهابدونفیلترفعالیتمیکنندوحتیشمارهحساب، آدرس و تلفن هم دارند!
لباس شب ۴ میلیون تومان/ ورود به مزون با شرایط امنیتی
در این میانقیمتبرخیالبسه زنان در نوع خود جالب و قابلتأملاست. گشتزنی درمزونهاوفروشگاههایلباس زنانه درخیابانهایآفریقا،گاندی،سعادتآبادوالهیهنشانمیدهدکم نیستند افرادیکهبراییکلباس شب زنانهبیشاز۴میلیونتومانهزینهمیکنند!برخیازاینفروشگاههاباتدابیرشدیدامنیتیاقدام به فروشمیکنند. ازقفلهایالکترونیکیتاشیشههاینشکنوحتیضدگلوله…. این اماکنبهنوعیطراحیشدهاندکهازبیرونبههیچعنواننمیتوانداخل فروشگاه رارویتکرد.حتیتابلو هم ندارند و تنهابایدزنگبزنیتا بعد ازرویتازطریقدوربینمداربستهوارد فروشگاهشوید.فروشندههاهمبعضاًبدونروسریوباحجابینامناسب ازمشتریهاپذیراییمیکنند.بسیاریازاینفروشگاههاومزونهادر فضای مجازی دارای سایت همهستند.
اعتراف یک مسئول در تهران!
ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران هم از این وضعیت گلایه دارد و می گوید: دختران جوان این روزها مدیر شوهای زیر زمینی در پایتخت هستند. حتی این تنوع به روپوش مدارس هم رسیده است. ۶۰ درصد لباسها خارجی هستند و ۵۰ درصد پوشاک هم قاچاق است!
مانکن های زن در بازار فرش ایران
حالا این آسیب شکل جدیدتری به خود گرفته و آرایش و پوشاکی که دختر جوان را به مانکن تبدیل کرده است وی را وارد بازار تجارت کرده به نحوی که بازرگانان و حتی تولیدکنندگان داخلی هم برای عرضه محصولات خود از مانکن های زن استفاده می کنند!
به عنوان نمونه می توانید طی یک بازدید از نمایشگاه بین المللی فرش که این روزها در تهران در حال برگزاری است به این دستاورد مهم پی ببرید! وقتی وارد این نمایشگاه می شوید بیشتر از بوی فرش های ماشینی بوی پنکک و مواد آرایشی به مشام می رسد! به قول معروف انگار نه انگار که اینجا ایران است! هرچند این آسیب جدید اجتماعی روزهای نخست خود را طی می کند اما باید مسئولان فرهنگی و نظارتی هرچه زودتر اقدام کرده تا این دیده نامتعارف از صنعت و تجارت کشور خارج شود.