با وجود کاهش 6.5 درصدی آمار در شش ماه نخست رقم خورد
سقوط 10 هواپیمای بزرگ مسافربری در جادههای ایران!
با وجود پیگیریهای گسترده کمیسیون ایمنی راهها و پلیس راهور هنوز آمار تلفات جادهای ایران بسیار بالاتر از حد استاندارد است.
در طول شش ماهه ابتدایی سال 1393 تعداد تلفات رانندگی در سر صحنه به 3749نفر رسیده است.
این رقم با توجه به تعداد خودروهای سواری ایران و البته استانداردهای جهانی در کشورهای توسعه یافته همچنان بسیار بالا است و اگر بنا باشد معادل تعداد این تلفات را با سرنشینان یک هواپیمای مسافرتی بزرگ محاسبه کنیم در شش ماهه نخست امسال 10 هواپیمای مسافری با ظرفیت بیش از 370 نفر در جادههای ایران سقوط کرده است.
هر چند این آمار نسبت به 4009 تلفاتی که در سال 1392 اتفاق افتاده پایینتر آمده و کاهش 6.5 درصدی داشته است، اما هنوز بالا بودن این تعداد نشان دهنده اقدامات مهم و زیربنایی است که باید در سفرهای جادهای کشور مدنظر قرار گیرد.
البته در سالهای گذشته و در سایه اجرای مصوبات کمیسیون ایمنی راهها آمار تلفات و تصادفات جادهای همواره رو به کاهش بوده و این روند در سال 1393 نیز ادامه داشته است.
با توجه به دو موضوع مدیریت هوشمند جادهها از طریق نصب حدود 200 دوربین نظارتی و ثبت جریمه رانندگی در شش ماهه نخست امسال توسط وزارت راه و شهرسازی و نظارت بیشتر پلیس و اعمال قانون دراین مدت از شدت تصادفات کاسته شده است.
البته برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تصادفات رانندگی ادامه دارد و درکنار نوسازی جادهها و کاهش نقاط پرخطر در آن ها پیگیری ساخت آزادراهها و بزرگراههای جدید که با توجه به تفکیک مسیرهای عبوری خودروها احتمال تصادفات را به شدت پایین میآورد نیز در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایسنا، در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راهها که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد همچنین بار دیگر بر اقدامات این کمیسیون در رابطه با طرح تشکیل اورژانس ملی، افزایش مدیریت هوشمند راهها، ارتقای نظام بازرسی و ایمنی تولید خودروها، بازنگری درآیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و فراخوان بازدید اتوبوسهای اسکانیا مورد تاکید قرار گرفت و پیگیری آنها تصویب شد.
در کنار آن بحث پیگیری فرهنگی نحوه رانندگی ایرانیها در جادهها نیز از مسائلی است که در کمیسیون ایمنی راهها در دستور کار است و بحث ارائه آموزشهای ایمنی ، تدوین نظام آموزشی و ارزیابی و سنجش مهارت رانندگان حرفهای نیز به منظور پایین آوردن میزان سوانح رانندگی همچنان در دست اجرا است.
این رقم با توجه به تعداد خودروهای سواری ایران و البته استانداردهای جهانی در کشورهای توسعه یافته همچنان بسیار بالا است و اگر بنا باشد معادل تعداد این تلفات را با سرنشینان یک هواپیمای مسافرتی بزرگ محاسبه کنیم در شش ماهه نخست امسال 10 هواپیمای مسافری با ظرفیت بیش از 370 نفر در جادههای ایران سقوط کرده است.
هر چند این آمار نسبت به 4009 تلفاتی که در سال 1392 اتفاق افتاده پایینتر آمده و کاهش 6.5 درصدی داشته است، اما هنوز بالا بودن این تعداد نشان دهنده اقدامات مهم و زیربنایی است که باید در سفرهای جادهای کشور مدنظر قرار گیرد.
البته در سالهای گذشته و در سایه اجرای مصوبات کمیسیون ایمنی راهها آمار تلفات و تصادفات جادهای همواره رو به کاهش بوده و این روند در سال 1393 نیز ادامه داشته است.
با توجه به دو موضوع مدیریت هوشمند جادهها از طریق نصب حدود 200 دوربین نظارتی و ثبت جریمه رانندگی در شش ماهه نخست امسال توسط وزارت راه و شهرسازی و نظارت بیشتر پلیس و اعمال قانون دراین مدت از شدت تصادفات کاسته شده است.
البته برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تصادفات رانندگی ادامه دارد و درکنار نوسازی جادهها و کاهش نقاط پرخطر در آن ها پیگیری ساخت آزادراهها و بزرگراههای جدید که با توجه به تفکیک مسیرهای عبوری خودروها احتمال تصادفات را به شدت پایین میآورد نیز در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایسنا، در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راهها که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد همچنین بار دیگر بر اقدامات این کمیسیون در رابطه با طرح تشکیل اورژانس ملی، افزایش مدیریت هوشمند راهها، ارتقای نظام بازرسی و ایمنی تولید خودروها، بازنگری درآیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و فراخوان بازدید اتوبوسهای اسکانیا مورد تاکید قرار گرفت و پیگیری آنها تصویب شد.
در کنار آن بحث پیگیری فرهنگی نحوه رانندگی ایرانیها در جادهها نیز از مسائلی است که در کمیسیون ایمنی راهها در دستور کار است و بحث ارائه آموزشهای ایمنی ، تدوین نظام آموزشی و ارزیابی و سنجش مهارت رانندگان حرفهای نیز به منظور پایین آوردن میزان سوانح رانندگی همچنان در دست اجرا است.
برچسب ها :
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.