به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هنگامی که نام نوآورترین شرکت ها به میان می آید، بسیاری به یاد اختراعات عجیب و غریب و تکنولوژی هایی مانند ساخت خودروهایی که بدون راننده حرکت می کنند می افتند اما حقیقت این است که شرکت های مشهور فعلی در جهان نیز برای حفظ خود در دنیای رقابت چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. البته شیوه هایی که این شرکت ها برای نوآوری به کار می بندند، متفاوت است.
برای مثال شرکت اپل توجه زیادی به مشتری ها دارد و در واقع نوآوری های خود را از خواست های مشتریان الهام می گیرد. آنچه اپل برای الهام گرفتن انجام می دهد نه به کار گرفتن شیوه های مرسوم مطالعه بازار بلکه مشاهده مستقیم تعامل مصرف کنندگان با محصولات این شرکت و شناخت نیازهای جدید آن ها است. این شرکت اپل نبود که صفحه لمسی را اختراع کرد اما این شرکت توانست با درک نیازهای مصرف گنندگان به بهترین نحو از تکنولوژی صفحه لمسی بهره ببرد و پول زیادی نیز از آن بدست بیاورد. اما شرکت سامسونگ از شیوه دیگری برای به روز نگه داشتن خود استفاده می کند. شرکت کره ای سامسونگ به دقت رقبا و محصولاتشان را تحت نظر دارد و به محض اینکه آن ها محصول تازه ای را راهی بازار می کنند، شرکت سامسونگ نیز به سرعت محصولی مشابه محصول آن ها را تولید کرده و به بازار می فرستد تا سهمی از بازار را بدست بیاورد. البته چنین شیوه ای به معنی مهندسی معکوس نیست که در آن محصولی ساخته شده مورد بررسی قرار می گیرد تا محصولی دقیقا مشابه آن ساخته شود بلکه آنچه سامسونگ انجام می دهد در واقع کسب ایده های خلاقانه جدید از رقبا است و البته همین اقدام نیز کار چندان ساده ای نیست و بدون شک اگر سامسونگ نمونه های خوبی از محصولات مشابه آیفون را راهی بازار نمی کرد، نمی توانست طی سال های اخیر جایگاه خود در فهرست خلاق ترین شرکت های جهان را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد. اما آنچه گوگل در جهان نوآوری انجام می دهد با شیوه های به کار گرفته شده توسط اپل و سامسونگ متفاوت است. اگر بتوان شیوه اپل را "نوآوری به خاطر مشتریان" و شیوه سامسونگ را "نوآوری به خاطر رقبا" نامید، می توان شیوه شرکت گوگل را نیز "نوآوری برای نوآوری" نام نهاد. شرکت گوگل تلاش می کند تا دریابد هر فرآیندی را چگونه می توان با استفاده از تکنولوژی به شیوه متفاوت و موثرتر انجام داد. به همین خاطر است که گوگل تلاش می کند تا به دنیای ناشناخته ها وارد شود و از تکنولوژی در آن ها بهره بگیرد. البته این به معنی بی توجه بودن به نیاز و خواست مشتریان نیست بلکه در واقع گوگل نسبت به دو شرکت دیگر توجه بیشتری به روح نوآوری نشان می دهد. شاید آنچه گوگل انجام می دهد نسبت به شرکت های سامسونگ و اپل بیشتر به تعریف مرسوم نوآوری شبیه باشد اما شرکت های اپل و سامسونگ نیز با واحدهای تحقیق و توسعه گسترده خود بار قابل توجهی از نوآوری های جهان تکنولوژی را بر دوش دارند.
در خصوص نو آوری در شرکت اپل با توجه به کتاب سرگذشت استیو جابز (ترجمه آقای مهدی ابراهیمی)جابز نه تنها از خواسته های مشتریان الهام نمی گیرد بلکه تاکید می کند که ما باید بیش از تصورات مشتری تلاش کنیم و در اصطلاح مشتری را شیفته محصول کنیم و بیشتر بر طراحی و هنر و زیباشناسی تاکید داشت