بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۸
متخصص مغز و اعصاب گفت: استرس‌، هواي گرم و مرطوب، نورهاي شديد، برخي مواد غذايي مانند شکلات، پنير و موادي که شيريني زيادي دارند، سردرد ميگرني را بدتر مي‌کنند.
کد خبر : ۱۳۸۲۷۱
به گزارشافکارنیوز،شکوفه علايي سردردهاي ميگرني را جزو سردردهاي اوليه عنوان کرد و اظهار داشت: علامت مشخصي براي ايجاد اين نوع سردردها وجود ندارد مثلاً سردردهاي سينوزيتي ناشي از سينوزيت است، اما سردردهاي ميگرني علت مشخصي ندارد.

* انواع سردردهاي ميگرني
اين نورولوژيست گفت: سردردهاي ميگرني ۲ تيپ مشخص دارند که يکي ميگرن شايع و ديگري ميگرن نورولوژيک است.

وي ادامه داد: عمده‌ترين علامت ميگرن شايع، معمولاً سردرد يک‌طرفه است که در ناحيه گيجگاهي شروع مي‌شود و ضربان‌دار است هر چند که اين سردرد مي‌تواند دوطرفه نيز باشد و فرد شدت و ضربان را نيز تجربه نکند. سردرد ميگرني شايع گاهي چنان شديد است که در عملکرد فرد اختلال ايجاد مي‌کند.
عضو کميته علمي انجمن MS ايران تصريح کرد: مبتلايان به سردرد ميگرني شايع تمايل به خوابيدن دارند و پس از چند ساعت خواب سردرد آنها تمام مي‌شود.

* سردردهاي نورولوژيک با کاهش بينايي همراهند
اين متخصص مغز و اعصاب گفت: در سردرد نورولوژيک، فرد مبتلا قبل از سردرد مشکلات بينايي را تجربه مي‌کند معمولاً اشکال در بينايي از يک گوشه چشم شروع مي‌شود و به قسمت جلوي ميدان بينايي مي‌رسد که موجب مي‌شود فرد به جاي ديد طبيعي در ميدان ديد خود خطوط نوراني که معمولاً به شکل زيگزاگ هستند را مشاهده کند، گاهي نيز جلوي چشم آنها سياه مي‌شود.
وي افزود: اين علامت از چند دقيقه تا حدود نيم ساعت طول مي‌کشد و پس از آن سردرد شروع مي‌شود، معمولاً پس از شروع سردرد اشکال بينايي نيز برطرف خواهد شد.

*برخي مبتلايان به ميگرن احساس گزگز مي‌کنند
عضو کميته علمي انجمن MS ايران ادامه داد: برخي مبتلايان به MS احساس گزگز و مورمور در اندام‌هاي خود را تجربه مي‌کنند برخي نيز از درد شکمي شکايت دارند.
اين نورولوژيست تصريح کرد: سردردهاي ميگرني از چند ساعت تا حدود ۴۸ ساعت ادامه دارد و بعد از آن از بين مي‌رود، همچنين دفعات بروز اين سردردها در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است ماهي يکبار تا حدود ۳ ماه يکبار به وقوع بپيوندد.

* تهوع و استفراغ در برخي مبتلايان
علايي با بيان اينکه برخي مبتلايان تهوع و استفراغ همراه با سردرد را تجربه مي‌کنند، گفت: يکي از نکاتي که بايد به آن توجه شود عوامل تشديدکننده سردرد است، مبتلايان به سردردهاي ميگرني چنانچه کمتر يا بيشتر از زمان معمول بخوابند دچار سردرد مي‌شوند از سويي ديگر زمان غذا خوردن آنها نيز اهميت زيادي دارد و چنانچه غذا خوردن را به تعويق بيندازند ممکن است دچار سردرد شوند.

* استرس‌ها و هيجانات خود را کاهش دهيد
عضو کميته علمي انجمن MS ايران گفت: استرس‌ها و هيجانات رواني، هواي گرم و مرطوب، نورهاي شديد و حتي نور آفتاب و پروژکتورهاي قوي در عود و وخيم شدن سردردهاي ميگرني مؤثرند.
وي افزود: برخي مواد غذايي مانند شکلات، پنير و موادي که شيريني زيادي دارند سردرد را بدتر مي‌کنند.

*مصرف سوسيس و کالباس سردرد ميگرني را بدتر مي‌کند
اين نورولوژيست تأکيد کرد: سبک زندگي با خواب، غذاي منظم، زندگي در هواي معتدل، جلوگيري از موادي که موجب سردرد مي‌شوند و پرهيز از غذاهاي حاوي مواد نگهدارنده مانند سوسيس و کالباس در کاهش سردردهاي ميگرني مؤثر است.

اين متخصص مغز و اعصاب گفت: تشخيص ميگرن بر اساس پرسش و پاسخي است که پزشک با بيمار مطرح مي‌کند همچنين MIR زماني تجويز مي‌شود که ممکن است دليل ديگري براي سردرد وجود داشته باشد چرا که گاهي ضايعات درون مغز موجب سردرد تيپ ميگرني مي‌شود.

* انواع درمان‌ ميگرن
وي افزود: ۲ دسته درمان دارويي براي ميگرن وجود دارد، يکي از اين دسته داروها زماني بايد مصرف شود که فرد مبتلا احساس مي‌کند سردردش در حال شروع شدن است که از آن جمله مي‌توان سوماتريپتان و ريزاتريپتان را نام برد، معمولاً سردردهاي ميگرني به اين داروها پاسخ خوبي مي‌دهند.
علايي ادامه داد: زنان باردار، افراد سالخورده و بيماران قلبي بايد از مصرف اين داروها بپرهيزند.

*داروهايي که براي مبتلايان به سردردهاي ميگرني زياد تجويز مي‌شود
وي افزود: گروه دوم داروها جنبه پيشگيرانه دارند و زماني تجويز مي‌شوند که دفعات سردردهاي ميگرني زياد و بيش از ۲ بار در هفته اتفاق مي‌افتد، معمولاً پروپرانول و آمي‌تريپتيلين داروهاي خط اول اين نوع درمان هستند.
وي خاطرنشان کرد: همچنين داروهاي ضد صرع مانند والپروات سديم و توپيرامات در پيشگيري از سردردهاي ميگرني مؤثرند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
افسانه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
سلام وقتتون بخیر
من باخوردن کمترین مقدار کالباس و یا سوسیس سردرد خیلی بدی میگیرم. و نفس تنگی زیاد میگیرم اون لحظه
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.