مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی میگوید: طبق برنامهریزیهای انجام شده، سفر رئیس سازمان گردشگری چین به ایران و ملاقات وی با همتای ایرانی در دستور کار قرار دارد. از آنجا که سازمان گردشگری چین نیز نهادی زیر نظارت مستقیم رئیس جمهور این کشور است، این ملاقات میتواند آثار خوبی بر جا بگذارد
به گزارشافکارنیوز، سیاستگذاران بازاریابی گردشگری ایران با توجه به فشرده شدن رقابت در این بازار، برای تبدیل شدن به یکی از مدعیان این عرصه در منطقه روزهای سختی را پیشرو دارند.
به دست آوردن و حفظ این بازار تازه رونقیافته، مستلزم شناخت دقیق آن و بالا بردن توان رقابتپذیری و استفاده از مزیتهای نسبی ایران متناسب با بازار هدف است. با نگاهی به اخبار گردشگری به نظر میآید چین به عنوان یکی از گردشگرفرستترین کشورها در جهان با حدود سالانه ۱۰۰ میلیون گردشگر، تبدیل به بازار هدف بسیاری از کشورها در این حوزه شده است.
کشورها به نیازسنجی گردشگران این کشور میپردازند و به شیوههای مختلف از حذف روادید برای گردشگران چینی گرفته تا در اختیار نهادن هتلهای مجانی برای آنها سعی درجذب این گردشگران دارند، تا بدون معطلی و بهراحتی وارد کشورشان شوند و با قدرت خرید بالای خود بازار گردشگری این کشورها را رونق بخشند. در ایران و در شرایط کنونی که مجموع شرایط داخلی و منطقهای موجب رشد ورود گردشگران شده است، مدیریت و بازاریابی این بازار و سعی در نگاه داشتن آن تبدیل به یکی از دغدغههای اصلی مدیران دولتی این حوزه و همچنین بخش خصوصی در سالهای اخیر شده است.
اولویتهای ایران در بازار گردشگری
کاظم خلدینسب، مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی به تشریح سیاستهای سازمان و اولویتهای آن برای انتخاب کشورهای هدف گردشگری پرداخته و گفت: ما این تقسیمبندی را در سه سطح انجام دادیم که شامل کشورهای همجوار و همسایه شمالی و جنوبی، مقاصد سنتی اروپایی و همچنین کشورهای بریکس یا همان قدرتهای اقتصادی نوظهور نظیر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی میشود.
سیاستهای ایران برای جذب گردشگران چینی
وی با تاکید بر بازار مهم چین و اهمیت به دست آوردن آن برای ایران، به جزئیات فعالیتها و برنامههای سازمان در حوزه بازاریابی گردشگری این کشور پرداخت و افزود: طبق برنامهریزیهای انجام شده، سفر رئیس سازمان گردشگری چین به ایران و ملاقات وی با همتای ایرانی در دستور کار قرار دارد. از آنجا که سازمان گردشگری چین نیز نهادی زیر نظارت مستقیم رئیس جمهور این کشور است، این ملاقات میتواند آثار خوبی بر جا بگذارد.
خلدینسب با توضیح اینکه کشور چین بهطور معمول لیستی از مقاصد مجاز گردشگری دارد که آن را به آژانسهای فعال خود اعلام میکند، افزود: ما از سال ۱۳۹۰ در این لیست و در جمع کشورهای هدف گردشگری چین قرار گرفتهایم و در حال حاضر در این لیست رتبه صدویازدهم را داریم. هماینک در سازمان برای پیگیری و نظارت دقیق بر این بازار کمیتهای مرکب از سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران و چین و انجمن دوستی ایران و چین شکل گرفته و مشغول بهکار است. در این کمیته، در راستای تدوین برنامهها و تبادل ایدهها تابه حال دو جلسه تشکیل شده که به استخراج فرمولی برای چگونگی حضور در این بازار منجر شد.
وی یکی از راههای گسترش روابط گردشگری با چین را استفاده از قطارهای گردشگری دانست که اخیرا چهار تجربه موفق از ورود آنها به کشورمان وجود داشته و تاکید کرد: چین و کشورهای شرق آسیا هم میتوانند از مسیر ریلی برای ورود به ایران استفاده کنند، این طرح از سوی ما به سازمان گردشگری چین ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفت. خط ریلی ایران به ترکمنستان و قزاقستان متصل شده و امکان ورود چینیها از طریق این کشورها نیز وجود دارد.
مدیر کل دفتر بازاریابی گردشگری در ادامه برقراری و اجرای تورهای تلفیقی به همراه کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، ترکیه و ارمنستان را نیز یکی از امکانهای پیشرو برای افزایش تعاملات گردشگری با چین دانست و خاطرنشان کرد: با برگزاری چنین تورهایی و ارائه بستههایی با همکاری کشورهای مذکور گردشگر میتواند با قیمتی معقول در یک سفر از همه این کشورها دیدن کند و در این رهگذر، مبادله هیاتهای گردشگری بین این کشورها و همچنین انتقال تجربیات، موجب افزایش سطح گردشگری کشورمان نیز خواهد شد.
خلدینسب، قرار گرفتن همزمان ایران و چین در پروژه جاده ابریشم را نیز فرصت بسیار مغتنمی برای برگزاری تورهای مشترک جاده ابریشم با چین دانست و در ادامه تاکید کرد: یک روش موثر دیگر برای بازاریابی و معرفی جذابیتهای ایران نیز برگزاری فن تورها و دعوت از رسانههای چین در این تورها برای آشنایی با جاذبههای طبیعی و تاریخی ایران است. پیش از این نیز ۲۳ تن از اصحاب رسانه این کشور برای شرکت در این تورها به ایران آمده بودند که محصول آن تولیدات رسانهای مختلفی بوده است که در این کشور پخش میشود.
ایرانیان ساکن چین، بازاریابان گردشگری ایران
مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری دادن نقش محوری به بخش خصوصی و مشارکتهای مردمی را یکی از سیاستهای پایهای در بازاریابی گردشگری چین عنوان کرد و گفت: در حال حاضر برای راهاندازی نمایندگیهای اطلاعرسانی گردشگری ایران در چین اقدام شده است تا در سه شهر بزرگ پکن، شانگهای و گوانگجو دفاتری برای بازاریابی تاسیس شود. بر اساس این برنامه از ایرانیان مقیم این کشورها که دارای سابقه فعالیت و رزومه قابل توجه در حوزه گردشگری یا حوزههای مرتبط هستند، دعوت به عمل میآید و پس از انجام بررسیهای فنی لازم مجوز رسمی برای کار به آنها داده میشود.
وی در ادامه تاکید کرد: این طرح در راستای اولویتبخشی به بخش خصوصی و نیروهای متخصص مردمی برای سهمبری از این بازار است و به این ترتیب فعالیت کنسولگریها به صدور روادید و کارهایی از این دست محدود خواهد ماند.
خلدینسب یکی از روشهای آزمودهشده و مهم برای بازاریابی گردشگری در سراسر دنیا را برگزاری نمایشگاههای بینالمللی و حضورموثر و فعال در آنها دانست و گفت: چین بهصورت سالانه نمایشگاه بزرگ گردشگری COTTN را برگزار میکند که ما نیز در سال ۲۰۱۲ در آن حضوری موثر داشتیم. اخیرا نیز استان مازندران به نمایندگی از کشورمان در نمایشگاه گردشگری جاده ابریشم که در شیان چین برگزار شده بود شرکت و غرفه ایران در این نمایشگاه افتخار بهترین غرفهآرایی را از آن خود کرد. در این نمایشگاه هیات ایرانی نشستهای کاری متعددی با بخشهای مختلف دولتی و خصوصی چین و سایر کشورها و دفاتر خدمات مسافرتی شرکتکننده داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای شرکت در نمایشگاه بینالمللی گردشگری که در بهمن ماه سالجاری در محل نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار خواهد شد از مقامات و تورگردانان چینی نیز دعوت به عمل آمده است.
به نظر میآید مجموع برنامهریزیهای انجام شده و فعالیتهای صورت گرفته، نشاندهنده آن است که ایران برای ورود جدی به بازار رقابت برای جذب گردشگران چینی عزم خود را جزم کرده است و این تعاملها، تصویر بینالمللی خوبی از ما ارائه خواهد کرد و گردشگران را به آستانه درهای ایران میرساند. اما ناگفته پیداست که گرفتن بازخورد نهایی مناسب از مجموع این فعالیتها مستلزم جلب رضایت گردشگر در دوران اقامتش در ایران است، تا پایایی این روند را تضمین کند و این تنها با ساماندهی فعالیتهای موازی برای تکمیل و ارتقای زیرساختهای گردشگری موجود، ممکن میشود.
برنامهریزیهای زیربنایی بهمنظور ساخت و راهاندازی جادهها و فرودگاههای مناسب؛ برنامهریزی بهمنظور گسترش خدمات اجتماعی نظیر بهداشت و افزایش ضریب امنیت و احساس امنیت در جامعه در وضعیتی که احساس ناامنی در کشورهای منطقه گردشگران را به ایران متمایل کرده؛ برنامهریزی فرهنگی جهت ارائه دستاوردهای هنری؛ برنامهریزی و توسعه منابع انسانی و تعریف سازوکاری مشخص برای اطمینان یافتن از اینکه در زمان مناسب افراد متخصص در پستهای مناسب قرار بگیرند و فعالیتهایی از این دست، مجموعه اقداماتی است که تمرکز بر آنها و تحققشان ما را به مقصد مطلوب گردشگران چینی بدل خواهد کرد.
ارسال نظر
اخبار روز
خبرنامه