به گزارش بورس نیوز و به نقل از مهر، در حالی که وزیر راه و شهرسازی سال گذشته با حضور در شرکت راهآهن تفاهم نامه خرید ۸۵۰ دستگاه واگن باری و مسافری با همکاری شرکتهای روسی تولیدکننده واگن و با هدف تولید بخشی از آنها در شرکتهای واگنساز ایرانی به امضا رسید، اما با گذشت یک سال از امضای این تفاهم نامه، همچنان به دلایلی همچون ممانعت وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش واردات این تعداد واگن، خبری از اجرایی شدن این تفاهم نامه نیست.
فرصت توسعه و نوسازی ناوگان ریلی را از دست دادیم
مجید بابایی در خصوص جلوگیری از واردات ۸۵۰ دستگاه واگن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خرید این تعداد واگن براساس موافقت نامه ای بود که وزارت راه و شهرسازی سال گذشته با طرف روسی از محل خطوط اعتباری ایران و روسیه به صورت فاینانس برای واردات واگن باری و مسافری به امضاء رسانده بود.
وی افزود: در مقطعی و در دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم جلوی واردات واگنها و ثبت سفارش آنها گرفته شد که در نتیجه نتوانستیم این واگنها را از روسیه خریداری و وارد کنیم. در حال حاضر نیز همزمان با نوسانات ارزی امکان واردات این تعداد واگن امکان پذیر نیست در نتیجه تعدادی از شرکتهای حمل و نقل ریلی بخش کوچکی از نیاز خود را از محل تولید داخل تأمین کردهاند اما همچنان با کمبود واگن روبرو هستیم.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است چون در داخل کشور تولید واگن داریم امکان واردات آن وجود ندارد؛ اما باید دید ظرفیت تولید واگن در داخل چه میزان است. صنعت واگنسازی ما نیاز به حمایت دارد. ما هم این موضوع را درک میکنیم اما وقتی شرکتهای ریلی به تعداد زیادی واگن نیاز دارند مجبور هستند بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تأمین کنند.
بابایی تصریح کرد: وزیر صنعت زمانی میگفت اگر این واگنها وارد کشور شود من خودم را جلوی قطارها میاندازم تا اجازه حرکت به آنها ندهم این در حالی است که از یک سو ظرفیت شرکتهای تولیدی داخلی پائین است و از سوی دیگر اجازه واردات داده نمی شود. ضمن اینکه شرکتهای ریلی بهاندازه کافی پول ندارند که بتوانند خودشان مستقیماً واگن وارد کنند و قرار بود واگنهای مذکور از محل خطوط اعتباری فاینانس روسی تأمین شود.
تولیدکنندگان داخلی توان دارند، نقدینگی ندارند
وی با بیان اینکه تولید واگن باری، تکنولوژی بالایی نیاز ندارد و شرکتهای داخلی میتوانند آن را تولید کنند، یادآور شد: مشکل شرکتهای واگنسازی ما نبود نقدینگی و سرمایه در گردش است در حالی که قرار بود ۸۵۰ دستگاه واگن روسی از محل خطوط اعتباری خریداری شود که این مشکل را حل میکرد.
بابایی با اشاره به تسهیل فضای بین المللی تا پیش از خروج آمریکا از برجام ادامه داد: میتوانستیم در زمانی که برجام اجرا میشد، این واگنها را وارد کنیم اما در حال حاضر هم با مشکل تحریم مواجه هستیم و هم با معضل سه برابر شدن نرخ ارز؛ با این فرصتسوزی که انجام شد به چالش کمبود واگن برخورده ایم.
وی افزود: به نظر میرسد توسعه صنعت حمل ونقل ریلی دغدغه کشور نیست.
بابایی با اشاره به اینکه انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و وزیر راه و شهرسازی طی نامه ای از معاون اول رئیس جمهور خواستار تخصیص ارز دولتی به بخش ریلی شدهاند، گفت: تا زمانی که ارز موردنیاز بخش ریلی را از سامانه نیما و بازار آزاد تأمین کنیم شرکتهای ریلی توانایی خرید واگن مورد نیاز را نخواهند داشت. به همین دلیل در نامه درخواست وزیر راه و شهرسازی از جهانگیری خواسته شده است که تنها به بخش حمل و نقل ریلی، ارز دولتی اختصاص داده شود و برای سایر گونههای حملونقل از محل سامانه نیما، ارز مورد نیاز تأمین شود.