به گزارش بورسنیوز، در هفت سال گذشته موضوع عدم دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو بارها از سوی فعالان قطعهسازی و خودروسازی یادآور شده است. به تازگی در اقدامی دولت تلاش کرده تا نقش شورا در قیمتگذاری را کمرنگ کند با این حال، هنوز شورای رقابت به طور کامل کنار رفتن از قیمتگذاری خودرو را قبول نکرده است. در این باره نه در تمام اعضا بلکه در بعضی از اعضای شورا رقابت مقاومتهایی وجود دارد تا جایی که یکی از اعضا تهدید کرده است که به دیوان عدالت شکایت خواهد کرد. این در حالی است که به طور معمول بخش خصوصی از دولت به دیوان شکایت میکند و بار اول است که درباره شکایت دولت از دولت در دیوان عدالت میشنویم.
کنار رفتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو تصمیم درستی است. در شرایطی که قیمت در حاشیه بازار تعیین نشود، خودروساز، قطعهساز و مشتری ضرر میکند و تنها بهرهمند از این وضعیت دلال و واسطهگر است. زمانی که قیمت در حاشیه بازار تعیین شود، سهم هر یک از بخشهای موثر در زنجیره تولید و عرضه خودرو به تعادل میرسد.
اکنون از نقش ستاد تنظیم بازار در قیمتگذاری خودرو سخن به میان آمده است. ستاد هنوز در این زمینه شروع به کار نکرده تا به تحلیل درستی از عملکرد آن برسیم اما امیدواریم که ستاد تنظیم بازار رویه شورای رقابت را در باره تعیین قیمت خودرو ادامه ندهد.
محاسبه زیانی که تصمیمات شورای رقابت به خودروسازی وارد کرده ساده است. برای مثال قطعهساز برای تولید قطعه ای 10 تومان هزینه میکند اما باید آن را 8 تومان بفروشد و خودروساز خودرویی به ارزش 80 تومان تولید میکند که باید آن را 60 تومان بفروشد. نرخ خودرو درحالی در حاشیه بازار تعیین نمیشود که نرخ انواع محصولات دیگر افزایش یافته است و قیمتگذاری شورای رقابت تنها به تضعیف اقتصادی خودروسازان داخلی میانجامد.
دخالت شورای رقابت در پنج سال گذشته به زیان 20 هزار میلیارد تومانی خودروسازان انجامیده است. یکی از خودروسازان داخلی در سال گذشته 2 هزار میلیارد تومان ضرر کرده درحالیکه 660 هزار دستگاه خودرو نیز تولید کرده است. باتوجه به این وضعیت بحرانی، دست اندرکاران این صنعت باید هرچه زودتر درباره تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار تصمیم بگیرند چراکه هر روز اتلاف وقت به قیمت انباشت زیان صنعت خودرو است.