بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

448 هزار میلیارد ریال بودجه جاری و عمرانی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: 448 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه جاری و عمرانی است، که بخش بزرگی از آن در قالب ردیف متفرقه در بودجه می‌آید و بخشی از آن اعتبارات ملی و شاید نزدیک 20 درصد هم از آن اعتبارات در قالب بودجه‌های عمرانی در اختیار شورای برنامه‌ریزی توسعه استان‌ها قرار می‌گیرد.
کد خبر : ۱۸۸۳۶۷

448 هزار میلیارد ریال بودجه جاری و عمرانی

به گزارش بورس نیوز، علی قربانی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه، گفت: بخشی از اصلاحات ساختار بودجه به دو سوم بودجه کل کشور که مربوط به بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است، برمی‌گردد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: از هزار و 700 هزار میلیارد تومان بودجه کل کشور هزار و 274 هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت است که عملا در مجلس به هیچ وجه بررسی نمی‌شود و فقط در قالب لایحه به مجلس می‌آید و تصویب می‌شود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه در مجلس دهم توضیح داد: 448 هزار میلیارد تومان باقی مانده مربوط به بودجه جاری و عمرانی است، که بخش بزرگی از آن در قالب ردیف متفرقه در بودجه می‌آید و بخشی از آن اعتبارات ملی و شاید نزدیک 20 درصد هم از آن اعتبارات در قالب بودجه‌های عمرانی در اختیار شورای برنامه‌ریزی توسعه استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید براینکه باید کل هزار و 700 میلیارد تومان بودجه کشور در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، بیان داشت: در حقیقت بر بسیاری از شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت عملا هیچ نظارتی از سوی مجلس صورت نمی‌گیرد این در حالی است که طبق قانون اساسی مجلس با تحقیق و تفحص می‌تواند نظارت عام بر تمام امور داشته باشد اما این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد.

قربانی در ادامه با اشاره به ردیف‌های متفرقه در بودجه سنواتی، گفت: سالانه چند هزار میلیارد تومان به ردیف‌های متفرقه اختصاص داده می‌شود این ردیف‌ها سرفصل مشخصی دارد که دراختیار دولت است و دولت هر طور بخواهد آن را هزینه می‌کند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بودجه‌ریزی باید به این نحو باشد که عملکرد یکساله دستگاهی مورد ارزیابی قرار گیرد و سالانه به آن 10 تا 20 درصد افزوده شود تا براساس عملکرد سال گذشته بودجه تخصیص پیدا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نگاه می‌شود سال گذشته به یک دستگاه چه میزان بودجه داده شده بود و برای سال بعد میزان آن بدون در نظر گرفتن عملکرد و خروجی آن دستگاه بودجه افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که انتظار می‌رود دولت گزارشی از کارکرد دستگاه‌ها داشته باشد تا بدانیم بودجه سنواتی کجا و به چه روشی خرج شده و چقدر بهره وری داشته است تا نسبت به آن بودجه را کم یا زیاد کرد.

قربانی بیان کرد: باید چنین اصلاحاتی در ساختار بودجه‌ریزی کشور رخ دهد اما تاکنون چنین تحولاتی صورت نگرفته است و هر سال 21 تا 22 تبصره در مجلس با جنجال بررسی و تصویب می‌شود، در این بین تصویب یک بحث است تخصیص اعتبارات بحث دیگر.

این نماینده مجلس توضیح داد:در تبصره 21 قانون بودجه سال 97 تاکید شده بود که تفاوت تخصیص نباید بیشتر از 10 درصد باشد، یعنی نباید اعتبار پروژه ای 150درصد باشد و اعتبارات استان یا جایی دیگر زیر 10 درصد باشد و نهایت اختلاف تخصیص اعتبار نباید از 10 درصد تجاوز کند.

وی گفت: با این حال دولت هر طور که دوست دارد اعتبارات را تخصیص می‌دهد و این بودجه‌ریزی نیست بنابراین باید فکر اساسی شود تا دولت این اندازه قدرت برای اجرا نکردن مصوبات مجلس را نداشته باشد که در واقع نقض ساختاری و کارکردی در نظام بودجه‌ریزی ایران را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه می‌تواند در قالب لایحه، طرح یا توافق بین مجلس و دولت باشد، بیان کرد: باید در این اصلاح ساختار تمام ابعاد بودجه‌ریزی کشور دیده شود و به نظر می‌رسد تا 4 ماه دیگر این موضوع کلید بخورد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

بخشی از تامین منابع مالی دولت در بودجه 98 از طریق بازار سرمایه

تا چند هفته آینده صورت می گیرد؛

راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایای مدیران

در پی مطرح شدن طرح سهمیه بندی بنزین؛

افزایش فقر و تشدید تضاد طبقاتی در کشور

در نشست امروز کمیسیون تلفیق بودجه 98 رخ داد؛

تخصیص 5هزار میلیاردتومان برای تسویه بانک مسکن به بانک مرکزی

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.