اعلام نرخ تازه طرح ترافیک
به گزارش بورس نیوز، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: نرخ عدد پایه در سال ۱۴۰۳ به میزان ۷۵ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد افزایش به ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است، بنابراین برای یک روز تردد در محدوده طرح ترافیک باید ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شود.
وی درخصوص دلایل افزایش ۵۰ درصدی قیمت طرح ترافیک گفت: شرایط هسته مرکزی شهر به گونهای است که زیست را مختل کرده و برای کاهش تمایل به استفاده از محدوده طرح ترافیک، این افزایش پیشبینی شده است.
تشکری هاشمی ادامه داد: در جلسه مشترک با شهرداری و کمیسیون برنامه و بودجه، شهرداری پیشنهاد ۴۵ را مطرح کرده بود. با توجه به وجود خطوط اتوبوسهای تندرو، مترو و شبکه حمل و نقل عمومی در مرکز شهر و عدم الزام به استفاده از خودرو شخصی، نرخ طرح ترافیک ۵۰ درصد افزایش یافته است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد که در جدول شماره ۱ محدودههای تردد مشخص شده است و حلقه اول با ضریب یک و نیم، حلقه دوم با ضریب ۷۵ درصد و حلقه سوم که شامل هر دو منطقه است، دارای ضریب ۱.۵ است.
وی ادامه داد: ساعات اوج مشابه دوره قبل است و ضرایب تغییر کردهاند. به عنوان مثال، اگر ورود و خروج در اوج صبحگاهی و شامگاهی باشد، ضریب ۱.۶ افزایش مییابد و اگر آغاز در اوج و خروج قبل از اوج باشد، ضریب ۱.۲ کاهش مییابد.
تشکری هاشمی درباره طرح ترافیک برای خودروهای هیبریدی گفت: برای این خودروها عددی اندک در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز به تعرفه، تنها ۵ درصد مبلغ کل را پرداخت کنند. این خودروها هیچ آلودگی ندارند بلکه آلودگی اگزوز آنها حذف شده است.
وی بیان کرد: خودرویی که معاینه فنی غیر از تهران دارد برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید ضریب دو برابری پرداخت کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص خودروهای پلاک شهرستان گفت: برخی از این خودروها به تهران میآیند و باعث اختلال در محدوده طرح ترافیک میشوند. پیشبینی شده که اگر خودرویی در طول ماه یک الی سه روز تردد داشته باشد، هیچ افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت، اما اگر ۴ الی ۷ روز تردد داشته باشد، با افزایش یک و دو دهم درصد مواجه میشود و اگر بیش از ۷ روز در تهران تردد کند، ضریب به یک و نیم میرسد و برای تردد بیش از ۱۰ روز ضریب به ۲ برابر میرسد.
تشکری هاشمی تاکید کرد که خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال ضریب یک دارند و از سال ششم به بعد به ازای هر سال پنج صدم به ضریب اضافه میشود. همچنین فروش آرم طرح ترافیک برای خودروهای بیش از بیست سال ممنوع است.
وی افزود: شهرداری تهران مجاز است به ازای هر پلاک ثبتی عوارض تردد یک خودرو متعلق به ساکنین که در سامانههای شهرداری ثبت نام کردهاند، متناسب با محدوده سکونت خود با ضریب ۵ دهم محاسبه و اعمال کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: تعداد زیادی از خودروهای تاکسی به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار میگیرند و در اختیار شهروندان تهرانی نیستند. بنابراین سازمان تاکسیرانی موظف است پلاک تاکسیهای فعال را در اختیار شهرداری قرار دهد تا از پرداخت عوارض معاف شوند.
وی همچنین به عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص و افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: این عوارض در سقف مجوزهای ورودی با اعمال ضریب یک دهم تعیین میشود. وسایل نقلیه با پلاک ویلچر مشمول پرداخت عوارض نمیشوند.
تشکری هاشمی ادامه داد: شهرداری تهران مجاز است حداکثر ۵ درصد از کل مجوزهای صادره را در موارد خاص با اعمال ضریب یک دهم محاسبه و صادر کند. همچنین به خبرنگاران که سهمیه طرح ترافیک نگرفتهاند، کارت بلیط اتوبوس با قابلیت شارژ نامحدود تخصیص مییابد.
وی در نهایت گفت: عوارض تردد وسایل نقلیه آژانسها و موسسات اتومبیل پایه که ضریب ۶ دهم داشتند، به سه دهم کاهش یافته است. همچنین عوارض تردد مینی بوسها و اتوبوسها مشروط به ثبت نام در سامانههای شهرداری تهران محاسبه میشود.
این لایحه با رأی مثبت اکثر اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
انتهای پیام/