استفاده از ظرفیتهای داخلی کلید توسعه حملونقل ریلی
به گزارش بورس نیوز، شادمهر کاظمزاده درخصوص درخواست شرکتهای حملونقل ریلی برای دریافت یارانه دولتی، اظهار کرد: در وضعیت موجود دولت توان کافی برای پرداخت یارانه به شرکتهای حملونقل ریلی را ندارد، البته در سالهای اخیر دولت سوبسیدهای مختلفی را برای حمایت از این حوزه ارائه کرده، اما شرکتهای مذکور بار دیگر خواستار دریافت یارانه هستند.
وی افزود: در دو سال اخیر شرکتهای حملونقل ریلی با مشکلات زیادی مواجه شدند که به ویژه آنها افزایش نرخ ارز در کشور بود و این موضوع سبب شد هزینههای آنها چند برابر شود.
نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در خانه ملت ادامه داد: به نظر میرسد که شرکتهای حملونقل ریلی باید استراتژی خود را برای فعالیت در حوزه حملونقل تغییر دهند. به این ترتیب که آنها به جای دریافت یارانه برای رفع خلاءها و جبران هزینه ها، در جهت کاهش هزینههای مختلف گام بردارند.
کاظمزاده بیان کرد: عاملی که در افزایش هزینه شرکتهای حملونقل ریلی، خیلی مهم بود، بحث خرید تجهیزات مرتبط است. در سالهای اخیر شرکتهای مذکور برای تأمین قطعات و تجهیزات موردنیاز تنها به دنبال واردات بودند. اما شرایط موجود کشور تغییر کرده و به تبع آن رویکرد مدیران نیز باید اصلاح شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی بومیسازی تجهیزات و قطعات حملونقل ریلی باید در دستور کار مدیران قرار گیرد، البته در چند ماه اخیر مدیران وزارتخانههای صمت و راه برای قطع وابستگی صنعت حملونقل ریلی به خارج برنامهریزی را انجام داده اند و نتایج آن به خوبی قابل مشاهده است.
رئیس کمیته حملونقل کمیسیون عمران مجلس گفت: استفاده از ظرفیتهای داخلی کلید توسعه حملونقل ریلی در کشور است، زیرا تداوم وابستگی به محصولات خارجی، صنعت حمل ونقل ریلی را همچنان آسیب پذیر خواهد کرد.