کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
تحریم یا بدون تحریم، تختهگاز بیاستراتژیهای خودرویی
مدتی است که در خودروسازان اتفاق مثبتی نیفتاده و همچنان روند زیان دهی خود را طی میکنند اما؛ نکته قابل توجه این است که سهامداران سوار بر موج به سمت سهم این گروهها در حرکت بوده و حجم عرضههای گروه خودرو در بورس رو به افزایش است.
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در توضیح منطقی بودن سرمایهگذاری در این سهام به خبرنگار بورس نیوز گفت: در ابتدا باید دلایل زیانده بودن این صنعت را در نظر گرفت چراکه دیدگاهی سنتی و عمومی وجود دارد که خودروسازی با حداقل امکانات، به تولید یک خودرو پرداخته و نمیتواند ضررده باشد اما؛ در دیدگاه دیگر این موضوع مطرح میشود که ماشین تولید شده در کشور تحت تاثیر عوامل بسیاری، چون قیمت ارز، افزایش قیمت قطعات، تحریم، اتفاقات داخلی و مشکلات قطعه سازی، افزایش قیمت پیدا کند.
صدرایی افزایش هزینههای گروه خودرو را با بالارفتن قیمت دیگر گروهها مقایسه کرد و افزود: مانند افزایش هزینهها در گروههایی مانند صنایع غذایی، خودرو نیز این شرایط را تجربه کرده و از این قاعده مستثنی نیست.
صنعت خودرو یک صنعت سیاسی است
این کارشناس خودرو در پیشبینی آینده خودروسازان خاطر نشان کرد: صنعت خودرو یک صنعت سیاسی بوده و نمیتوان آن را جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی کشور دانست.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی این صنعت نبود استراتژی، مدیریت و برنامهریزی است؛ چه در شرایط تحریم باشد چه نباشد، شرایط برای سیاستگذار یکی بوده و تغییری برای آن قائل نیست.
صدرایی با اشاره به عدم برنامهریزی کلان و جامع در کشور عنوان کرد: بدون مدیریت این صنعت تنها یک صنعت سیاسی است که هیچ ارزش افزوده ملی به همراه نخواهد داشت و آینده آن مستقیما وابسته به فضای سیاسی و اقتصادی کشور است.
عدم ارائه طرح جامع صنعت خودرو را به نابودی میکشاند
وی در خصوص رشد این صنعت گفت: هر صنعتی باید به فکر نیازها و خواستههای جامعه خویش بوده و اگر هدف ارتقا را در سر دارد باید بازارهای صادراتی و نیازهای جهانی را شناسایی کند؛ این امر تنها با محصولات و پلتفرمهای جدید امکانپذیر است.
وی در خصوص رشد این صنعت گفت: هر صنعتی باید به فکر نیازها و خواستههای جامعه خویش بوده و اگر هدف ارتقا را در سر دارد باید بازارهای صادراتی و نیازهای جهانی را شناسایی کند؛ این امر تنها با محصولات و پلتفرمهای جدید امکانپذیر است.
صدرایی ادامه داد: مباحث بازاریابی، خدمات پس از فروش و بازارسازی باید در دستور کار قرار گرفته و طرحی جامع و کامل برای این صنعت در نظر گرفته شود.
این کارشناس بازار خودرو ضمن بیان این مطلب که اجرایی شدن این روش برای این صنعت جای حرف خواهد گذاشت افزود: عدم رعایت نکات و پیش روی به همین منوال جاری در جامعه، بدون شک صنعت خودرو را به نابودی خواهد کشاند.
صدرایی در پایان اظهارداشت: در جهت رشد صنعت خودرو، نخست باید یک برنامه جامع صنعتی برای کل کشور در نظر گرفت که خودرو بخشی از آن باشد.
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
دود تنش نرخهای آزاد در چشم خودروسازان
کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
افرایش قیمت بنزین، خودرو را گران کرد
کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
دود تنش نرخهای آزاد در چشم خودروسازان
کارشناس بازار خودرو در گفتوگو با بورسنیوز مطرح کرد:
افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی نرخ خودرو
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
افرایش قیمت بنزین، خودرو را گران کرد
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهام خودرویی هنوز در قیمت 4 سال قبل معامله میشوند و در واقع هیچ رشدی نکردند و باید مثل بقیه سهام خودشان را با ریال هماهنگ نمایند.خودرو سازان هم تازه دارند سوده میشوند و اینده روشنی خواهند داشت.
پاسخ
اخبار روز
خبرنامه
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.