به گزارش بورس نیوز،اگرچه گزارهی "اگر صادرات داشته باشیم کیفیت محصولات افزایش خواهد یافت" صحیح است، ولی در فاز نخست نباید برای توسعه کیفیت محصولاتمان منتظر صادرات باشیم، چرا که مردم ما از همه بیشتر لیاقت محصول باکیفیت را دارند. کیفیت با دانش فنی و کار گروهی خوب شروع میشود و با کسب مهارت لازم و سیستماتیک به تدریج خود را در رضایت محصولات توسط مردم نشان میدهد و در نتیجه محصولی که در داخل به مقبولیت برسد، به طور حتم قابلیت صادرات را هم دارد که برای اثبات این ادعا میتوان از برخی تولیدات که هم اکنون در سطح نسبتا وسیع به کشورهای همسایه صادرات میشوند، نام برد.
در حال حاضر تیمهای مهندسی و کیفیت خودروسازان نیاز به یک خانه تکانی جدی دارند، چرا که همواره نزد آنها کمیت از اهمیت بیشتری نسبت به کیفیت برخوردار و این خود مشکل بزرگی است که به آسانی قابل حل نمیباشد. خودروسازان بیشتر به فکر افزایش تولید خودرو جهت کسب رضایت مسوولین هستند و در این بین کیفیت که رکن مهمتری محسوب میشود، مفقود مانده است؛ در حالی که تجربیات سالهای گذشته ثابت کرده مصرف کنندگان نهایی حاضرند برای محصول با کیفیت هزینه بیشتری هم بدهند که به عنوان مثال میتوان از کیفیت خوب خودروی تندر در سالهای گذشته نام برد و بنابراین عرضه خودرو بدون توجه به کیفیت، صنعت خودرو را به سمت جلو و صادرات سوق نخواهد داد.
در آخر پیشنهاد میشود برای محدود سازی مشکل کیفی خودرو در کوتاه مدت، هیات منصفهای متشکل از نمایندگان قطعه سازان در تشکلهای واقعی و مسوولین مربوطه بوجود آید تا از قدرت امضاهای طلایی کاسته و قطعات باکیفیت بدون در نظر داشتن نام و نشان سازنده در محصول نهایی خودروسازان استفاده شود و در بلند مدت با تیمی از نخبگان جوان و بیطرف و با استفاده از دانش و مهارتهای روز دنیا در قالب استانداردهای کیفی و الزامات مربوطه مانند استاندارد IATF و امثال آن نسبت به ارتقا همه جانبه کیفیت در خطوط تولید خودروسازان و قطعه سازان اقدام کرد.