بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
امروزه مدیریت مشارکتی یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین روش‌های مدیریتی است و یکی از اقداماتی که می‌تواند در دست‌یابی سازمان به این مهم اثرگذار باشد، استقرار نظام پیشنهادات و گروه‌های بهبود کیفیت است.
کد خبر : ۲۴۳۲۳۰
نویسنده :
مینا علیزاده

خواندن ۲ دقیقه

نقش مدیریت مشارکتی در بقا و توسعه چهل‌ساله فولاد مبارکه

بی‌شک جایگاه امروز فولاد مبارکه در جهان اتفاقی نیست. این مهم که قطعا حاصل در کنار هم قرار گرفتن تکه‌های پازل توسعه و بقاست، بدون استفاده از سیستم‌های مدیریتی نوین و کارآمد امکان‌پذیر نیست. استفاده از شیوه مدیریت مشارکتی در قالب استقرار نظام پیشنهادات و گروه‌های بهبود کیفیت یکی از استراتژی‌های برتر این شرکت است که در برترین شرکت‌های جهان نیز اجرا می‌شود.

در عصر رقابت‌محور امروز، بهره‌وری با هدف بهبود عملیات سازمان بسیار حائز اهمیت است. توجه به این مهم در سازمان‌ها با حذف فرایند‌های زائد به استفاده بهینه از منابع سازمان به‌ویژه در حوزه منابع انسانی کمک می‌کند و از میزان هدررفت منابع می‌کاهد. همین مسئله باعث شده تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و کارآمد از منابع گوناگون مانند نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات، هدف همه مدیران سازمان‌های اقتصادی و واحد‌های تولیدی صنعتی و مؤسسات خدماتی باشد.

وجود ساختار سازمانی مناسب، روش‌های اجرایی کارآمد، تجهیزات و ابزار کار سالم، فضای کاری متعادل و از همه مهم‌تر نیروی انسانی شایسته از ضروریاتی است که برای دست‌یابی به این هدف باید مورد توجه قرار گیرد. مشارکت کارکنان یک مجموعه در امور مختلف و تلاش‌های آگاهانه آنان به همراه انضباط کاری می‌تواند بر میزان بهره‌وری و بهبود آن به‌ویژه در یک محیط پرنوسان و همراه با ناامنی اثرگذار باشد. به بیان دیگر فرهنگ بهبود بهره‌وری باید در سازمان نهادینه شود؛ سازمانی که نیروی انسانی هسته مرکزی و قلب آن را تشکیل می‌دهد.

«مدیریت مشارکتی»؛ یکی از پیشرفته‌ترین شیوه‌های مدیریت در جهان

امروزه مدیریت مشارکتی یکی از پیشرفته‌ترین و مؤثرترین روش‌های مدیریتی است و یکی از اقداماتی که می‌تواند در دست‌یابی سازمان به این مهم اثرگذار باشد، استقرار نظام پیشنهادات و گروه‌های بهبود کیفیت است. تجربه موفق شرکت‌های بزرگی، چون تویوتا، مهر تأییدی بر کارآمدی این روش است؛ روشی که ارتقای بهره‌وری مجموعه و تأمین رضایت کارکنان را به دنبال دارد.

شرکت فولاد مبارکه نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ایرانی در حوزه فولاد و همچنین شرکتی پیشرو در توسعه، با درک این نیاز از سال‌های ابتدایی تأسیس خود اقدام به استقرار نظام پیشنهادات و گروه‌های بهبود کیفیت کرد. دستاورد این مسئله چنان برای فولاد مبارکه پررنگ بوده که معاون تکنولوژی این شرکت بخش عمده‌ای از منافع و بهبود‌های سازمانی فولاد مبارکه را ناشی از استقرار نظام پیشنهادات و گروه‌های بهبود می‌داند.

سید مهدی نقوی، معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در سالروز استقرار نظام پیشنهادات و گروه‌های بهبود در شرکت فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار فولاد گفت: نظام‌های بهبود مشارکتی، روشی برای حل مسئله با هدف بهبود فرهنگ‌سازی، کسب مزایای اقتصادی و ایجاد بانک اطلاعاتی به‌منظور دست‌یابی همه کارکنان به فرصت‌های بهبود و ترغیب آنان برای حرکت مستمر رو به جلو طراحی شده است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از منافع و بهبود‌های سازمانی که در فولاد مبارکه رخ داده ناشی از همراهی و مشارکت کارکنان است. به‌طورکلی سه رویکرد حل مسئله در نظام مشارکتی برای فولاد مبارکه تعریف شده که شامل نظام پیشنهادات، حلقه‌های کنترل کیفی (QCC) و پروژه‌های تحول (TQ) است. هر سه نظام روشی برای حل مسئله است، اما نظام پیشنهادات، یک نظام فردی بر مبنای خلاقیت افراد است؛ درحالی‌که حلقه‌های کنترل کیفیت و پروژه‌های تحول، نظام‌هایی گروهی و مشارکتی مبتنی بر کار و تفکر جمعی هستند.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه ادامه داد: به بیان دیگر حل مسئله به روش حلقه‌های کنترل کیفیت، گروه‌محور است. در این روش، افراد مسائل درون‌بخشی خود را جست‌وجو و آن را با ابزار‌های موجود حل می‌کنند؛ درحالی‌که در پروژه‌های TQ که یک رویکرد مسئله‌محور است، یک تیم بین‌بخشی برای حل مسئله تشکیل می‌شود. این تیم ممکن است برای پروژه‌های بعدی تغییر کند؛ بنابراین اعضای آن لزوما ثابت نیستند.

نقوی تصریح کرد: مجموع نظام‌ها و نگرش‌های موجود در فولاد مبارکه از سال ۱۳۷۴ آغاز و متناسب با نظام بهبود تعریف‌شده برای فولاد مبارکه هر سال بهبود پیدا کرده؛ بنابراین زمان شروع دریافت پیشنهادات عملا از سال ۱۳۷۴ بوده است. در نتیجه با استفاده از این نظام‌ها و نگرش‌ها، تأثیرات قابل‌توجهی در فرهنگ کاری پرسنل ایجاد شده است.

توسعه فرهنگ حل مسئله به سطح واحد‌ها

وی تصریح کرد: نظام‌های بهبود در گروه‌های فولاد مبارکه کیفی است و بستری را برای مشارکت همه افراد فراهم می‌کند. ایجاد این فرهنگ که «همه در بهبود یک سازمان شریک هستند»، نتایج کیفی قابل‌توجهی به ارمغان می‌آورد.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه بیان کرد: نظام‌های مشارکتی فولاد مبارکه با ساختار کمیته‌های تحول و در سه سطح کمیته عالی تحول، کمیته‌های اصلی و کمیته‌های واحدی تعریف شده است. با تشکیل ۱۲۴ کمیته واحدی در فولاد مبارکه، فرهنگ حل مسئله به سطح واحد‌ها رسیده که عملا نتایج بهتری را برای این شرکت به ارمغان آورده است. بر اساس داده‌های موجود، در سال گذشته (۱۳۹۹) تقریبا ۳۵ هزار پیشنهاد در سازمان فولاد مبارکه دریافت شده و ۶۰۰ گروه بهبود فعال در شرکت وجود داشته که آمار قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر نظام پیشنهادات و گروه‌های بهبود موجود در فولاد مبارکه بهینه است، گفت: ما پیوسته در حال تغییر و بهبود در تعریف نظام و ساختار آن هستیم. تلاش شده تمام مفاهیم «بهبود» در فولاد مبارکه ایجاد شود، اما ازآنجاکه این مسئله پیوسته در حال توسعه و بهبود است، با رصد مداوم تغییرات، فولاد مبارکه نیز از این منظر پیشرفت خواهد کرد.


  • بیشتر بخوانید:

رشد سه‌ماهه تولید تختال در فولاد مبارکه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری فولاد مبارکه خبر داد:

رشد سه‌ماهه تولید تختال در فولاد مبارکه

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت:

موفقیت دیگر در بهار ۱۴۰۰ برای فولاد مبارکه

بازده کیفی  محصولات فولاد مبارکه به ۹۱ درصد رسید
مدیر واحد کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه:

بازده کیفی محصولات فولاد مبارکه به ۹۱ درصد رسید

ارسال نظر