بانک ایران زمین و توجه به نیازهای صنعت و ارتباطی گیری با آنها در بستر نئوبانک
به گزارش بورس نیوز، در سالهای اخیر و با پیشرفت تکنولوژی، مفاهیم نوینی در بانکداری شکل گرفته و شیوه ارائه خدمات در جهان را با تغییرات شگرفی رو به رو کرده است، بانکها برای اینکه بتوانند در بازار مالی از مزیت رقابتی بهرهمند گردند باید همواره بتوانند خود را با شرایط جدید سازگار نموده و فناوریهای جدید را پذیرا باشند.
امروزه یکی از ملاکهای اصلی رقابت بین بانکها، میزان ارائه خدمات غیرحضوری بر بستر دیجیتال و با بهرهمندی از روشهای دانشبنیان بر پایه فناوری اطلاعات، به صورت مشتری محور، متنوع، سریع و کم هزینه است و «نئوبانک» مفهومی است که این ویژگیها را پوشش میدهد.
نئوبانکها در سطح جهان با سرعت بسیار زیاد مورد استقبال کاربران قرار گرفته و در فاصله زمانی کوتاهی رشد نموده و سودآور شدهاند، این رقبای جوان با شفافسازی فعالیتها، تجزیه و تحلیل دادهها، سادهسازی مدل کسب وکار و ارائه خدمات بانکی ارزانتر نسبت به بانکهای بزرگ توانستهاند تا با ایجاد مزایای رقابتی بیشتر، بسیاری از مشتریان را به سوی خود جذب نمایند.
در سالهای اخیر نیز در کشورمان تعدادی از بانکهای داخلی اعم از خصوصی و دولتی تلاشهایی در زمینه راهاندازی سامانههای نئوبانک داشته اند که در این میان بانک ایران زمین در ردیف نخستین بانکهایی به شمار میآید که اقدام به ایجاد یک نئوبانک واقعی برای ارائه خدمات نوین بانکی کرده است و آن هم موضوع مهمی به نام توجه به نیازهای صنعت و خدمات و ارتباطی گیری با آنها در بستر نئوبانک است.
نئو بانک ایران زمین با اپلیکیشنی تحت عنوان «فراز» یک بانک کاملا دیجیتالی است که شعبه فیزیکی ندارد و در فضای مجازی فعالیت میکند. کاربران میتوانند عملیات مالی مشترک خود، از انتقال پول تا مدیریت دارایی از طریق اپلیکیشن موبایل یا وب سایت نئوبانک بانک ایران زمین انجام دهند؛ و از آنجا که این بانک دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی ج. ا. ایران است، امکان ارایه خدمات مالی را بر خلاف اپلیکیشنهای غیربانکی به صورت مستقل در اختیار دارد.
در حوزه نئوبانک آنچه در دنیا مبحث مهمی را به خود اختصاص داده نیازهای کسب و کارها و صنعت است آنها براساس نیازهای خود و مشتریانشان راهکارهایی را همچون پلتفرم یا ابزارهای جدید ایجاد میکنند و برای یک سری مشکلاتی که بانکها نمیتوانند بر روی تعداد و میزان آنها به تنهایی پاسخگو باشند راهکار میدهند به نحوی که کار در بستر نئوبانک چابک تر، هوشمندتر و ساده و سریعتر انجام شود.
در واقع کسب و کار خود دقیقتر میداند که مشکل او چیست بانک یک سری سرویس عمومی و تجاری دارد که ارائه میدهد، از این رو نئوبانک فراز، قرار نیست که صرفا سرویسهای بانکی ارائه دهد چرا که بانکها این خدمات را در ابزارهای خود که همان دیجیتال بانک است در حال حاضر ارائه میدهند، موضوع فراتر و در فلسفه وجودی نئو بانک است.
نئوبانک ایران زمین قرار است این سرویسها را به صورت باندر شده در اختیار مشتری قرار دهد مثل بازار سرمایه، بیمه و سایر حوزهها که جای خالی آن احساس میشود و مبنا این است که سرویسهایی اضافهتر از خدمات فعلی بانکها به مشتری داده شود نه اینکه حرکت صرفا در مسیر بانک دیجیتال باشد. رویکردی که بسیاری از بانکها آن را با نئوبانک به اشتباه میگیرند!
تلاش بانک ایران زمین این است که با بهره گیری از تجارب شرکتهای بزرگ در جهان، صنعت را به صورت کلونی داشته باشد. برای مثال سونی و سون الون شرکتهایی هستند که نئوبانک خود را در ژاپن ایجاد کردند. هدف سونی از ایجاد نئوبانک ارائه خدمات ارزش افزوده به مشتریان خود بوده است. هایوب نیز به دلیل اینکه برای ایجاد نئوبانک خود به یک بانک دیجیتال احتیاج داشت به سراغ بانک ایران زمین آمده است. زیرا نئوبانک به یک بانک دیجیتال وهمه پلتفرمها در کنار هم نیاز دارد.
شرکتها و صنایعی که قصد تبدیل شدن به نئوبانک را دارند باید کلونی از مشتریان داشته باشند. در حال حاضر پنج بیزنس مختلف از جمله شرکتهایی در زمینه بازار سرمایه، کسب و کارهای اینترنتی و پرداخت یاری برای تبدیل شدن به نئوبانک درصدد برقراری ارتباط با بانک ایران زمین هستند. زیرا با این کار میتوانند خدمات ارزش افزودهای را بدون نیاز به بانک برای مشتریان خود ایجاد کنند.
موضوع دیگر اینکه مدل موفق در نئوبانک این است که کسب و کارهایی که خدمات به مشتریان میدهند به سمت نئوبانک بروند و نقش بانک در این میان خدمت رسانی در این حوزه بر مبنای نوآوری باشد. نوآوری معمولاً از بیرون به داخل سازمان وارد میشود و این موضوع باعث شده است که استارت اپها بدلیل ارتباط نزدیک با مشتری وارد میدان شوند تا نوآوری را به سازمان تزریق کنند. در این میان مرکز نوآوری بانک ایران زمین به همراه شرکتهای وب میتواند تبادل اطلاعات داشته باشد که در نهایت برای هر دو مجموعه ارزش آفرین خواهد بود.