بورس کالا بستری رقابتی است
به گزارش بورس نیوز، حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی میزان تقاضای خودرو بسیار بیشتر از تولید و عرضه است، اظهار کرد: تولید هیچ گاه کفاف تقاضا را نمیدهد و جمعیت زیادی همواره در صف تقاضا قرار دارند، لذا بازار غیررسمی دومی شکل گرفته و رانتها و مفاسد و نوسانهای قیمتی شدیدی به وجود آمده که طبیعتا این مولفهها واقعی نیستند.
- بیشتر بخوانید: واگذاری سهام بانکی و خودرویی به نفع بازار سرمایه
فیروزی افزود: بحث قرعه کشی از موضوعهای داغ این روزهای حوزه خودرو است و توزیع از این کانال به بازار با هدف تنظیم میان عرضه و تقاضا صورت گرفته است. با وجود اینکه در فرآیند قرعه کشی هدف تنظیم بازار و رساندن خودرو به دست متقاضیان و مصرف کنندگان واقعی است، اما در عمل این امر محقق نشده و عموما خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسیده است.
وی ادامه داد: فرآیند قرعه کشی مشکلات عدیدهای دارد و وزیر صمت نیز به دنبال راهکارهای دیگری برای جایگزینی با قرعه کشی هستند و در این بین پیشنهاد مجلس که در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو مطرح شده، عرضه خودرو در بورس کالا است.
به گفته فیروزی هدف از ارایه طرح ساماندهی بازار خودرو، ایجاد تنظیم گری میان عرضه و تقاضا از طریق سازوکار بورس کالا است.
وی خاطرنشان کرد: در این موضوع چند نکته و پیش شرط وجود دارد و یکی از آنها این است که افراد متقاضی خرید از بورس کالا نباید مالک خودرو باشند و ظرف چند سال آینده اجازه فروش آن را نداشته باشند؛ لذا در طرح اولیه الزاماتی برای ساماندهی خودرو ایجاد شده بود که آن الزامات سبب از بین رفتن رانت و مفسده و نابسامانیهای فعلی بازار میشود.
فیروزی ادامه داد: به نظر میرسد زیرساختهای عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به تجربیات چندین ساله این بورس در مبادلات کالاهای متنوع و پرشمار، فراهم باشد و از سوی دیگر در این بخش میتوان به گونهای پیش رفت که نحوه استفاده از این ظرفیت برای همگان ممکن شود. نیاز به آشنایی مردم با نحوه معاملات بورس نیز وجود دارد و به نوعی باید مشخص شود کدام خودروها و به چه میزانی در بورس کالا عرضه میشود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: در شرایط فعلی که تولید به مراتب کمتر از تقاضا است، با فراهم شدن سازوکار عرضه در بورس کالا میتوان بخشی از مشکلات و مفاسد گذشته در بازار خودرو به ویژه در نظام توزیع را از بین برد. البته توجه داشته باشیم که به دلیل همین کمبود عرضه به واسطه مکفی نبودن تولید، عرضه در بورس کالا تنها راهکار نبوده و باید در کنار آن، اقداماتی در راستای واردات اندیشیده شود تا خلا میان عرضه و تقاضا را پوشش دهیم.
وی توضیح داد: از سوی دیگر باید تلاش شود با انجام برخی برنامههای اقتصادی، بازار خودرو از یک بازار سرمایهای به مصرفی تبدیل شود و سرمایهها به جای بازارهای سوداگرانه به بخشهای تولیدی سوق پیدا کند.
فیروزی گفت: بورس کالا بستری رقابتی است که افراد میتوانند با اعتماد بیشتر در رقابت با یکدیگر به کشف قیمتهای واقعی و منطقی کمک کنند.