ایران خودرو اسامی مدیران فداکار را منتشر کند
بورس نیوز: بعد از دستگیری چند مدیر ارشد ایران خودرو طی ماههای گذشته که حواشی بسیاری را برای مدیرعامل ایران خودرو و یاران ش ایجاد کرده است، حال واگذاری خودرو هایما S۸ به ۳۲ نفر از مدیران ارشد این شرکت حاشیه جدیدی شده که واکنشهای مختلفی را در برداشته است.
بعد از دستگیری چند مدیر ارشد ایران خودرو طی ماههای گذشته که حواشی بسیاری را برای مدیرعامل ایران خودرو و یاران ش ایجاد کرده است، حال واگذاری خودرو هایما S۸ به ۳۲ نفر از مدیران ارشد این شرکت حاشیه جدیدی شده که واکنشهای مختلفی را در برداشته است.
در همین خصوص شرکت ایران خودرو اعلام کرد: "موضوع واگذاری نخستین خودروهای تولیدی هایما ۸S به مدیران این شرکت که پس از فرآیند تولید در مرحله آزمایشی، قابلیت واگذاری به مشتریان را نداشته، مطابق مجوز هیات مدیره این شرکت صورت گرفته است. این خودروها که در فرآیند شناسایی ایرادات کیفی و مونتاژی دارای برخی مغایرتهای کیفی در بخشهای موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و… بوده، طبق رویه جاری شرکتهای خودروسازی قابلیت عرضه به مشتریان را نداشته و به صورتهای دیگری به جز سیستم عادی فروش، مورد استفاده قرار میگیرد. براساس مجوز هیات مدیره شرکت ایرانخودرو مقرر شد، نخستین سری از تولیدات اولیه محصول هایما ۸S نیز به دلیل عدم امکان واگذاری به مشتریان در بورس کالا و حتی بدون اعطای گارانتی در اختیار مدیران شرکت قرار گیرد. ”
حساسیت موضوع به حدی بود که سخنگو وزارت صمت سریعا به این خبر واکنش نشان داد و صراحتا از عنوان مبارزه با رانت استفاده کرد و گفت: "برابر اخبار واصله و بررسیهای اولیه، مشخص شد شرکت ایرانخودرو تعدادی خودروی هایما S ۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاستهای مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد."
علی ایحال در این اتفاق دو نکته قابل توجه است: اول اینکه قطعا فرض بر صحت و راستگویی مدیران ایران خودرو است و لذا افکار عمومی برای راستی آزمایی دقیقتر منتظر انتشار اسامی مدیرانی است که این خودروها به آنان واگذار شده است. طبق اطلاعیه ایران خودرو این خودروهای ایرادات کیفی داشته و لذا این تعداد از مدیران انسانهای فداکاری بوده اند که حاضر به پرداخت پول به این خودروهای عیب دار شده اند تا خدایی نکرده جنس بی کیفیت به دست مشتری نرسد. دوم اینکه شفاف سازی به موقع ایران خودرو نیز قابل تحسین است و باید الگو دیگر شرکتها قرار گیرد، ولی یک سوال در اینجا مطرح است که چرا ایران خودرو در خصوص اتفاقات مهمتر از این همچون دستگیری چند مدیر عالی رتبه ایران خودرو سکوت کرده است. آیا این سکوت هم در راستای سیاست شفاف سازی این شرکت است؟
جاده مخصوص طی یک دهه گذشته مدیران مختلفی را به خود دیده است که در این برخی فساد مالی داشته اند، برخی فساد سیاسی. برخی تکنوکرات بودند و برخی دیگر یقه آخوندی. ولی با مقایسه چند دوره با هم یک نتیجه گیری بسیار مشخص است و آن در این یک جمله خلاصه میشود:“صدرحمت به دوران مدیر یقه آخوندی”
منبع: خط بازار