بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
نه فقط هفته‌ای که گذشت با شنبه‌ای خونین آغاز شد؛ که تا اخر هفته هم خبری نبود و در نهایت معاملات این هفته بازار سرمایه با افت تقریبا ٤ درصدی شاخص کل بورس و نزول حدود ٤.٥ درصدی شاخص هم‌وزن به اتمام رسید. جالب اینجاست که رئیس تخت طاووس که استارت ریاستش را با وعده افزایش روزهای سبز بورس زد؛ در نمایشگاه از روزهای پر نشاط بورس صحبت می‌کرد! حالا نمیدانیم بزرگوار چشمش شور است یا بازار عادت به دهن‌کجی دارد...
کد خبر : ۲۷۰۸۲۳

به گزارش میرزا قلمدون، بعد از آنکه نمایشگاه و عکس‌های یادگاری و قمپز در کردن‌ها و شوی راه‌اندازی چند ابزار جدید به پایان رسید، افسار بورس دوباره ول شد و نه فقط هفته‌ای که گذشت با شنبه‌ای خونین آغاز شد؛ که تا اخر هفته هم خبری نبود و در نهایت معاملات این هفته بازار سرمایه با افت تقریبا ٤ درصدی شاخص کل بورس و نزول حدود ٤.٥ درصدی شاخص هم‌وزن به اتمام رسید. جالب اینجاست که رئیس تخت طاووس که استارت ریاستش را با وعده افزایش روزهای سبز بورس زد؛ در نمایشگاه از روزهای پر نشاط بورس صحبت می‌کرد! حالا نمیدانیم بزرگوار چشمش شور است یا بازار عادت به دهن‌کجی دارد... 

 

اما منفی‌های این هفته دلیل دیگری هم داشت؛ کاهش جزئی نرخ ارز در بازار آزاد و خوش‌بینی‌ها به توافق و البته دلار ٣٠ هزار تومانی! هرچقدر هم بعضی اساتید حنجره پاره کردند که سهام با افزایش نرخ ارز بازار بالا نرفته و صنایع با دلار ٤٠ هزار تومانی می‌فروشند؛ کسی وقعی ننهاد! چشم‌انتظاران دلار ٣٠ هزار تومانی هم احتمالا همان‌ها هستند که تا همین چند ماه پیش، منتظر دلار ١٥ هزار تومانی بودند. به هر حال، آرزو بر جوانان عیب نیست.

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲

اما این هفته شاهکار دیگری را هم از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شاهد بودیم. بعد از آنکه اسکرین شات اطلاعات مثلا محرمانه سهامداران دست به دست چرخید و خبرش را هم زدیم؛ اهالی محترم خیابان نادری به جای جوابیه، دست به دامان یک رسانه دیگر شدند تا غیرمستقیم به بازار القا کنند که اطلاعات قدیمی است! و جالب اینجاست که لابلای اطلاعات لو رفته‌ای که دوستان ادعا داشتند سوخته بوده؛ اطلاعات خرید و فروش‌های دو هفته قبل خودنمایی می‌کند. و جای بسی تاسف است که انتشار خبر افشای اطلاعات محرمانه سهامداران، هیچ واکنشی از طرف دوستان در تخت‌طاووس یا سایر نهادهای نظارتی به دنبال نداشت! کاش حداقل یکی زنگ میزد و یک خط و نشان می‌‌کشيد دل‌مان خوش شود‌ که بیدارند‌.

 

از دیگر عجایب این هفته برگزاری مجمع بیمه پاسارگاد و خاصه خرجی‌ها در مجمع این شرکت بود. پاداش هیات مدیره، ٢.٥ میلیارد تومان و هزینه مسئولیت‌های اجتماعی با جهش ١٥٥ برابری نسبت به سال گذشته، ١٠٠ میلیارد تومان تعیین شد. البته مدیران بانک پاسارگاد هم این هفته در تیررس خبرها بوده‌اند‌ و تسهیلات ٤ هزار میلیارد تومانی این بانک به یکی از زیرمجموعه‌های خود، اعطای ٦٤٦ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به پرسنل و هیات مدیره، حضور شرکت‌های کاغذی و صوری در ترکیب سهامداران درصدی و البته صدور کیفرخواست دادستانی تهران برای ٥ نفر از مدیران بانک پاسارگاد به اتهام «اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۱۲هزار میلیارد ریال» از دیگر خبرهای عجیب مجموعه دوستان پاسارگادی بود.

 

یکی از اهالی بهارستان که دست بر قضا عضو شورای عالی بورس نیز هست، چند روزی است که به هر دری میزند تا ارادت خود به بازار سرمایه را نشان دهد. بزرگوار علاوه بر آنکه برای تمام خبرنگاران و دوستان بورسی‌اش یک کلیپ از گل و بلبل شدن بورس فرستاده تا در حد انفجار در گروه‌‌ها بازنشر کنند، سیگنال‌های فضایی هم می‌دهد و اعتقاد دارد بازار سرمایه باید ١٢ برابر رشد کند! 

 

 

نگاهی هم داشته باشیم به مهم‌ترین اتفاقات هفته‌ای که گذشت 

 

علاوه بر مخابره برخی اخبار مثبت از ونزوئلا؛ افتتاح دفتر اتاق ایران و چین در شانگهای و افزایش ١.٥ برابری صادرات به چین در ٥ سال آینده، رشد ٦ درصدی صادرات ایران به هند در ٤ ماه نخست ٢٠٢٣، پیش‌بینی تجارت ٣ میلیارد دلاری ایران و قطر تا ٢٠٢٥ و... از جمله خبرهای مثبتی است که می‌تواند چشم‌انداز ثبات نرخ ارز را تقویت کند. همین چشم‌انداز در هفته‌ای که گذشت، کاهش محسوس قیمت‌ها در بازار خودرو را هم به همراه داشت. حالا باید دید این خبرها تداوم دارد یا باز یکی زیر میز خواهد زد و دلار مجددا گران خواهد شد.

 

تولید صنایع بزرگ در سال ١٤٠١، رشد ٩.٦ درصدی داشته و صنایع نقلیه موتوری و نیز صنعت تولید وسایل نقلیه در این مدت با ثبت رکورد ٣١.٨ درصد و ٢٨.٦ درصد، بالاترین رکورد رشد را از آن خود کرده‌اند. 

 

بررسی معاملات بورس کالا نشان می‌دهد میانگین نرخ معاملات سیمان تیپ ٢ در خردادماه، ١٠‌ درصد بالاتر از میانگین نرخ‌های اردیبهشت‌ماه بوده است.

 

رئیس سازمان بورس هم‌ خبر داده: پس از آنکه موضوع طبقه‌بندی بازارهای بورس نهایی شود، دامنه نوسان متناسب با طبقه‌بندی بازار تغییر خواهد کرد. تا پایان سال، طبقه‌بندی بازارهای بورس انجام می‌شود. 

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲

 

تامین مالی بخش خصوصی از اوراق بدهی ٤ برابر شده؛ سال گذشته بخش خصوصی ١٢٤ میلیارد تومان از این طریق تامین مالی کرده است. البته شرکت‌های فعال در بازار سرمایه نیز از محل افزایش سرمایه در سال ١٤٠١ حدود ٢٨٤ همت از بازار سرمایه تامین مالی کرده‌اند. 

 

و اما مهم‌ترین خبرهای هفته جدید 

 

این هفته هم عرضه اولیه داریم و "نیان" چهارشنبه وارد فرابورس خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد فاموری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
اگر صد تا میرزاقلمدون هم داشته باشین این گوشت و نمک گندیده از رو نمیره!!
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
دولت ....دستتو ازجیب ما سهامداران خرد بیرون بکش
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
خودروسازها در مجمع از سهامداران سوال کنید که با قیمت دستوری دولت موافقن یانه. من بعنوان یک سهامدار خرد خودرویی 10-12 ساله حتی یکریال هم سود سهام نگرفتم چون همش زیان ساختن قبل از بوجود امدن شورای رذالت سالیانه هر سهمی 100 تا 150 تومن سود میدادند بعد دولت این شورا را درست کرد تا به میل خودش قیمت گذاری کنه اینکار طلم به ما و مشتری خودرو و خودرو ساز است ما راضی نیستیم .دولت دست از جیب سهامدار خرد بیرون بیار خجالت بکش تو باید دزدا رو بگیری نه اینکه خودت دزد باشی.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.