بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا
سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف همواره یک راه موثر برای تحقق اهداف مالی و کسب سود در طولانی‌مدت بوده است. این دارایی‌ها می‌توانند شامل دسته‌های مختلفی از جمله ملک، طلا، سهام، ارز و بسیاری موارد دیگر باشند.
کد خبر : ۲۷۱۱۴۱

به گزارش بورس نیوز، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف همواره یک راه موثر برای تحقق اهداف مالی و کسب سود در طولانی‌مدت بوده است. این دارایی‌ها می‌توانند شامل دسته‌های مختلفی از جمله ملک، طلا، سهام، ارز و بسیاری موارد دیگر باشند.

اما از این بین، سرمایه‌گذاری در ملک یا طلا انتخاب‌های رایج‌تری هستند. این پیش‌فرض از گذشته نیز وجود داشته و همواره بخشی از سرمایه افراد به خرید این دارایی‌ها اختصاص می‌یافت. با این وجود به دلیل نقدینگی زیادی که برای خرید ملک نیاز است، بسیاری افراد به خرید طلا و مشتقات آن مانند صندوق‌ها، گواهی و اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا روی آورده‌اند.

صندوق طلا چیست؟

صندوق‌های طلا (Gold Funds)، از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله در بورس (ETF) هستند که دارایی تحت مدیریت آن‌ها عمدتا به گواهی سپرده سکه و شمش طلا (حداقل ۷۰ درصد) و اوراق مبتنی بر سکه و شمش طلا (حداکثر ۲۰٪) و مابقی به منظور مدیریت ریسک و داشتن نقدینگی به اوراق درآمد ثابت اختصاص می‌یابد.

با توجه به این‌که قیمت‌گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، صندوق‌های طلا را می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری که به طور غیرمستقیم متاثر از نرخ ارز و طلای جهانی است، در نظر گرفت. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها یک فرصت مطلوب برای افرادی است که به این حوزه علاقه‌مند هستند و قصد دارند با ریسک پایین‌تر، بازدهی مناسبی از این بازار کسب کنند و کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گران‌بها سروکار داشته باشند.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

•    کارمزد پایین و معافیت از مالیات

خرید واحد‌های صندوق‌های طلا معاف از مالیات بوده و تنها هزینه متصور کارمزد است که برابر با ۰/۱۵ درصد ارزش کل معامله است. این مقدار به نسبت میانگین کارمزد ۱ تا ۲ درصدی معاملات فیزیکی طلا، به مراتب پایین‌تر است.

•    نقدشوندگی مناسب

مزیت دیگر این صندوق‌ها، برخورداری از رکن بازارگردان است که در بازار یک‌طرفه (صف خرید یا صف فروش)، با شکل‌دهی عرضه و تقاضای متعادل، نقش مهمی در جلوگیری از نوسانات شدید و کنترل قیمت صندوق به همراه نقدشوندگی مناسب خواهد داشت.

   امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم

برخلاف معاملات فیزیکی طلا، در این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری با پول کم وجود دارد. تنها با ۱۰۰ هزار تومان امکان خرید واحد‌های صندوق طلا وجود دارد.

•    کاهش ریسک و مشکلات مربوط به نگهداری

یکی از چالش‌های اساسی برای هر سرمایه‌گذار، موضوع امنیت است. در دارایی‌های فیزیکی مثل طلا یا دلار، همواره خطرات مختلفی از جمله سرقت، تقلب و مفقودی وجود دارد. اما با تشکیل صندوق‌های طلا، نگرانی‌های مربوط به این موارد برای سرمایه‌گذاران برطرف شده است. این صندوق‌ها تحت نظارت مداوم سازمان بورس قرار دارند و مصون از سرقت هستند.

•    مدیریت حرفه‌ای
اداره صندوق سرمایه‌گذاری در طلا بر عهده افراد مجربی است که با حفظ تعادل در ترکیب دارایی‌های تحت مدیریتشان، همواره در تلاشند تا بیش‌ترین بازدهی را کسب کنند و در عین حال ریسک ناشی از نوسانات قیمتی طلا را تا حد زیادی کاهش دهند. برای مثال در شرایط رونق بازار طلا، تا ۱۰۰ درصد سرمایه را در سکه طلا، شمش طلا و اوراق مشتقه آن سرمایه گذاری می‌کنند و در صورت رکود، این مقدار را به ۷۰ درصد کاهش می‌دهند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

•    سرعت و سهولت در خرید و فروش

صندوق‌های طلا از جمله صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF هستند که با استفاده از سامانه‌های معاملاتی تمام کارگزاری‌ها، امکان خرید و فروش آن‌ها به صورت آنلاین و با نرخی شفاف و یکسان، وجود دارد. این فرایند باعث رفع مشکلاتی از جمله تقلبی بودن و فاصله قیمتی بین خرید و فروش در طلا فروشی‌ها می‌شود. در مقابل، برای خرید طلا و سکه فیزیکی، نیاز به مراجعه حضوری به بازار و مواجهه با نرخ‌ها و مغازه‌های مختلف است که می‌تواند هزینه‌های متنوعی مانند هزینه حمل و نقل را برای خریداران به همراه داشته باشد. با استفاده از صندوق‌های طلا، این هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و امکان خرید و فروش به صورت آنلاین و ساده‌تر برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود.

مقایسه بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری طلا با سکه

وجود مدیریت حرفه‌ای در ساختار این صندوق‌ها باعث شده تا بتوانند به خوبی از نوسانات ناگهانی موجود در بازار مصون باشند. این رویکرد به نحوی است که اگرچه بازدهی صندوق طلا دقیقاً با بازدهی سکه طلا یکسان نیست، اما تناسب قابل قبولی با آن دارد. این راهبرد هوشمندانه جهت حفظ ثبات و پایداری در سرمایه‌گذاری، به عنوان یک ضامن بسیار ارزشمند در صندوق‌های طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دامنه نوسان صندوق‌های طلا

دامنه نوسان صندوق‌های طلا روزانه ۱۰ درصد است. اگرچه در نگاه اول ممکن است این دامنه یک محدودیت به نظر برسد، اما در واقع به عنوان یک پوشش برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. با تثبیت حداکثر دامنه نوسان روزانه در ۱۰ درصد، خطرات احتمالی ناشی از نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی در بازار طلا کاهش می‌یابد. این امر به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که دارایی‌شان در صندوق‌های طلا در معرض خطرات زیادی قرار نخواهد گرفت و به طور تدریجی بازدهی پایدارتری خواهند داشت. بنابراین، محدودیت دامنه نوسان صندوق‌های طلا، به جای یک محدودیت مزاحم، به عنوان یک ابزار کنترلی و حفاظتی در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.