بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کورش:

افزایش سرمایه "افق" در جریان است/ رشد ۶۷ درصدی قیمت "افق"

افزایش سرمایه
مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش گفت: افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۲۵۰ به ۲ هزار میلیارد در جریان است.
کد خبر : ۲۷۱۷۱۸

به گزارش بورس نیوز، حسین صبوری، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در مجمع عمومی این شرکت اظهار کرد: در ابتدا از همه همکاران در تیم بزرگ افق کوروش تشکر می‌کنم. افق کورش علیرغم مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود داشت، توانست با تلاشی مستمر سال خوبی را رقم بزند و دستاورد خوبی را برای سهامداران عزیز ارائه دهد. سال گذشته سال راحتی برای کسب و کار‌ها نبوده، اما ما نتایج خوبی کسب کردیم. از سهامداران عزیز نیز به دلیل صبری که در سال‌های گذشته داشتند، تشکر می‌کنم و امیدوارم این نتایج خوب ادامه داشته باشد. 

وی درباره فروش خالص در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: ۲۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۱، به ۳۵ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان رسیده و شاهد رشد ۵۱ درصدی در فروش شرکت بودیم. سود ناخالص از ۴۴۸۸ میلیارد تومان به ۶۶۰۴ میلیارد تومان افزاشی یافت و با رشد ۴۷ درصدی همراه شد. سود عملیاتی از ۱۱۸۷ به ۱۷۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد ۴۶ درصدی داشت. سود خالص از ۱۱۷۸ به ۱۹۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد ۶۶ درصدی داشت. 

جمع دارایی‌های شرکت از ۶۰۷۰ به ۱۲۴۰۳ با رشد ۱۰۴ درصدی، جمع بدهی ۴۹۱۰ به ۹۲۲۳ رسیده و رشد ۸۸ درصدی، سرمایه ثبت شده شرکت به ۱۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است. 

نرخ بازده حقوق صاحبان سهام از ۸۴ درصد به ۹۰ درصد افزایش، نرخ بازده دارایی‌ها از ۲۰ به ۲۱ درصد افزایش، نسبت جاری از ۸.۰ به یک رسیده است. از نگاه بورس از تاریخ مجمع دو سال گذشته تا مجمع سال گذشته قیمت "افق" رشد ۶۷ درصدی را به دنبال داشت. 

وی همچنین درخصوص افزایش سرمایه بیان کرد: افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۱۲۵۰ به ۲ هزار میلیارد در جریان است. 

صبوری با اشاره به ترکیب سهامداران شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کورش ادامه داد: سهامداران شرکت ۸۳ درصد گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کورش، صندوق سرمایه گذاری توازن کورش ۴.۹ درصد، سایر اشخاص حقوقی ۹ درصد و سایر اشخاص حقیقی ۳.۳ درصد را شامل می‌شود. 

مدیر عامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کورش گفت: در عملکرد مالی و عملیاتی توسعه فروشگا‌های شرکت را انجام دادیم که در سال ۹۸، ۲۰۰۶ فروشگاه، درسال ۹۹، ۲۵۶۹، در سال ۱۴۰۰، ۳۱۰۳ و سال ۱۴۰۱، ۳۰۱۸ به تعداد فروشگاه‌ها اضافه کردیم.

وی ادامه داد: براساس گزارش اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور تا انتهای سال ۱۴۰۰، ۱۰۰۸ فروشگاه زنجیره‌ای در کشور تعطیل شد و در سال جاری در سه ماهه اول ۴۲۰ فروشگاه تعطیل شدند. این موضوع به شرایط اقتصادی کشور بر می‌گردد. اما در افق کوروش تلاش بر این بود که وضعیت سودآوری شرکت را حفظ کنیم؛ لذا علیرغم اینکه تعدادی از فروشگاه زیانده را جمع آوری کردیم، اما کماکان توسعه فروشگاه‌ها را ادامه دادیم تا افق کورش در سودآوری خود بماند و کاهش محسوسی در تعداد شعب نداشته باشیم. سود حاصله نشاندهنده این است که کشور در شرایط بحرانی بوده سیاست موفقی بوده است. با این تعداد فروشگاه، در ۴۸۳ شهر کشور حضور داریم و ۹۰ درصد جمعیت کل ایران توسط افق کورش پوشش داده می‌شود. 

صبوری همچنین بیان کرد: در فروش خالص، در سال ۱۳۹۸، ۹۱۱۵ میلیارد، در سال ۱۳۹۹، ۱۵۲۵۹ میلیارد، ۱۴۰۰، ۲۳۷۲۱ میلیارد و سال ۱۴۰۱، ۳۵۸۲۰ میلیارد تومان فروش داشتیم. همچنین، ۵۲.۱ درصد از فروش شرکت محصولات خوراکی، ۲۴.۷ درصد محصولات فریزری، ۴.۷ درصد نوشیدنی، ۱۶.۳ درصد شوینده و ۲.۲ درصد سایر محصولات است. درحوزه فروش اینترنتی نکته قابل اهمیت این است که بیش از ۵۰ درصد از فروش اینترنتی کشور در حوزه کالای سوپرمارکتی توسط افق کوروش و به وسیله شرکت اُکالا و اسنپ صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به حاشیه سود ناخالص "افق" توضیح داد: حاشیه سود ناخالص در سال ۱۳۹۸، ۱۸.۱ درصد، ۹۹، ۲۰ درصد، ۱۴۰۰، ۱۸.۹ درصد و سال ۱۴۰۱، ۱۸.۴ درصد بوده است. ممکن است این سوال پیش بیاید که علیرغم اینکه وقتی فروش یک شرکت افزایش پیدا می‌کند و قدرت چانه زنی آن شرکت بالا می‌رود، چرا این شاخص کاهش پیدا کرده است. 

صبوری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، بخشنامه محدودکننده‌ای از سوی سازمان حمایت ابلاغ شد که به شدت قدرت چانه زنی افق را کاهش داد و منجر به زیاندهی تعدادی از شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد. تقریبا ۱۵۰۰ شعبه که تا امروز بسته شده نتیجه مستقیم این سیاست است. با وجود این، شرکت با سیاست‌هایی که اندیشید، توانست سودآوری شرکت را حفظ و سیاست‌های مکملی را در پیش گرفتیم. منظور از سیاست‌های مکمل کنترل هزینه‌ها و افزایش بهره وری است. این نسبت هزینه‌ها به فروش در سال ۹۸، ۱۶.۱۳ درصد، سال ۹۹، ۱۷.۲۳ درصد در سال ۱۴۰۰ وضعیت بهتری داشت و کمتر از نیم درصد کاهش داشته است. این از جمله سیاست‌هایی بود که در شرکت در پیش گرفتیم تا کاهش مارجین را جبران کنیم و به سود خوبی در سال گذشته برسیم. در حوزه سود خالص شرکت، در سال ۱۴۰۰، ۱۱۷۸ میلیارد تومان که به ۱۹۶۱ میلیارد تومان رسیده است. 

وی با اشاره به دستاورد‌های مهم شرکت ادامه داد: شرکت عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کشور را براساس ارزیابی IMI۱۰۰، برای ششمین سال متوالی کسب کرد که امیدوار هستیم این موضوع ادامه دار نیز باشد. همچنین، در بین شرکت‌های برتر ایرانی رتبه ۴۰ را کسب کردیم.

مجموع صادره و وارده شرکت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده که این عدد در سال جاری مطمئنا با رشد همراه خواهد بود. گزارش سه ماهه ابتدای سال جاری نشان می‌دهد که فروش شرکت رشد خوبی را محقق کرد. 

در حوزه فروش در حال حاضر ۵۸۹ هزار متر مربع فضای فروش در اختیار داریم. رکورد فروش خالص روزانه تا ۲۳۴ میلیارد تومان توانست افزایش پیدا کند. براساس اطلاعات، ۱۲ میلیون از خانوار ایرانی در حال حاضر مشتری افق کورش هستند. این نشان دهنده پتانسیل شرکت است. 

صبوری همچنین در خصوص پایداری شرکت عنوان کرد: در حوزه محیط زیست، ۳۳ درصد کاهش مصرف کاغذ، جمع آوری و بازیافت بیش از ۵۵۰۰ تن ضایعات و نایلون و کاهش سوخت فسیلی در انبار‌ها با به کارگیری لیفتراک‌های برقی صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کمک به هموطنان زلزله زده خوی با تجهیزات گرمایشی و بهداشتی و. در روستا‌هایی که مشکل کمبود آب دارند، با توافقات با تامین کننده، آب را به قیمت کارخانه و زیر قیمت کارخانه عرضه می‌کنیم که کمک حال هموطنان باشیم. در گازرسانی به ۱۱۱۰ واحد مسکونی در یک روستا در استان خراسان جنوبی در سال گذشته کمک رسانی کردیم. در ساخت ۱۱۱۰ واحد مسکونی در ۳۱ استان کشور نیز نقش آفرینی کردیم. تمرکز استراتژیک که در سال ۱۴۰۱ داشتیم بهبود فضای فروشگاه، توسعه ناوگان و فضای انبارش بود. نخستین فروشگاه زنجیره‌ای بودیم که در سال گذشته کالابرگ الکترونیکی را راه اندازی کردیم و بیش از ۵۰ درصد از کالابرگ الکترونیکی در کشور در افق کورش انجام می‌شود.

مدیرعامل "افق" خاطرنشان کرد: باتوجه به سیاست‌های تحمیلی به سازمان از سوی نهاد‌های دولتی سیاست تخفیف گذاری را به PDEL تغییر دادیم. کار دیگر که در سال گذشته که می‌تواند یک منبع درآمد خوبی باشد، راه اندازی سرویس ۳PL بود که بتوانیم از انبار‌ها و ظرفیت لجستیک کشور برای ارائه به شرکت‌های دیگر استفاده کنیم. وقتی ناگزیر هستیم زیرساختی برای افق کورش فراهم کنیم اگر بتوانیم همزمان از این زیرساخت به شرکت‌های دیگر سرویس دهیم یک منبع درآمدی در کنار منبع درآمد فعلی ما باشد. 

تمام فرایند‌های انبار‌ها و فروشگاه‌ها به PD انتقال پیدا کرد که تاثیر خوبی به بهبود فرایند‌ها داشت و آن چیزی که تحت عنوان کاهش هزینه‌ها اتفاق افتاده نتیجه فعالیت‌های این چنینی است. این‌ها منجر به این می‌شود که با منابع کمتری خروجی‌های گذشته را داشته باشیم.

وی در خصوص برنامه‌های آتی "افق" افزود: برای سال آینده برنامه‌هایی داریم. آن چیزی که در پیش گرفتیم صرفا رسیدن به اهداف سودآوری در مقطع زمانی کوتاه مدت نیست. باید به آینده شرکت توجه کرد. سهامداران فقط سود امسال برایشان مهم نیست. این اطمینان را به سهامداران می‌دهیم که ما علاوه بر نتایج درآمدی و سودآوری سالانه در حوزه زیرساخت‌ها در حال پیشرفت هستیم و فاصله معناداری با رقبای فعلی داریم؛ لذا با توجه به زیرساخت‌هایی که در افق کورش ایجاد می‌شود روند سودآوری پایداری خواهیم داشت. زیرا اگر به زیرساخت‌ها نپردازیم ممکن است براساس حوادث در سال‌هایی سودآور باشیم. وجود زیرساخت‌های قوی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در شرایط مختلف، پایداری شرکت را حفظ کنیم و افق کوروش در شرایط فعلی از نظر زیرساخت‌ها وضعیت خوبی دارد.

مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش درباره برنامه‌های مهم ادامه داد: پروژه‌های مختلف در حال اجراست. در سال ۱۴۰۲، ۳۰۰ فروشگاه را راه اندازی می‌کنیم که به ۳۳۰۰ فروشگاه برسیم. فروش اینترنتی را برای دو برابر کردن برنامه ریزی کردیم. در مسیر مکانیزه کردن انبار‌های شرکت در حرکت هستیم. پیاده سازی فروشگاه هوشمند، با توجه به تغییرات تکنولوژی و شروع موج چهارم انقلاب صنعتی که دارد اتفاق می‌افتد. اگر در این حوزه‌ها سرمایه گذاری نکنیم به شدت عقب خواهیم ماند. شاید بتوانیم در شرایط داخلی با رقبای داخلی رقابت کنیم، اما اگر بنا به شرایطی یک رقیب خارجی وارد شود، اگر نتوانیم یک تکنولوژی جدید به کار بگیریم ممکن است آینده پرریسکی داشته باشیم؛ لذا پیاده سازی فروشگاه هوشمند به این معنا که بخش عمده‌ای از مدیریت فروشگاه توسط سیستم‌ها و الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی باشد، انجام خواهد شد. 

رضایت مشتریان و تعداد مشتریان روزانه در حال افزایش است. ۲۰ درصد از فروشگاه‌ها در سال جاری نوسازی می‌شود. فروش سازمانی را در سال جاری افزایش و کماکان بر ارتقای بهره وری سازمان تمرکز خواهیم کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.