بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: شرکت باما و سوژمیران سرمایه گذاری‌های اصلی گروه صنعتی و معدنی امیر هستند.
کد خبر : ۲۷۲۰۱۵

 

به گزارش بورس نیوز، سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر در مجمع عمومی این شرکت اظهار کرد: درباره معدن باما با تلاش مدیریت شرکت و حجم قابل توجه حفاری سالانه ۳۰ هزار متر حفاری برای ۴ سال که در مجموع حدود ۱۶۰ هزار متر حفاری محسوب می‌شود، ذخیره خوبی شناسایی شد و قرارداد ما با شرکت باما تمدید شد. 

وی درباره اهم برنامه‌های این شرکت افزود: اخذ پروانه بهره برداری معدن و ساخت کارخانه کنسانتره مس شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی از اهم برنامه‌های گروه صنعتی و معدنی امیر است که می‌تواند درآمد مناسبی را برای ما به همراه داشته باشد. فعالیت‌های اکتشافی در مجموعه انجام می‌شود، پروانه باما تمدید شده و فعالیت‌های اکتشافی آن ادامه دارد. 

حسینی با اشاره به تاریخچه شرکت بیان کرد: فعالیت اصلی شرکت، سرمایه گذاری بوده و ارزش بازار ۲۸ هزار میلیارد ریال با سرمایه ۸۴۰۰ میلیارد ریال است. طبق قوانین و مقررات بورس، برنامه‌های شرکت در کدال افشا می‌شود. بخشی از تکالیف سال گذشته مثل ثبت اطلاعات ۳ هزار نفری سهامداران، قرارداد بازارگردانی نیز انجام شد. 

مدیرعامل "وامیر" ادامه داد: ما نیز مانند سایر شرکت‌های هم گروه تحت تاثیر تغییر و تحولات قیمت ارز قرار داشتیم. در بازدهی بازار‌های مختلف؛ بازار طلا و بورس جزو پربازده‌ترین بازار‌ها محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: شاخص کل در سال ۱۴۰۰ رشد منطقی داشت. نسبت P/E بازار زیاد نیست. P/E حدود ۹ است. روند شاخص فلزات در بازار‌های جهانی با فعالیت اصلی کامودیتی است که روی فلز سرب و روی متمرکز هستیم. اگر شاخص قیمت مس را با وضعیت قیمتی روی مقایسه کنیم، می‌بینیم که ما سرمایه گذاری بهتری انجام دادیم. سرب سال هاست که روند باثباتی را دارد و نسبت به فلزات دیگر کم نوسان است. 

وی درباره وضعیت اقتصادی جهان و تورم در کشور توضیح داد: باید بگویم که بخش معدن یکی از بخش‌هایی است که تورم بالایی داشته است. تورم در فعالیت‌های معدنی و نیز محدودیت‌ها در تامین تجهیزات موثر بوده است. 

حسینی بیان کرد: مالکیت شرکت باما و سوژمیران را در اختیار داریم. در شرکت باما مالکیت را به بیش از ۵۰ درصد، در سوژمیران نیز حدود ۴۹ درصد رساندیم. مالکیت شرکت بازرگانی موادمعدنی میناب ۹۴ درصد را از طریق باما دارا هستیم. در شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی از طریق شرکت باما ۳۰ درصد سهام آن را در اختیار داریم. شرکت کانی کربن، ۶۸ درصد سهام آن در اختیار ماست. 

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: بخش خوبی از ذخایر سرب و روی جهان در ایران وجود دارد. دو معدن مهم و بزرگ کشور معدن انگوران و معدن مهدی آباد است. سایر معادنی که در اختیار داریم چندان بزرگ محسوب نمی‌شوند. در مهدی آباد و انگوران استخراج روباز صورت می‌گیرد، اما در معدن شرکت باما استخراج به صورت تونل است. شرکت ذوب و روی اصفهان شمش روی، شرکت بازرگانی موادمعدنی میناب کار بازرگانی، کانی کربن طبس؛ زغال سنگ تولید می‌کند. سوژمیران؛ کنسانتره، شرکت کیمیا فن آوران زرین نیز کار تحقیقاتی و خدمات آزمایشگاهی را انجام می‌دهد. 

وی ادامه داد: شرکت باما ۷۰ سال است که تاسیس شده و با سرمایه ۲ هزار میلیارد تومان که ۵۰ درصد سهام آن در اختیار ماست، و به بهره برداری رسیده که سود آن با رشد ۳ برابری همراه بوده است. شرکت ذوب و روی اصفهان با هدف تولید شمش روی با سرمایه شرکت در چند مرحله به ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده است. در سال ۹۸ سهام این شرکت عرضه شد. دارای ۵۱ سهام این شرکت هستیم. این شرکت به دلیل کاهش شدید قیمت‌های جهانی روی در حال حاضر ریسک بالایی دارد. در سال گذشته سود قابل قبولی داشته و با رشد مناسب سودآوری همراه بوده است. در تلاش هستیم که ساختار آن را در سال جاری اصلاح کنیم. 

حسینی خاطرنشان کرد: شرکت شاهین روی سپاهان شرکت کوچکی با سرمایه ۳ میلیارد تومان است. حجم فعالیت و فروش آن ۱۷۰ میلیارد تومان می‌شود. شرکت کانی کربن طبس که معدن زغال سنگ حرارتی با ظرفیت پروانه استخراج سالانه ۱۹۰ هزار تن و با ذخیره معدن بیش از ۵ میلیون تن است. در حال حاضر به عنوان بزرگترین زغال سنگ حرارتی کشور پیت ۲ را با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیاردی بازگشایی و بهره برداری کرده است. استخراج زغال سنگ از این معدن از اوایل سال جاری با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان آغاز شده است. درخواست پذیرش آن در بورس انجام داده ایم. سال گذشته بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان سود خالص داشته است. 

وی بیان کرد: مجموعه در میانه‌های سال ۹۶، ۳۰ درصد شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی را خریداری کرده است. این شرکت پروانه اکتشافی داشته که با بیش از ۷۰ هزار متر حفاری که انجام داد توانست پروانه بهره برداری معدن را با ۶۹ میلیون ذخیره قطعی کانسنگ مس و ۱۹ میلیون تن احتمالی دریافت کند. حفاری‌های اکتشافی ادامه دارد، اما به دلیل تمرکز شرکت و مدیریت آن بر اینکه بتواند کارخانه را بسازد، کند شده است. برای تکمیل آن ۲ هزار میلیارد تومان منابع لازم است. ساخت کارخانه پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی دارد و امیدواریم در پایان سال جاری و اوایل سال آینده به بهره برداری برسد. برق و آب کارخانه هنوز تامین نشده و پیگیری آن‌ها در حال انجام است. به جز ساخت کارخانه باید این دو موضوع نیز تامین شود. 

حسینی شرکت سوژمیران با قدمت ۶۰ ساله مالک آن هستیم. کنسانتره سرب تولید می‌کند. سال گذشته در بازار سرمایه عرضه شد. حدود ۸ هزار تن در سال تولید می‌کند. این شرکت در سال جاری می‌تواند سهم قابل توجهی اکتشاف انجام دهد. همان کاری که شرکت باما انجام می‌داد. نسبت به شرکت باما کوچکتر با حجم فعالیت کمتر است. کار اکتشافی آن نیز آغاز شده و سود تقسیمی هر سهم آن ۲۸۰ تومان بوده است. 

مدیرعامل "وامیر" ادامه داد: ما تحت تاثیر فروش سهام شرکت سوژمیران در عرضه اولیه هستیم. با توجه به این اعداد درآمد ما از فروش، رشد قابل توجهی داشت، اما باید توجه داشته باشیم که این سود تکرارپذیر نیست. سود نقدی ممکن است بهتر شود، اما سود بخش عملیاتی تکرارپذیر است. 

حسینی با اشاره به تعداد نیروی انسانی گفت: بیش از ۱۰۰۰ نفر در شرکت مشغول به فعالیت هستند. نسبت‌های نقدینگی و سودآوری، سود و زیان شرکت اصلی، سود و زیان تلفیقی، صورت وضعیت مالی، مدیران و حسابرس شرکت، باما و سوژمیران سرمایه گذاری‌های اصلی شرکت را شفاف است. 

وی افزود: بیش از نیمی از درآمد سرمایه گذاری در سال گذشته از محل فروش سهام و باقی از محل درآمد سود نقدی شرکت بوده است. سود فروش سوژمیران ۱۰۰ میلیارد تومان، بازارگردانی ۳۶ میلیارد تومان، سود نقدی ۴۴ میلیارد تومان، در شرکت باما ۴۶ میلیارد تومان و در پویازرکان نیز ۲۴ میلیارد تومان بوده است. سعی کردیم دستورالعمل‌ها را به طور کامل رعایت کنیم. کمیته‌های مربوطه را تشکیل دادیم. 

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر درخصوص برنامه‌های آتی شرکت گفت: توسعه فعالیت‌ها در حوزه معدن و معدنکاری، توسعه فعالیت‌های اکتشافی، ساخت کارخانه کنسانتره مس شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی از جمله برنامه‌های آتی گروه صنعتی و معدنی امیر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر