بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
نقطه قوت
یکی از نقاط قوت "غکورش"، مدیریت چرخه عملیات است. امسال پس از آزادسازی نرخ ارز موضوع تامین سرمایه در گردش را داشتیم. برای تحقق این مساله باید دو کار انجام می‌دادیم. یکی اینکه چرخه عملیات را کوتاه می‌کردیم. با حمایت سهامداران و هیات مدیره سود امسال بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.
کد خبر : ۲۷۲۰۵۸

به گزارش بورس نیوز، محمد برهانی، مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش در مجمع عمومی عادی این شرکت اظهار کرد: ۹۰ درصد از سهام شرکت صنعت غذایی کورش متعلق به گسترش صنایع بسته بندی کورش، ۲.۱۷ متعلق به صندوق سرمایه گذاری صندوق توازن کورش و بقیه سایر سهامداران که ۷.۷ درصد است.

وی افزود: در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۳ با مصوبه مجمع افزایش سرمایه انجام دادیم که سرمایه ثبتی شرکت به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

برهانی درباره روند تغییرات سرمایه شرکت بیان کرد: از تاریخ تاسیس شرکت صنعت غذایی کورش تا پایان دوره ۱۴۰۱، سرمایه ثبتی شرکت ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. پیشنهاد افزایش سرمایه مبنی بر افزایش سرمایه تا سقف ۲۴۰۰ میلیارد تومان را دادیم که اگر مجمع مصوب کند، این امر در دستور کار شرکت قرار می‌گیرد. در شرکت صنایع غذایی کورش در بحث نوآوری تاکید بسیار داریم و همواره شعار سلامت محوری دستور کار ما بود. ماموریت ما تولید محصولات روغنی است. 

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش بیان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ ما روی زیرساخت‌های شرکت متمرکز بودیم. سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ نقطه عطف شرکت صنایع غذایی کورش است. تولید دو محصول سلامت محور یکی روغن‌های سرخ کردنی بدون پالم و دیگری روغن آفتابگردان غنی شده با ویتامین A و D. این دو محصول ۷۰ درصد سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد سهم بازار کشور در اختیار این دو محصول است. 

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ رتبه نخست خانوار و مایع کل را کسب کردیم. سال ۱۴۰۰، ۱۰ سالگی کشور و سال ۱۴۰۱ یازدهمین سال فعالیت شرکت است. در سال ۱۴۰۱ دو اتفاق مهم رخ داد. بعد از آزادسازی نرخ ارز که در ۲۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ رقم خورد، در خردادماه بالاترین ریال فروش را در میان شرکت‌های صنعت غذایی کسب کردیم. دیگر اینکه در سال ۱۴۰۱ به صورت تخصصی و ویژه روی صنف و صنعت متمرکز شدیم و سهم خوبی از این بابت کسب کردیم. پلن ما در سال ۱۴۰۲ ادامه این مسیر است. 

برهانی درباره جایگاه "غکورش" در صنعت روغن نباتی کشور گفت: ما در سال ۱۴۰۱ رشد ۲ درصدی سهم بازار را تجربه کردیم. در بازار کل، ۲ درصد و در بازار خانوار بیش از یک درصد رشد را ثبت کردیم. کسب رتبه اول بازار مایع کل با ۲۰.۱۴ درصد و مایع خانوار ۲۷.۲۹ درصد در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است. سهم بازار بر پایه گزارش انجمن روغن نباتی و براساس تناژ است. از آنجایی که ایجاد ارزش افزوده همواره سرلوحه صنعت غذایی کورش است، سهم ریالی ما بالای ۲۰ درصد است. 

مدیرعامل "غکورش" درخصوص روند تولید صنعت غذایی کورش توضیح داد: در سال ۱۴۰۱، صنعت روغن نباتی کشور روند نزولی داشت. بالاترین تولید را در سال ۱۴۰۱ با تولید ۲۲۴۰ هزار تن تولید کرده است. بعد از آزادسازی نرخ ارز، اندازه بازار واقعی‌تر شد و شرایط به گونه‌ای شد که روند صنعت روغن نباتی کشور کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرد، "غکورش" کاهش کمتری داشته و سهم بازار خود را حفظ کرده است. 

وی با اشاره به مزایای رقابتی "غکورش" خاطرنشان کرد: ما مشتری‌هایی داریم که زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ هستند. در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای قرارداد بلندمدتی با فروشگاه زنجیره‌ای افق کورش که یک شرکت بورسی است، منعقد کردیم و دیگری شرکت سورنا و هایپر فامیلی گندم. توزیع و گستردگی افق کورش در کل کشور این امکان را به ما داده که در غالب قرارداد‌های بلندمدت با این شرکت، در سطح کشور توزیع یکسان داشته باشیم.

برهانی همچنین ادامه داد: در بخش خرده فروشی شرکت گلرنگ پخش دارای ۳۰ شعبه در کشور است که پخش اختصاصی محصولات غذایی را انجام می‌دهد. در سال ۱۴۰۱ دو قرارداد با دیگر شرکت‌های پخش از گروه صنعتی گلرنگ انعقاد کردیم. هر دو شرکت، ۳۰ شعبه در کل کشور دارند. پخش برند کیمبال را به شرکت گل پخش اول و برند سانتین را به شرکت پخش پایدار دادیم. 

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش توضیح داد: کارخانه صنایع غذایی گهر لرستان را خریداری کردیم. این مجموعه پتانسیل خوبی در تولید ظروف پلیمری دارد. در سال ۱۴۰۱ سالانه ۷۲۵۰ پت مصرف کردیم. این عدد در بودجه سال ۱۴۰۲، ۷۵۰۰ تن است. با تمرکزی که در این مجموعه داشتیم در سال گذشته ۳۳ درصد از نیاز خود را از مجموعه گهر لرستان تهیه کردیم. درسه ماهه سال ۱۴۰۲، این عدد به ۴۶ درصد رسید. برنامه ما این است که این عدد تا پایان سال به ۷۰ درصد برسد. ماشین آلات این شرکت فوق پیشرفته هستند و به سرمایه گذاری حداقلی نیاز دارد و باید از از این مجموعه حمایت کرد تا در ادامه بتوانیم این سبد را کامل‌تر کنیم. برنامه داریم که در سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ در صد نیاز خود را از این مجموعه کسب کنیم.

وی افزود: تندیس زرین سازمان حمایت مصرف کننده را در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ دریافت کردیم. به دلیل بیماری کرونا که این همایش برگزار نشد، این تندیس در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان حمایت به غکورش اهدا شد. کسب جایگاه نخست نشان زرین از سومین جشنواره ملی صنعت سلامت محور، دریافت لوح سپاس و نشان پیشتاز اقتصاد ایران از وزارت اقتصاد و دارایی نیز برای شرکت صنعت غذایی کورش رقم خورد. 

مدیرعامل "غکورش" در خصوص "سامانه تراز" بیان کرد: سامانه تراز، سامانه‌ای که توسط وزارت اقتصاد طراحی شده و ارتباط بین سامانه‌های تجاری کشور را برقرار می‌کند. چندین سامانه در حوزه تجارت کشور فعال هستند. سامانه جامع تجارت مربوط به وزارت صمت، سامانه گمرک وزارت اقتصاد، سامانه سازمان امور مالیاتی، سامانه بانک مرکزی و. شرکت صنعت غذایی کورش در سال ۱۴۰۱ براساس اطلاعات سامانه "تراز" جزو ۱۰ شرکت برتر قرار گرفت و از این بابت از سوی وزارت اقتصاد مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین، تندیس و لوح تقدیر جایزه ملی مدیریت مالی در سیزدهمین دوره جایزه مدیریت و اخذ گواهینامه HACCP را نیز کسب کرد.

برهانی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: کمک به آسایشگاه کهریزک، شیرخوارگاه آمنه و موسسه خیریه زنجیره امید از جمله اقدامات شرکت صنعت غذایی کورش بود، که انجام شد. بودجه‌ای که مجمع در اختیار ما قرار داد را در کار‌های خیر صرف کردیم. از این بودجه کمی باقی مانده و اگر مجمع موافقت کند درخواست داریم که این بودجه افزایش یابد و با تمرکز بر حوزه خدمات بهداشت و درمان، خانواده‌های بدسرپرست و خدمات آموزشی رایگان و بیماران صعب العلاج برنامه‌های ویژه‌ای داریم که امیداریم در سال جاری رقم خورد.

وی همچنین ادامه داد: شرایط کشور در حوزه آب چندان مطلوب نیست. در بحث مدیریت مصرف منابع آبی کشور متمرکز کار می‌کنیم. صنعت روغن نباتی مطابق استاندارد به ازای هر تن روغن تولیدی باید یک متر مکعب آب مصرف کند. این میزان در "غکورش" ۷ دهم متر مکعب است. پلن ما این است تا می‌توانیم چرخه مصرف آب را به صورت بسته داشته باشیم و از طریق سیستم پساب و فاضلاب خروجی خودمان همه آب را به چرخه برگردانیم.

وی عنوان کرد: در بحث انرژی، ۷ سال متوالی معیار انطباق مصرف انرژی را از وزارت نیرو کسب کردیم. بر این موضوع تاکید داریم. مخصوصا که شرایط مصرف برق در کشور در حالت پیک است. در کارخانجات در حال مدیریت این موضوع هستیم. در خصوص مصرف پت نیز همواره روی مدیریت این موضوع تاکید داریم و از نظر بهره وری و زیست محیطی سعی می‌کنیم که وزن مصرفی پت را کاهش دهیم.

مدیرعامل صنعت غذایی کورش درخصوص سود وزیان دوسال شرکت افزود: درآمد‌های عملیاتی شرکت رشد سه برابری داشته و سود خالص شرکت نیز رشد خوبی را به ثبت رساند که بعد از کسر مالیات بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. امسال با تصویب قانون بودجه بحث معافیت مالیاتی از محل افزایش سرمایه را داشت. با اعمال ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه، بحث معافیت مالیاتی را لحاظ کردیم که به تایید حسابرس رسیده است. از ویژگی‌های بارز "غکورش"، رشد خوب در حوزه سود عملیاتی و مدیریت هزینه‌های مالی است. 

برهانی ادامه داد: یکی از نقاط قوت "غکورش"، مدیریت چرخه عملیات است. امسال پس از آزادسازی نرخ ارز موضوع تامین سرمایه در گردش را داشتیم. برای تحقق این مساله باید دو کار انجام می‌دادیم. یکی اینکه چرخه عملیات را کوتاه می‌کردیم. سعی کردیم هزینه مالی زیاد رشد نکند. زیرا تامین مالی از بانک‌ها سخت شده و در شرایطی که موجودی کالا در حد مینیموم است ما حداکثر تولید را انجام می‌دهیم. با حمایت سهامداران و هیات مدیره سود امسال بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. 

وی با اشاره به فروش "کورش" در سه ماهه ابتدای سال جاری گفت: فروش سه ماهه سال جاری بیش از ۴۱۹۰ میلیارد تومان شد. بودجه امسال ۲۵ هزار میلیارد تومان است. مشکلاتی برای تحقق این بودجه داریم. یکی از مسائل بحث تامین سرمایه در گردش و تخصیص ارز است. به دلیل تحریم‌ها شرایط سختی داریم. اما در تلاش هستیم که بودجه خود را محقق کنیم. در سال ۱۴۰۱ به دلیل اینکه بازدهی کم و قیمت جهانی افزایشی بود، ما ترجیحا در این بخش کم فعالیت کردیم. اما برنامه ما این است که اگر سودآوری لازم و مورد نیاز سهامداران تامین شود، این موضوع را فعال کنیم. امکان تامین آن از شمال و جنوب کشور وجود دارد. "غکورش" بنا دارد با روش متفاوت تری نسبت به سایر بازرگانان در این حوزه فعالیت کند. 

وی درباره روند تغییرات شاخص کل و قیمت سهم "غکورش" بیان کرد: از مجمع سال گذشته تا مجمع فعلی شاخص روند صعودی داشته که این روند صعودی بر "غکورش" تاثیر گذاشت. قیمت سهم به ۱۵۶۸ تومان رسید. در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ سهم با توجه به افزایش سرمایه رقیق شده و با احتساب ضریب افزایش سرمایه از مجمع گذشته که سهام ۴۴۸۹ تومان بود، قیمت سهم به بیش از ۶ هزار تومان رسیده که رشد متناسبی با شاخص داشته است. EPS سال ۱۴۰۱، ۲۱۰ تومان است که رشد ۳ برابری را ثبت کرده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
چرا سهام نصف شد
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.