بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۴
تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی ضدتورم و به سود تولید است/ دست واسطه‌ها از ویژه خواری کوتاه می‌شود
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی به سود تولید، بازار و اقتصاد کشور است که به رشد عرضه ها، تعادل بازار و کاهش تورم کمک می‌کند؛ بازنده این تصمیم واسطه‌هایی هستند که به ویژه خواری و دریافت رانت عادت کرده اند.
کد خبر : ۲۷۳۵۴۶

 

بورس‌نیوز:

عظیم ثابت دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی  د رگفتگو با بورس‌نیوز گفت: در سیاست قبلی ارزی که نرخ ۲۸۵۰۰ تومان مبنای قیمت کالا‌ها بود، نیت دولت این بود که محصولات با قیمت ارزان‌تر و مناسب‌تر به دست مصرف کننده برسد، ولی همه کارشناسان و فعالان صنعت اعلام می‌کردند که اکثر مصرف کنندگان نهایی کالا را به قیمت بازار دریافت می‌کنند و این نرخ ارز عملا تاثیری در نرخ کالای نهایی نداشت. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر سیاست ارزی ۲۸۵۰۰ تومان به ضرر صنایع هم بود و سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد به طوری افزایش هزینه حقوق و دستمزد، انرژی و سایر هزینه‌ها در کنار سرکوب قیمتی برای عرضه محصولات باعث می‌شد تا حاشیه سود شرکت‌ها به حدود ۲۰ درصد تقلیل پیدا کند و صنایع را در انجام امور و فرآیند توسعه دچار مشکل کند.
ثابت عنوان کرد: لذا با توجه به صادرات محصولات از سوی صنایع، هرچه قیمت ارز را به قیمت واقعی و تعادلی نزدیک‌تر کنیم به نفع صنایع است، زیرا درآمد بیشتری ایجاد کرده و سودآوری آن‌ها را تقویت می‌کند بنابراین سیاست جدید ارزی به این منظور اتخاذ شده است که آثار ضدتورمی داشته و بتواند قیمت را برای مصرف کننده نهایی ارزان‌تر کند.

 

تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی ضدتورم و به سود تولید است/ دست واسطه‌ها از ویژه خواری کوتاه می‌شود

 


به گفته ثابت، این خبر خوب باعث واکنش مثبت بازار سرمایه نیز شد به طوری که امروز بورس روند مثبتی در پیش گرفت لذا پیش بینی می‌شود در روز‌های آتی نیز به این سمت برویم که به قیمت تعادلی ارز نزدیک شویم که این امر به نفع صنایع تولیدی کشور است.
دبیرکل کانون کارگزاران تاکید کرد:هرچقدر سیاست‌ها را بر اساس مکانیزم بازار انجام دهیم و دخالت در بازار را به حداقل برسانیم، واسطه‌ها هم تا حدود زیادی حذف می‌شوند، زیرا در هیچ جای دنیا این روش جواب نداده است که قیمت‌ها به صورت دستوری تعیین شده و برای افراد ویژه خوار فرصتی ایجاد کنیم که گاهی به اندازه تولید کننده و حتی بیشتر از تولید کننده سود کنند.
وی عنوان کرد:اگر قرار است اقتصاد سالمی داشته باشیم باید واسطه‌ها و افراد فرصت طلب و ویژه خوار را از مبادلات حذف کنیم لذا هرچقدر قیمت‌ها واقعی باشد حضور آن‌ها در این بازار‌ها کم می‌شود و آثار خوبی در اقتصاد دارد بنابراین شایسته است تلاش کنیم محصولات با قیمت‌های واقعی و متناسب با عرضه و تقاضا به دست مردم برسانیم تا واسطه‌ها از این ویژه خواری‌ها ناامید و محروم شوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟
عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

فعالان بازار سرمایه درخواست کردند؛

حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا

افشا کنید اما با رعایت انصاف/  تعارض منافع بر زمین‌مانده است
عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

افشا کنید اما با رعایت انصاف/  تعارض منافع بر زمین‌مانده است

بی‌اعتمادی همچنان گریبان‌گیر بازار سرمایه/ دولت ابهامات را کاهش دهد
عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

بی‌اعتمادی همچنان گریبان‌گیر بازار سرمایه/ دولت ابهامات را کاهش دهد

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.