بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
به زودی؛ حذف دلار از مبادلات غیرتجاری
رئیس‌کل بانک مرکزی، از موفقیت جایگزینی عرضه و تحویل دینار به زائران اربعین حسینی برای نخستین‌بار و تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" خبر داد.
کد خبر : ۲۷۳۶۴۶

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال‌های قبل توسط شبکه بانکی کشور انجام گرفت.

رئیس‌کل بانک مرکزی عرضه ارز اربعین توسط ۶ بانک بزرگ کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهری و روستایی را اقدامی مهم برشمرد و گفت: امسال برای نخستین بار، مراحل دریافت ارز اربعین، ساده‌تر بود و تلاش شد سهم بیشتری از خدمات توسط سامانه‌های غیر حضوری صورت گیرد.

فرزین تصریح کرد: از ماه‌ها قبل، منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگترین گردهمایی جهان فراهم و برای اولین بار نیز بجای ارز‌های دلار و یورو، از ارز کشور مقصد استفاده شد.

طبق اعلام بانک مرکزی، رئیس کل این بانک اظهار کرد: مسئولان این بانک از ماه‌ها قبل، برآورد دقیقی از منابع دیناری مورد نیاز تا پایان سفر اربعین حسینی را پیش بینی کردند و با برنامه‌ریزی دقیق، خدمات عرضه ارز اربعین با نرخ یکسان و بدون هیچ کمبودی در تمام شعب و در طول روز‌های هفته ارائه شد. در طول ایام اربعین حسینی نیز همگان شاهد بودند که این اقدام هوشمندانه باعث کاهش نرخ دینار در بازار غیررسمی شد.

فرزین تاکید کرد: الگوی به کار گرفته شده که مورد رضایت زوار اربعین حسینی و مقامات مختلف کشور نیز قرار گرفت را می‌توان برای سایر کشور‌های منطقه نیز به کار برد. 

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با سایر کشور‌ها عموما با ارز‌های یورو، درهم، یوان، روبل، روپیه و دینار صورت می‌گیرد، ولی درخصوص معاملات سیاحتی و غیرتجاری، همچنان ارز‌های غالب یورو و دلار است که تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" در ایام اربعین امسال برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس تعمیم تجربه رضایت‌بخش استفاده از ارز محلی در اربعین حسینی امسال به سایر کشور‌های منطقه، موضوعی است که در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و به زودی شاهد اجرای آن خواهید بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی، جایگزینی عرضه و تحویل دینار به زائران اربعین حسینی را که برای نخستین‌بار با موفقیت انجام شد، تجربه عملی "حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی" اعلام کرد و گفت: تعمیم تجربه رضایت‌بخش اربعین حسینی به سایر کشور‌های منطقه در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و به زودی شاهد اجرای آن خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.