بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
"واعتبار" و سودی که احتمالا تقسیم نمی شود

چه کسانی و با چه مقاصدی "وثوق" فروخته شده "واعتبار" را خریدند؟

چه کسانی و با چه مقاصدی
کد خبر : ۲۷۳۷۰۳

بورس نیوز:

در حالی که اعلام سود ۱۲۸ تومانی به ازای هر سهم شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران، در قیمت‌های ۴۷۶ تومانی بازار هر سهم این شرکت، سودی جذاب به شمار می‌آید، با این وجود سهم بالای سود فروش و احتمال بالای عدم تقسیم آن در مجمع سالانه از اصلی‌ترین موانع رشد قیمت سهام این شرکت می‌باشد.

چه کسانی و با چه مقاصدی


از مجموع ۲.۳۸۰ میلیارد ریال درآمد‌های عملیاتی شرکت بیش از ۲.۲۰۳ میلیارد ریال معادل ۹۲ درصد مربوط به درآمد‌های ناشی از سود فروش سرمایه گذاری‌ها می‌باشد که بنابر صورت‌های مالی حسابرسی شده منتشره، بخش عمده‌ای از درآمد‌های این محل صرف خرید سهام گردیده و عملا سهامداران این شرکت نمی‌توانند حسابی بر روی تقسیم این سود در مجمع سالانه کنند. 
همانگونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌شود عمده درآمد‌های ناشی از سود فروش سهام زیر مجموعه این شرکت مربوط به فروش سهم سرمایه گذاری وثوق امین می‌باشد.


چه کسانی و با چه مقاصدی


اما نکته جالب اینجاست که وثوق فروخته شده در قیمت‌های بیش از ۲۱.۰۰۰ ریال، عمدتا توسط اشخاص حقیقی خریداری شده است. اینکه این افراد چگونه حاضر شده اند سهام شرکتی کوچک با سرمایه ۳۲ میلیارد تومانی و دارایی‌های ۶۰ میلیارد تومانی را با ارزش‌هایی بیش از ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان خریداری کنند سوالی است که تنها می‌توان از این نوابغ علوم مالی پرسید.
شاید بد نیست این دوستان نگاهی به ماجرای سهم "ولیز" و شرایط این سهم پس از خروج بانک تجارت به عنوان سهامدار عمده بیاندازند تا شاید درس عبرتی از این ماجرا بگیرند.
در هر حال، بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سرمایه گذاری اعتبار ایران، بیش از ۹۷ درصد از ۷۱۴ میلیارد تومان درآمد ناشی از فروش سهام و سرمایه گذاری‌ها در سال مالی ۱۴۰۲، صرف خرید سهام و سرمایه گذاری‌های جدید گردیده است که این موضوع نشان از احتمال بسیار پایین تقسیم سود مناسب در مجمع عمومی سالانه این شرکت دارد.

پایان مطلب.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.