بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
چهارشنبه‌های داغ: غده‌های بدخیمی که روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شوند؛

باتلاقی به نام "پارس‌خودرو "

باتلاقی به نام
همان گونه که پیش‌ازاین نیز بار‌ها اشاره شد، زیان انباشته سنگین (در حدود ۱.۵ برابر سرمایه شرکت)، بدهی‌های سر به فلک کشیده، تحقق مداوم زیان‌آوری در سال‌های پیش و احتمالی سال‌های آتی، کاهش تنوع و تولید محصولات، هزینه‌های بالای تولید و... می‌تواند خیال بسیاری از سهام‌داران این شرکت را از عدم تحقق سود در سال‌های آتی راحت نماید.
کد خبر : ۲۷۳۹۹۵

باتلاقی به نام

بورس‌نیوز:

بی شک روند زیان سازی برخی بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی کشور در سال‌های اخیر، اکنون تبدیل به بحرانی جدی در عرصه اقتصادی و صنعتی کشور گردیده است. ازآنجاکه مدیران دولتی فاقد توانایی علمی و شجاعت تصمیم‌گیری در خصوص بازگشت به نقطه شروع این بحران‌ها و اصلاح شرایط هستند، به نظر می‌رسد در ادامه روندی پیش‌بینی‌پذیر، شاهد رشد روزافزون تبعات احتمالی اقتصادی و اجتماعی ناشی از ادامه فعالیت این بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی خواهیم بود.

زیان‌های چند ده میلیاردتومانی که اکنون به زیان‌های چند صد و یا چند هزار میلیاردتومانی در بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های تولیدی تبدیل شده‌اند حاصل سلسله عواملی مخرب نظیر سوءمدیریت، فقر علمی، سوءاستفاده‌های مالی و... هستند که به نظر نمی‌رسد نه دولت‌های پیش قصدی برای بهبود این شرایط داشتند و نه دولت کنونی توانی برای اصلاح.

در همین ارتباط، حیف است که در روز‌هایی که شرکت‌های خودروسازی خود را به‌عنوان لیدر بازار معرفی کرده‌اند به بررسی وضعیت برخی از شرکت‌های این گروه نپردازیم. در گزارش چهارشنبه‌های داغ این هفته سعی داریم تا به بررسی وضعیت شرکت پارس‌خودرو بپردازیم و با نگاهی اجمالی به بررسی تأثیرگذارترین آیتم‌های فعالیتی شرکت به چشم‌اندازی شفاف‌تر از ادامه روند نگران‌کننده کنونی برسیم.

با فرض افزایش ۳۵ درصدی محصولات باز هم خبری از سود نبود!

در راستای مخالفت با ادعای بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه که قیمت‌گذاری دستوری را اصلی‌ترین دلیل زیان سازی شرکت‌های خودروساز می‌دانند، ۲۲.۰۰۰ میلیارد تومان فروش و تحقق ۷۷۰۰ میلیارد تومان زیان خالص سال مالی ۱۴۰۱، به معنای آن است که با فرض افزایش ۳۵ درصدی محصولات در سال مالی قبل هم نمی‌توانستیم شاهد تحقق سود در شرکت پارس‌خودرو باشیم.

آماری شگفت‌انگیز از گروه پارس‌خودرو:

به جدول ذیل نگاهی بیندازید تا روند ناامیدکننده شرکت پارس‌خودرو در سال‌های گذشته بیش‌ازپیش آشکار گردد.

باتلاقی به نام

همان گونه که در جدول فوق مشاهده می‌گردد، ۱۷.۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ و احتمال افزایش ۷ تا ۸ هزار میلیاردتومانی تا پایان سال مالی جاری، ۸ سال زیان‌دهی در فعالیت ۱۰ سال گذشته شرکت (لازم به ذکر است عدم زیان سازی در ۲ سال مابقی، عمدتاً به دلیل شناسایی سود‌های غیرعملیاتی ناشی از فروش است)، نسبت‌های نگران‌کننده بدهی شرکت و توقف تولید اصلی‌ترین محصولات تولیدی شرکت نظیر برلیانس و تندر در سال‌های اخیر تنها بخشی از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت محسوب می‌گردد.

تولید کمتر = زیان کمتر 

حاشیه سود محصولات این شرکت نیز در نوع خود قابل‌توجه است، چرا که تولید مهم‌ترین محصول شرکت اعم از انواع کوئیک حاصلی جز زیان چند هزار میلیاردتومانی به همراه نداشته و به نظر می‌رسد اگر شرکت تولیدات خود را کاهش دهد به‌نوعی زیان خود را هم کاهش خواهد داد.

باتلاقی به نام

اما نکته‌ای قابل‌تأمل در خصوص زیان ناخالص محقق شده کوئیک‌های تولیدی این شرکت، سهم ۹۷ درصدی خرید مواد اولیه این شرکت از شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور از زیرمجموعه‌های سایپا است.

باتلاقی به نام

تحقق زیان در صورت‌های مالی شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور به‌عنوان تهیه‌کنندگان قطعات و مواد اولیه مصرفی کوئیک‌ها و سایر محصولات شرکت‌های سایپا بیش از هر چیزی جلب‌توجه می‌کند. 

نکته اینجاست که اگر قطعات خریداری شده از این دو شرکت بر اساس قیمت واقعی است چرا این شرکت‌ها هم زیان می‌سازند و اگر قیمت قطعات خریداری شده از این شرکت‌ها حتی پایین‌تر از قیمت‌های واقعی است؛ بنابراین زیان واقعی پارس‌خودرو بسیار فراتر از چیزی است که این شرکت در صورت‌های مالی افشا می‌کند.

بیشتر زیان بساز و بیشتر حقوق‌بگیر:

قطعاً در خصوص نیرو‌های مازاد استخدام شده و هزینه‌های بالای حقوق و دستمزد در شرکت‌های خودروساز شنیده‌اید. حتی تحقق زیان‌های چند هزار و چند ده‌هزار میلیاردتومانی از شرکت‌های خودروساز هم نتوانسته توجه مدیران را به کاهش نیروی انسانی مازاد و هزینه‌های دستمزد جلب کند. 

شرکت پارس‌خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و با وجود تحقق زیان‌های سنگین، همچنان شاهد هزینه‌های سنگین مربوط به مناسبت‌ها و بهره‌وری تولید، اضافه‌کاری و مزایای بن غیرنقدی در صورت‌های مالی این شرکت هستیم. بیش از ۲۹۰ میلیارد تومان هزینه مناسبت و بهره‌وری تولید (دقیقاً کدام بهره‌وری)، ۳۲۵ میلیارد تومان اضافه‌کاری و... را در نمایی از صورت‌های مالی این شرکت قابل‌مشاهده است.

باتلاقی به نام

بدهی‌هایی که سر به فلک کشیده:

۳.۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافتی (۱.۵۷۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و عمدتاً با نرخ ۲۳ درصد)، ۱.۸۸۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت سازه‌گستر سایپا، ۲۴۷ میلیارد تومان بدهی به شرکت‌های بیمه‌ای سایپا و ۲.۲۳۰ میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان (عمدتاً طرف حساب سازه‌گستر و مگاموتور) تنها بخشی از بدهی‌های این شرکت است.

به نظر می‌رسد تغییر و اتفاق جدیدی را در خصوص تسویه بدهی‌ها و یا بهبود نسبت‌های مالی این شرکت در سال جاری و حتی سال‌های آتی هم نخواهیم دید.

همان گونه که پیش‌ازاین نیز بار‌ها اشاره شد، زیان انباشته سنگین (در حدود ۱.۵ برابر سرمایه شرکت)، بدهی‌های سر به فلک کشیده، تحقق مداوم زیان‌آوری در سال‌های پیش و احتمالی سال‌های آتی، کاهش تنوع و تولید محصولات، هزینه‌های بالای تولید و... می‌تواند خیال بسیاری از سهام‌داران این شرکت را از عدم تحقق سود در سال‌های آتی راحت نماید.

پیش‌بینی سال‌ها زیان‌آوری برای پارس‌خودرو:

بر اساس گزارش ارزشیابی سهام شرکت پارس‌خودرو که با نگاهی ضعیف توسط کارشناسان تأمین سرمایه لوتوس در اسفندماه سال ۱۴۰۱ روانه کدال شد، حتی کارشناسان این نهاد نیز نتوانستند به دلیل تداوم زیان‌آوری در سال‌های گذشته و پیش‌بینی تحقق زیان حتی در ۵ سال آینده، از روش‌های مرسوم ارزش‌گذاری سهام استفاده نمایند.

به جدول پیش‌بینی سود و زیان بسیار خوش‌بینانه سال‌های آتی شرکت پارس‌خودرو که توسط تأمین سرمایه لوتوس تهیه شده است نگاهی بیندازیم تا شفاف‌تر شرایط وخیم این شرکت را مشاهده نماییم.

باتلاقی به نام

همان گونه که در جدول فوق ملاحظه می‌شود حتی کارشناسان خوش‌بین این تأمین سرمایه نیز نتوانستند از زیان‌های محتمل سال‌های آتی این شرکت چشم‌پوشی کنند و در اتفاقی نادر و جالب‌توجه از نسبت‌های قیمت به فروش و قیمت به تولید به‌عنوان اصلی‌ترین روش‌ها در ارزش‌گذاری پارس‌خودرو استفاده کردند.

لازم به ذکر است گوشه‌ای از چرخه ناقص و معیوب تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای به تعویق‌انداختن اعلام ورشکستگی را می‌توان در گزارش ضعیف ارزشیابی سهام شرکت مشاهده نمود. ارزش‌گذاری مجدد دارایی‌ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری همیشه در صحنه و اعلام مازادی ۱۴.۸۰۰ میلیاردتومانی دارایی‌ها در مقایسه با دارایی‌های ثبت شده در صورت‌های مالی.

باتلاقی به نام

آنچه کاملاً قابل‌پیش‌بینی است احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال‌های آتی برای فرار از قوانین ورشکستگی و تداوم روند زیان سازی در فعالیت‌های این شرکت در سال‌های آتی است به‌نوعی که سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت را به‌نوعی باتلاق برای سهام‌دارانش تبدیل شده است.

بورس‌نیوز، رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران،  آمادگی درج پاسخ نهادهای ذکر شده در مطلب را دارد. 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دست همه در جیب سهامداران (۲)
چهارشنبه‌های داغ: رونمایی از انواع فساد در گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه اصفهان؛

دست همه در جیب سهامداران (۲)

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی
چهارشنبه‌های داغ: منابع بانک‌های کشور را با چه اصطلاحاتی حیف و میل می‌کنند؟

کدام دولت شجاعت اعلام ورشکستگی "بانک سرمایه" را دارد؟

چهارشنبه‌های داغ: تاراج دارایی‌های "مرقام" و دست‌خالی سهام‌داران خرد؛

"در راستای اقدامات عجیب برخی سهام‌داران عمده" لطف یا تملیک خصمانه؟

به بهانه ارتقای بازار " آینده" در فرابورس؛

"بیابان" را به‌جای "بهشت" به مردم نفروشید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
خودرویی ها و بانکی ها با زیان های انباشته نجومی که بوجود آورده اند در آینده نزدیک بازار سرمایه را به خاک و خون خواهند کشید. فراموش نکنیم عامل اصلی، دولت و وزارت اقتصاد هستند که با حمایت های بدون دلیل و منطق اقتصادی صرفا در راستای منتفع شدن گروه های خاص با انواع و اقسام رانت ها و با تزریق پولهای صندوق توسعه و .... در فاجعه پیش رو مقصر هستند.
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶
خودمون رو گول نزنیم.مقصر وضع فعلی خودرو سازان،دولت و قیمت گذاری دستوریه.از ۱۵ سال گذشته با قیمت گذاری دستوری در شرایط تحریمی باعث زیانسازی این شرکتها شده و همچنان هم ادامه داره.حتی همین اواخر هم قیمت پایه محصولات پتروشیمی از ۲۸۵۰۰ به ۳۷۵۰۰ افزایش میده ولی خودرو سازان به عنوان بزرگترین مصرف کننده محصولات پترویی ۱ ریال هم حق افزایش نرخ ندارن!!!در این شرایط معلومه که زیانسازی ادامه پیدا میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۱
فعال اقصادی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
اگر دولت دست کجش راکه در استین شورای رفاقت تو جیب خودروسازها کرده در بیاورد انها همگی سودساز میشوند سال 70-75 که شورای کثافت نبود ایرانخودرو خود من بابت هر سهم 150 تومن سود گرفتم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۷
خاندوزی .با عشقی .، همچون ...به بورس و آن را نابود کردند.