بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
روسیه صادرات سوخت به اکثر کشورها را به طور موقت ممنوع میکند!
دولت روسیه اعلام کرد که به دلیل جلوگیری از قاچاق و ایجاد ثبات در بازار داخلی، صادرات سوخت را فورا ممنوع میکند
کد خبر : ۲۷۴۰۶۷

به گزارش بورس نیوز به نقل از رویترز؛

روز پنجشنبه روسیه به طور موقت صادرات بنزین و گازوئیل به تمام کشور‌های خارج از چهار کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی را فورا ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت شامل بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان نمی‌شود و دلیل این اقدام، ایجاد ثبات در بازار داخلی اعلام شده است. 
در ادامه، مقامات این کشور بیان داشتند؛ محدودیت‌های موقت به اشباع شدن بازار سوخت کمک خواهد کرد که به نوبه خود قیمت‌ها را برای مصرف کنندگان کاهش می‌دهد (متن بیانیه دولت) 
این اقدام از صادرات غیرمجاز سوخت جلوگیری می‌کند (وزارت انرژی روسیه)


روسیه در ماه‌های اخیر با کمبود بنزین و گازوئیل مواجه بوده است و به همین دلیل قیمت‌های عمده‌فروشی سوخت با افزایش رو به رو بوده اند؛ با این حال قیمت‌های خرده‌فروشی برای مهار قیمتی و کاهش تورم داخلی کنترل و محدود شده است. 
تاجران این صنعت باور دارند که بازار سوخت تحت تأثیر عواملی از جمله تعمیر و نگهداری در پالایشگاه‌های نفت و ضعف روبل قرار گرفته است که صادرات سوخت را تشویق می‌کند. بر اساس داده‌های بازرگانان، روسیه پیش از این نیز صادرات گازوئیل و خود را از طریق دریا در بیست روزه نخست ماه سپتامبر؛ حدود ۱.۷ میلیون تن کاهش داده است. 


همچنین در بیانیه دولت ذکر شده است که پیش از این برای تثبیت وضعیت بازار سوخت، حجم عرضه اجباری بنزین و گازوئیل به بورس کالا افزایش داده شده. گفتنی است روسیه در سال گذشته ۴.۸۱۷ میلیون تن بنزین و حدود ۳۵ میلیون تن گازوئیل صادر کرده است.

پایان مطلب.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.