بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
حضور در نمایشگاه ارتقای توانمندی ۳ روزه/ پاویون خاص برای شرکت‌های دانش بنیان صنعت مالی در نظر گرفتیم
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ارتباط بین نهاد‌های مالی یکی از اهداف مهمی است که علاقه‌مند هستیم بعد از این رویداد به آن دست یابیم.
کد خبر : ۲۷۴۸۳۵

به گزارش بورس نیوز، رحیم سرهنگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست خبری نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۳ اظهار کرد: رویداد کیش اینوکس یکی از بزرگترین رویداد‌های حوزه سرمایه گذاری، مالی و فناوری‌های مالی است که ما سعی کردیم به بهترین شکل آن را میزبانی کنیم.

وی افزود: این رویداد در یک نمایشگاه به مساحت ۲۳ هزار متر مربع برگزار می‌شود که تقریبا بالای ۲۰۰ شرکت در این نمایشگاه حضور می‌یابند. حضور فعال نهاد‌های بازار پول، شرکت‌های سرمایه گذاری و تنوعی از فین تک‌ها و فناوری‌های مالی در این رویداد مشاهده می‌شود.

سرهنگی ادامه داد: سعی کردیم این نمایشگاه فقط یک نمایشگاه برای ارائه خدمات مالی و محصولات جدید نهاد‌های مالی نباشد. زیرا یکی ازاهداف این نمایشگاه این است که بتواند شبکه‌ای از فعالان حوزه نهاد‌های مالی ایجاد کند تا به هم افزایی در سرمایه گذاری روی پروژه ها، هم افزایی انتقال تجربه و حتی طراحی رویداد‌ها کمک کند. همچنین ترکیبی از خدماتی که نهاد‌های مختلف ارائه می‌دهند، در زنجیره مالی کشور بتوانند با هم متصل شوند و محصول جدیدی در این گفتگو‌ها ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: اهداف این رویداد ارائه آخرین دستاوردها، ابزار‌های نوین مالی و آخرین ظرفیت‌های سرمایه گذاری در کشور است. علاوه بر نهاد‌های مالی فرصت‌های سرمایه گذاری که در اقصی نقاط کشور هستند نیز در این نمایشگاه ارائه می‌شود. همچنین، ۷ منطقه آزاد اقتصادی- تجاری و ویژه اقتصادی کشور در این نمایشگاه حضور دارند. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد حضور فعال دارد. این مناطق بسته‌های سرمایه گذاری را با توجه به ظرفیت‌های مناطق خود ارائه می‌دهند. بسته‌ها برای شرکت‌های سرمایه گذاری طراحی شده است. هرکدام مجوز بی نام دارند تا شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه گذاری در مناطق آزاد بتوانند به راحتی در این مناطق فعالیت کنند. امسال مناطق آزاد به دلیل اینکه در چند ماه گذشته تجربه شرکت در نمایشکاه‌های بین المللی را داشته، پرشورتر از سال گذاشته حاضر شدند.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف دیگر این رویداد، بررسی آخرین دستاورد‌های صنعت مالی کشور است. ارتباط بین نهاد‌های مالی یکی از اهداف مهمی است که علاقه‌مند هستیم بعد از این رویداد به آن دست یابیم. ایجاد هم افزایی بین فعالان بخش خصوصی و نهاد‌های مالی از اهداف این نمایشگاه است. اتفاقی که در این نمایشگاه رخ می‌دهد حضور پررنگ سه ضلع حاکمیت، نخبگان و فعالان اقتصادی و مالی، همچنین نخبگان و صاحبنظران علمی حوزه نهاد‌های مالی است. این موضوع به ارتباط بین حاکمیت و بخش خصوصی به تسهیل امور، قانونگذاری و دستورالعمل‌هایی که دولت به روانسازی بازار‌های مالی کمک می‌کند.  

سرهنگی گفت: ضلع دوم، ارتباط بین دولت و نخبگان علمی است که کمک می‌کند تا دولت در تصمیم گیری هایش از اجماع علمی کمک بگیرد و قوانین بهتری وضع کند. ضلع سوم که پراهمیت است ارتباط بین فعالان حوزه بازار‌های مالی و صاحبنظران این حوزه است که به ارتقای صنعت مالی کشور کمک می‌کند. ما سعی کردیم این سه ضلع را در نمایشگاه پررنگ کنیم.  

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: بیش از ۱۵۰ نشست، رویداد و کارگاه طراحی شده که برای هر بخشی از بازار مالی جذابیت‌هایی دارد. سعی کردیم برای همه مخاطبان این نمایشگاه همه سلایق را پوشش دهیم. این رویداد‌ها طوری طراحی شده که اگر همزمانی وجود داشته باشد سلایق مختلف را پوشش می‌دهد. شرکت در نمایشگاه علاوه بر ایجاد فرصت سرمایه گذاری و تبادل تجربه یک دوره فشرده ارتقای توانمندی سه روزه است که باعث می‌شود صنعت مالی کشور مسیر جدیدی را طی کند.  

وی افزود: ما در سازمان منطقه آزاد کیش تمام توان خود را به کار گرفتیم که این رویداد شرط میزبانی برای فعالان و شرکت کنندگان را به جا آوریم. فضای جزیره کیش برای این کار آماده شده است. زیرساخت ها، حمل و نقل، سالن‌های نمایشگاه، سالن همایش ها، هتل‌ها و... تمام هماهنگی‌ها انجام شده که بهترین خدمات را به شرکت کنندگان ارائه دهند. دانشگاه تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه امیرکبیر و سایر دانشگاه‌ها که در کیش فعال هستند، نیز در این رویداد شرکت کردند تا بحث علمی نمایشگاه را به حد عالی برگزار کنیم.
سرهنگی عنوان کرد: از ویژگی‌های دیگر این نمایشگاه این است که امسال حضور پررنگ سرمایه گذاران و فعالان صنعت مالی کشور‌های همسایه را شاهد خواهیم بود. به طور خاص از ۱۰ کشور هیات‌هایی ثبت نام کردند و در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. کشور‌هایی مانند روسیه، ارمنستان، ترکیه، آذربایجان، چین، سوئیس و... کشور‌هایی هستند که هیات اقتصادی و علمی به این نمایشگاه اعزام کردند.

وی گفت: اتفاق دیگر این است که باتوجه به ظرفیت‌های کشور‌های عضو بریکس سفرای این کشور‌ها را دعوت کردیم تا به همراه فعالان اقتصادی دراین نمایشگاه حاضر شوند؛ بنابراین فرصت مغتنمی برای ارتباط با کشور‌هایی که هم از نظر مالی و اقتصادی با کشورما خوب کار می‌کنند، است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این باره ادامه داد: نکته دیگر این است که ما پاویون خاص برای شرکت‌های دانش بنیان صنعت مالی در نظر گرفتیم. صنعت مالی و صنعت ICT و IT حوزه‌هایی هستند که آینده صنعت مالی را رقم می‌زنند. در کشور تکنولوژی‌های مالی خوبی شکل گرفته که با همکاری معاونت علی و فناوری ریاست جمهوری از همه شرکت‌های فعال در حوزه صنعت مالی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردیم و پاویون خاص برای آن‌ها شکل گرفته است.  

سرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین، ممکن است این سوال پیش آید که چرا این رویداد در مناطق آزاد یا جزیره کیش رقم می‌خورد؟ باید پاسخ دهم که ما در کیش روی ۴ صنعت متمرکز هستیم. با مطالعه‌ای که روی مزیت‌های رقابتی این جزیره نسبت به سایر مناطق انجام شد، ۴ صنعت را انتخاب کردیم. یکی به دلیل زیبایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد این جزیره است. صنعت گردشگری، صنعت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه خدمات نفت، گاز و پتروشیمی که بیشترین حوزه صادرات از خدمات فنی مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی است. صنعت دیگر که به واسطه قوانین تسهیل شده برای مناطق آزاد صنعت مالی است. صنعت مالی یکی از اهداف اصلی جزیره کیش است. این رویداد از این جهت برای ما دارای اهمیت است که ما سعی کردیم مانند همه شرکت کنندگان با تمام قوا در این نمایشگاه حاضر شویم.  

وی توضیح داد: شرکت ها، سازمان‌ها و نهاد‌های همراه ما که متولی اصلی این نمایشگاه هستند؛ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، وزارت اقتصاد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بانک مرکزی، سازمان بورس، سازمان خصوصی سازی، بیمه مرکزی و سازمان منطقه آزاد کیش است که ما تلاش می‌کنیم بهترین خدمات را ارائه دهیم.

از مهمترین عناوین نشست‌های تخصصی در این نمایشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

نارسایی‌های اقتصاد ایران، منشا و راه  حل‌ها
آینده بازار مسکن
تامین مالی مناطق آزاد از طریق بازار سرمایه
نظام جدید ارزیابی و حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان
معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در بنادر کشور
تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد ایران
فرصت‌ها و تهدید‌های سرمایه گذاری خصوصی و خطرپذیر
استاندارد‌های پولشویی در ایران
تحول دیجیتال در صنعت مالی
اقتصاد مسکن محرک تولید ملی، باید‌ها و نباید‌ها

روش‌های نوین تامین مالی؛ از اهم عناوین نشست‌های تخصصی این رویداد هستند. تقریبا همه بزرگان حوزه صنعت مالی به این نمایشگاه دعوت شدند.  

حضور در نمایشگاه ارتقای توانمندی ۳ روزه/ پاویون خاص برای شرکت‌های دانش بنیان صنعت مالی در نظر گرفتیم

در ادامه این نشست، جعفریان، نماینده معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: معاونت علمی از سال ۸۵ که تاسیس شد محور‌های مختلفی را برای اجرا در سیاستگذاری‌ها و برنامه ریزی‌های خود لحاظ کرده است. در هر دوره روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و در دوره جدید نیز باید این را بگویم که ما برنامه ریزی‌های تدریجی را اعمال می‌کنیم. بازوان اصلی ما در معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ستاد‌های توسعه فناوری، ستاد‌های توسعه اقتصاد دانش بنیان و طرح‌های کلان ملی که در کشور در حال اجرا خواهد بود و عمدتا این طرح‌ها و برنامه‌ها از همین نخبگان اداره می‌شود. امسال در موضوع اجرا کنار سازمان هستیم. در موضوع پاویون شرکت‌های دانش بنیان بین ۲۰ تا ۳۰ شرکت دانش بنیان با موضوعات سلامت، کشاورزی، اقتصاد دیجیتال و گردشگری حضور دارند.  

وی افزود: فین تک‌ها مقوله جدیدی است که سازمان‌ها و وزارت خانه‌های مختلف به آن می‌پردازند. اما در چند هفته اخیر موضوع تامین مالی جمعی و دارایی‌های نامشهود که با وزارت اقتصاد راه اندازی شد نیز مورد اقبال جامعه مالی و سرمایه گذاری قرار گرفته است. این یکی از مواردی است که باتوجه به اقتصاد دیجیتال مدنظر شرکت‌های دانش بنیان و صنایع دانش بنیان و کسانی که در شاخه‌های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند قرار گرفته است. این برنامه دو هفته گذشته اجرایی شده است. بخش‌های مختلفی در آن فعالیت می‌کنند.

جعفریان عنوان کرد: باتوجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته پنل تخصصی داریم. در این پنل فعالان و مدیرانی هستند که از ابتدای سال ۸۷ که قانون شرکت‌های دانش بنیان تدوین می‌شد، حضور دارند. همان افراد در این پنل تخصصی درباره گفتمان پیشرفت کشور را با نام قانون جهش تولید دانش بنیان گفتگو خواهند کرد. در این قانون موضوع تشویق‌های مالیاتی، تشویق‌های گمرکات، و بیمه‌ای را با استفاده از قوانین مختلف تلفیق و یک قانون جامع و جدیدی را پایه گذاری کردند.

نماینده معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در قانون جهش تولید همه اجزای اقتصاد دانش بنیان یک رکن است. به این معنی که در هر وزارتخانه و سازمانی هر دو هفته کمیسیون اجرایی این قانون در حال برگزاری است. با شرکت نهاد‌های ناظر و نهاد‌های شرکت کننده در این قانون تا کنون بیش از ۱۵ آیین نامه داخلی مصوب شده و این آیین نامه‌ها توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با حوزه اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته است. در موضوع افتتاحیه با حضور معاونت علمی فناوری و هیات همراه حضور خواهند داشت. امیدواریم این رویداد نیز رویداد پربار و موثری باشد.  

حضور در نمایشگاه ارتقای توانمندی ۳ روزه/ پاویون خاص برای شرکت‌های دانش بنیان صنعت مالی در نظر گرفتیم

در ادامه این نشست، همچنین، رضا امامی، مدیر روابط عمومی سازمان خصوصی سازی بیان کرد: تجربه و حضور من در بازار سرمایه در دوره خاصی با سیاست‌های اصل ۴۴ بود. واگذاری‌های سیاست‌های اصل ۴۴ در بازار سرمایه، اعتماد عمومی، علاقه مردم. هر واگذاری که در آن زمان از سازمان خصوصی اعلام می‌شد، نمود آن را روی تابلوی معاملات مشاهده می‌کردیم. موضوع مهم نظام، موضوع مولدسازی است. پروژه‌های نیمه تمامی که شاید اگر از همین الان برای آن مدت زمان تعیین کنیم، ۳۰ سال زمان ببرد. به موضوع مولدسازی از زاویه دید حل مساله نگاه کنیم. پنل سازمان خصوصی در روز دوم این رویداد به صورت پربار برگزار می‌شود. قطعا سازمان خصوصی سازی پذیرای نظرات و انتقادات و بهبود مستمر است. براساس آیین نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های راکد و پروژه‌های نیمه تمام دولت اگر به ماده ۱۵ تمرکز کنید به بحث رسانه فرهنگسازی توجه ویژه شده است. منطقه آزاد کیش پروژه‌های نیمه تمام زیاد دارد. مناطق آزاد مسائل مهمی درباره پروزه‌های نیمه تمام دارد. قطعا درباره مولدسازی بحث‌ها و انتقادات زیادی منتشر شده، اما از مزایای آن خیلی مغفول مانده است.  

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.