بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۹ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲

دریغ و صد افسوس که در تمام لحظاتی که سهامداران آب شدن سرمایه‌هایشان را به نظاره نشسته‌اند، مدیران ...
کد خبر : ۲۷۵۳۸۲

به گزارش میرزا قلمدون، بعد از یه وقفه چند ماهه دوباره بازگشتیم ‌خدمت شما خوانندگان محترم. این هفته هم گذشت و طبق روال؛ شاخص کل بورس ما ٣١٥٠٠ واحد ریخت و خدا شاهد است که ضرر و زیان پرتفوی سهامداران، بیش از این‌ها بود! 

 

هفته دوم آبان ماه با ریزش ٥٠ هزار واحدی و سرخی یکدست بازار آغاز شد و ارزش بازار ما به ١٥٠ میلیارد دلار رسید و به عبارتی بیش از ٥٠ درصد از ارزش دلاری بورس ما از سال ٩٩ تا کنون آب شده است؛ و چقدر تاسف‌بار است که یادآوری کنیم فقط ارزش بورس عربستان، ١٦ برابر بورس ماست!

نکته جالب توجه اینجاست که همان لحظاتی که تلخی بازار کام‌مان را تلخ کرده بود، رئیس تخت طاووس میزبان رئیس باب همایون و... بود و با افتخار، جشن بزرگداشت پدافند غیرعامل برگزار کرد و از توانمندی‌هایش گفت! دریغ و صد افسوس که در تمام لحظاتی که سهامداران آب شدن سرمایه‌هایشان را به نظاره نشسته‌اند، این بزرگوار جشن و سرور دارد! نکته تلخ‌تر، تلاش مذبوحانه کاسه‌لیسان برای شاخص‌‌آرایی، گره زدن ریزش بازار سرمایه به جنگ در غزه و جنایات رژیم صهیونیستی و ریزش بورس همسایه‌ها است! 

 

البته که نباید از خیلی اتفاقات در این بازار تعجب کرد؛ از رئیسی که به بازار سرمایه فقط به چشم قلکی برای بالادستی‌هایش نگاه می‌کند و جز ابزارسازی برای کمک به تامین مالی بالایی‌ها و کمک به خروج نقدینگی از این بازار، هنر دیگری ندارد؛ انتظار دلسوزی برای سهامداران مالباخته، انتظار بی‌جایی است‌....

 

اما واکنش آقایان به وضعیت بازار هم در نوع خود جالب توجه است؛ هر وقت بازار چند ده هزار واحد میریزد، آقایان چند خبر آبکی! از واریز منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه به خیک بازار می‌بندند و یکی دو روزی، به بازارگردان‌ها دستور توقف فروش می‌دهند تا باز هم عده‌ای گول بخورند و توهم بزنند که سحر نزدیک است و خرید کنند و بعد، روز از نو روزی از نو؛ باز جیب‌شان را می‌تکانند! از معضل قرارداد مباشرت و استفاده از الگوتریدینگ روی کد‌های حقیقی متعدد توسط بازارگردان‌ها هم نمی‌گوییم که بیش از این، کرک و پرتان نریزد و کورسوی امیدی در دل‌تان بماند.

 

 

جمعه بازار بورس - شماره ۹ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲

 

نگاهی به سایر خبر‌های هفته‌ای که گذشت

 

.اما این هفته علاوه بر یک فقره انتشار اوراق صکوک ١٥٠ میلیارد تومانی، خبر رسید که انتشار اولین اوراق مرابحه ارزی ٢٠٠ میلیون دلاری نیز در راه است.

 

.در ٧ ماهه اول امسال، حدود ٥٦٦ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و وانت تولید شده و خودروسازان ما اگر دست بجنبانند تا پایان سال یک میلیون دستگاه خودرو تولید خواهند کرد که البته هنوز تا وعده تولید سالانه ٣ میلیون دستگاه خودرو، فاصله زیاد است و اگر عمری قد دهد، شاید در صد سال دوم این ارزو هم محقق گردد.

 

.برنامه‌های ایران خودرو به منظور خروج از شمولیت مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت هم اعلام شد. پیگیری اصلاح قیمت و استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا برای عرضه محصولات؛ تجدید ارزیابی دارایی‌ها و نیز افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم از جمله برنامه‌های این شرکت است.

 

.تولید روزانه نفت هم به ٣ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه رسیده و ثبات نسبی بازار ارز نشان می‌دهد وضعیت صادرات نفت هم بد نیست.

 

.این هفته برخی کارگزاری‌ها هم از تصمیم جدید کانون کارگزاران گلایه داشتند و ادعا کردند احتمالا به زودی تعدادی از کارگزاری‌ها که حق معامله از آنان سلب می‌شود، تعطیل خواهند کرد! این هفته، در این خصوص بیشتر خواهیم نوشت. 

 

.٣ محصول کشاورزی دیگر شامل ذرت، جو و دانه‌های روغنی، در قالب گواهی سپرده کالا در بورس کالا معامله خواهند شد.

 

 

.سازمان بورس، ضریب ارزش تضمین دارایی‌های بورسی را از ۶۰ درصد به ۶۵ درصد افزایش داد. این عمل می‌تواند در افزایش منابع در دسترس سرمایه تاثیر بگذارد و هم باعث افزایش ارزش معاملات و هم جلوگیری از مشکلات مربوط به در معرض ریسک قرارگرفتن سرمایه گذاران در حساب کارگزاران خود خواهد شد.

 

.فدرال رزرو نرخ بهره خود را بدون تغییر در %۵.۵ ثابت نگه داشت.

 

 

.یک خبر خوب هم اعلام کنیم شاید ثانیه‌ای شاد شوید؛ گویا سود سهام عدالت تا پایان آذرماه واریز خواهد شد و مبلغ سود، یکی دو میلیون تومانی هست...

 

و، اما یک خبر مهم که باید در پیش‌بینی‌ها لحاظ کرد؛ رئیس کمیته نفت مجلس خبر داده: زمستان امسال ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم؟!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۸ - ۹ تیر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۲ تیر ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۲ تیر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲

بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بصیرت
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰
تنهاچیزیکه شالوده اصلی خودش میدونه،عدالته،که جالب همونم نداره،من یک ایرانیم،براچی سهام عدالت ندارم؟چیزی دیگه برای ارزه نمونده
سهامدار عادی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
کارگزاری اطمینان سهم از اول شهریور تا حالا اجازه معامله به سهامدارانش را نمی دهد.مدیر معاملات هر روز پیام میگذارد خرید و فروش تا اطلاع ثانوی ممنوع است.از کارگزاری های دیگر تغییر ناظر بزنید.
لطفا بفرمایید مشکل این کارگزاری چیست؟اگر غیر مجاز است تعطیلش کنند و سهامدارانش را به کارگزاری دیگری منتقل کنند.اگر هم مشکلی ندارد چرا جلوی خرید فروش سهامدارانش گرفته شده؟
حداقل سازمان بورس باید اجازه فروش را به سهامداران کارگزاری اطمینان سهم بدهد.تا بتوانند خروج بزنند.
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
لعنت بر اونی که گفت بیاید بورس سرمایه گذاری کنید پول یه پراید اوردم الان قد یه چرخش مونده
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
لعنت بر اونی که گفت بیاید بورس سرمایه گذاری کنید پول یه پراید اوردم الان قد یه چرخش مونده