بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۲ تیر ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۲ تیر ۱۴۰۲
نکته تلخ اینجاست که بازارهای موازی، بعد از رشدی قابل توجه، اصلاح کردند و بورس ما بعد از ٢ سال حرکت در سراشیبی، تازه استارت زده بود! بماند که رشد پرتفوی خیلی از سهامداران، از شاخص کل کمتر بوده است.
کد خبر : ۲۷۱۰۴۳

 

به گزارش میرزا قلمدون، در هفته‌ای که گذشت شاخص کل با افت تقریبا ٠.٠٤ درصدی در نقطه ٢ میلیون و ١٧٣ هزار و ٨٩٣ واحدی قرار گرفت تا خردادماه با افت حدود ٧ درصدی شاخص کل به پایان برسد. البته که افت قیمت‌ها فقط مختص بازار سرمایه نبوده و بازار خودرو و مسکن و طلا هم خردادماه را با نزول قیمت‌ها پشت سر گذاشتند؛ اما نکته تلخ اینجاست که بازارهای موازی، بعد از رشدی قابل توجه، اصلاح کردند و بورس ما بعد از ٢ سال حرکت در سراشیبی، تازه استارت زده بود! بماند که رشد پرتفوی خیلی از سهامداران، از شاخص کل کمتر بوده است. 

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۴ تیر ۱۴۰۲

اساتید و تحلیلگران هم طبق روال معمول هر هفته ادعا می‌کنند سهم‌ها به کف قیمت رسیده‌اند و دیگر جای ریزش بیشتر نیست؛ ولی صد افسوس که باز شنبه که از راه برسد، روز از نو؛ ریزش از نو... گواه بارز نادرستی خیلی از این ادعاها، اصلاح بیش از ١٠ درصدی قیمت بعضی سهم‌های بزرگ و بنیادی(همان سهم‌هایی که اساتید اصرار به کم‌ریسک بودن‌شان دارند) بازار در یک ماه اخیر است. خدا به داد تیرماه برسد.

 

خردادماه اگرچه ماه جذابی برای سرمایه‌گذاری نبود؛ ولی هوای خرداد جان می‌دهد برای سفر. این هفته هم رئیس تخت‌طاووس و جمعی از مدیران سازمان و بورس و فرابورس راهی یزد شدند تا استان یزد هم افتخار میزبانی روسای بازار سرمایه را در کارنامه داشته باشد. بزرگوار در این سفر به دستاوردهای سفر به کرمانشاه هم اشاره کرده و فرمودند مجوز پذیره‌نویسی شرکتی را صادر کرده اند که چند هزار میلیارد تومان، نقدینگی جذب خواهد کرد و استان کرمانشاه را متحول می‌کند! اولا که ما امیدواریم مسوولان دلسوز ما جایی را نترکانند؛ تحول پیشکش! در ثانی، چرا یک نفر این بزرگوار را تفهیم نمی‌کند که کرختی بازار سرمایه به سبب کمبود نقدینگی است و خبر جذب این حجم پول از بازار سرمایه، ما را خیلی هم خوشحال نمی‌کند... البته ایشان با افتخار به تامین مالی از طریق بازار سرمایه به کمک اوراق شهرداری هم اشاره کردند که نمیدانیم چرا باز هم خوش‌مان نیامد! شاید ما حسود شده‌ایم... 

جمعه بازار بورس - شماره ۷ - ۴ تیر ۱۴۰۲

از محسنات رئیس گفتیم؛ اشاره‌ای هم به گهرفشانی ایشان در باب مداخلات در بورس کنیم. "دولت هیچ مداخله‌ای در بورس ندارد؛ ما مراقب بوده‌ایم..." والله که هم جواب داریم و هم نداریم! کاش یاد بگیرند زیاد حرف نزنند...

 

میانگین سطح سواد مالی در کشور هم ٣٥ درصد است که تلاش می‌شود با فرهنگ‌سازی و آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان و بنگاه‌های اقتصادی و... سواد مالی در کشور افزایش یابد که این البته خبر خوبی است؛ مشروط بر آنکه زیاده‌روی نکنند و چند "ملامال" دیگر راه نیندازند.

 

نگاهی داشته باشیم به مهم‌ترین خبرهای هفته‌ای که گذشت

 

 

.مرداد ماه بدون خاموشی برای صنایع خریدار برق سبز 

مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی هم خبر داده خریداران برق سبز، مردادماه را بدون خاموشی سپری خواهند کرد.

 

 

.احتمال ابلاغ لایحه واردات خودروهای کارکرده تا پایان تیر به دولت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از طی فرایند تایید لایحه واردات خودروهای کارکرده در شورای نگهبان، احتمالا این لایحه تا پایان تیر ماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

 

.تولید نفت ایران به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسید

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: تولید روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۰ هزار بشکه و از ابتدای امسال ۳۵۰ هزار بشکه افزایش داشته است. ایران از سه ماهه سوم سال میلادی گذشته روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به چین صادر می‌کند. در نتیجه افزایش صادرات و بالا رفتن مصرف داخلی، تولید نفت ایران در می ۲۰۲۳ به ۲.۹ میلیون بشکه در رو‌ز رسیده است.

 

.واریز سودهای رسوبی به بیش از ۸.۳ همت رسید

طبق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۴۶.۷ میلیون فقره واریزی سود سنواتی از سوی سمات به وسیله سامانه سجام انجام شده است.

 

.یک کلاغ و چهل کلاغ لیتیومی

طبق خبرها یک معدن بزرگ لیتیوم در همدان کشف شده؛ معدنی که نماینده مردم همدان در مجلس، ذخیره آن را ٨.٥ میلیون تن اعلام کرده و ادعا کرده‌ با کشف این معدن، ٢٠ درصد نیاز جهان به لیتیوم را تامین خواهیم کرد! کمی بعد برخی دوستان ادعا کرده اند ٨.٥ میلیون تن چیست؟ ذخیره معدن حداقل دو برابر این عدد است! اما عضو کارگروه معدن ریاست جمهوری ناگهان وسط پریده و خبر داده‌اند اشتباه به عرض‌تان رسانده‌اند؛ آمار غلط داده‌اند؛ ذخیره معدن فقط ٥٠٠ تن لیتیوم است! ما که نفهمیدیم کدام خبر درست بود؛ انشاءلله که خیر باشد...

 

.وام خرید مسکن افزایش یافت

"با مصوبه شورای پول و اعتبار سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم برای زوجین تهرانی به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت که با احتساب وام تعمیر، این وام ۹۶۰ میلیون تومان می‌شود." 

این خبر احتمالا موجب افزایش قیمت اپارتمان‌های نقلی شده و بعد، گرانی به سایر املاک هم سرایت خواهد کرد.

 

.کاهش ۱۲ درصدی تورم نقطه به نقطه در خرداد

"براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ۱۴۰۲ با ۱۲ درصد کاهش به ۴۲.۶ درصد رسید." ما که ارزانی حس نکردیم؛ ولی انشاءلله که درست باشد.

 

و اما مهم‌ترین خبرهای هفته جدید 

 

این هفته هم عرضه اولیه داریم؛ "کتوسعه" دوشنبه، پنجم تیرماه عرضه خواهد شد. حدود ٥٠٠ هزار تومان نقد آماده کنید. خوبی عرضه‌های اولیه این است که از آنجا که آقایان رئیس هر وقت بازار را صعودی می‌بینند شیر فلکه عرضه‌های اولیه را باز می‌کنند ‌و این هر هفته یک عرضه اولیه نشان می‌دهد فعلا به رشد بازار سرمایه امید هست...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۵ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس- شماره ۳ - ۵ خرداد ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس- شماره ۳ - ۵ خرداد ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۶ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۲

جمعه بازار بورس - شماره ۴ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
بورس زیر ذره بین میرزا قلمدون

جمعه بازار بورس - شماره ۴ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالباخته بورسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
خدا انشاله هر چه زودتر وزیر اقتصاد و ریس بورس را بزمین گرم بزند تا ما از ضرر خارج بشیم. الهی امییییییییییییییییییییین
مالباخته
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
انشاله با پیوستن وزیر اقتصاد و رئیس بورس به ملکوت ما متضرران بورس از ضرر 4 سال قبل خارج بشیم. آمین