بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر : ۲۷۵۵۸۹

به گزارش بورس نیوز، به نقل از visualcapitalist؛ بنیاد هنریک (Hinrich Foundation) سازمانی بشر دوستانه در زمینه پیشبرد تجارت جهانی سودمند و دوجانبه میباشد و فعالیت‌های عدیده‌ای در این راستا انجام میدهد. این سازمان در گزارشی تخصصی به سنجش پایدار‌ترین اقتصاد‌های جهان در سال ۲۰۲۳ پرداخته است که بر اساس شاخص تجارت پایدار (STI)، رتبه بندی سالانه ۳۰ اقتصاد جهانی توسعه یافته همراه با مرکز رقابت جهانی IMD را معرفی کرده است. 
شاخص STI به منظور ارائه چارچوبی برای اندازه گیری ظرفیت نسبی اقتصاد‌ها برای دستیابی به رشد پایدار از طریق تجارت و سرمایه گذاری جهانی ایجاد شد و به عنوان یک ابزار عملی برای دولت ها، سیاست گذاران و محققان عمل می‌کند.
در تعاریف این شاخص چنین بیان شده که از ضروری‌ترین مولفه‌های توسعه اقتصادی، تجارت است اما  نمی‌توان پتانسیل کامل آن را بدون تعهد به سرپرستی محیط‌زیست و توسعه اجتماعی به‌کار برد.

رتبه بندی کلی برای سال ۲۰۲۳

 رتبه‌بندی زیر برپایه سه رکن اساسی پایداری (اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیط) تعیین شده است که در مجموع این سه رکن توسط ۷۱ شاخص جداگانه پشتیبانی می‌شوند. 

پایدارترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۳

پایدارترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۳

در نمودار فوق تفاوت جایگاه کشور‌ها نیز مشخص شده است که بیشترین کاهش در سال جاری مربوط به ژاپن، به دلیل عملکرد ضعیف‌تر در بخش محیط زیست نسبت به سال ۲۰۲۲ می‌باشد. 
اما از سویی دیگر ویتنام با ۷ پله صعود بیشترین جهش را داشته است؛ این کشور جنوب شرقی آسیا در هر سه جنبه STI با بزرگ‌ترین جهش در ستون محیط زیست بهبود یافت. 


رتبه بندی انفرادی


در نمودار زیرعلاوه بر رتبه بندی انفرادی در سه حوزه یاد شده، جایگاه تولید نلاخالص داخلی کشور‌های مطرح در این لیست نیز در نظر گرفته شده است.

پایدارترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۳

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم، با توجه به ساختار شاخص تجارت پایدار، اقتصاد‌ها تنها زمانی می‌توانند رتبه بالایی داشته باشند که در هر سه رکن اساسی عملکرد خوبی داشته باشند. این واقعیت پایداری را منعکس می‌کند، جایی که تعادل بین اولویت‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بسیار مهم است. 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر