بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
بررسی قیمت جهانی نفت خام
بررسی قیمت جهانی نفت خام قیمت نفت خام برنت به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد جهانی طی سه ماه گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده‌است.
کد خبر : ۲۷۶۲۰۰

به گزارش بورس نیوز، با آغاز تنش و درگیری بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بهای معاملات آتی نفت‌برنت به ۹۳ دلار در هر بشکه رسید. در حال حاضر بیش از سه هفته است که قیمت نفت خام روند نزولی به خود گرفته است. یکی از مهم‌ترین عوامل این روند نزولی نگرانی از آینده تقاضای نفت خام است. انتشار اخبار اقتصادی از آمریکا، اروپا و چین حاکی از کاهش مصرف سوخت در آینده دارد. دومین اقتصاد بزرگ دنیا و مصرف‌کننده نفت خام (چین) با فشار‌های ضد تورمی مواجه است. در همین راستا تقاضا برای نفت خام در چین کاهش یافته و تقاضای پالایشگاه‌ها هم ضعیف بوده است. در حال حاضر قیمت نفت خام در نزدیکی کف قیمتی سه ماهه نوسان می‌کند. 

قیمت نفت خام در هفته‌های اخیر در حالی کاهش یافته است که اخیراً اخبار مثبتی از بخش عرضه نفت خام منتشر شده است. عربستان، روسیه و دیگر اعضای اوپک‌پلاس پیش‌تر وعده داده بودند که در مجموع تولید نفت خود را به مقدار ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه در روز معادل ۵ درصد از تقاضای روزانه جهان کاهش دهند و اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی وعده خود را عملی کردند. این تصمیم شامل کاهش ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای تولید اعضای اوپک‌پلاس و تولید داوطلبانه عربستان و روسیه می‌شود. کاهش مجدد قیمت نفت باعث شده‌است که تولیدکنندگان عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) در نشست آتی خود در ماه جاری کاهش بیشتر عرضه نفت خام را بررسی کنند.

نگرانی دیگر در بازار نفت، ادامه‌دار شدن سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو آمریکاست. ترس از نرخ‌های بهره بالاتر باعث شده تا کاهش عرضه نفت خام عربستان و روسیه بی‌اثر شود و روند قیمتی نفت خام نزولی بماند.

 با توجه به حالت ثبات و سکون در اقتصاد‌های جهانی، نمی‌توان انتظار داشت که بازار‌های جهانی با رونق همراه شوند. تحلیلگران نفت در S&P Global انتظار دارند میانگین ماهانه نفت برنت در سال ۲۰۲۴، ۸۱ دلار در هر بشکه باشد. همچنین اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت خام برنت در سال آینده به طور متوسط ۸۶.۴۸ دلار در هر بشکه باشد.

ریحانه خیاطی داریان- کارشناس ارشد واحد تحلیل سبدگردان اندیشه صبا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.