بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
صندوق های PE؛ نخستین صندوق های بازار سرمایه/ صندوق های PE ارزشگذاری روز ندارند
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت: مهمترین بخش سرمایه گذاری، سرمایه گذاری بورسی ماست. دو حوزه سرمایه گذاری پرایویت ای‌کوئیتی و ونچر کپیتال از حوزه‌هایی هستند که فعالانه در آن سرمایه گذاری داشتیم.
کد خبر : ۲۷۶۵۹۵

مهران سلطانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: سرمایه گذاری‌هایی که ما در شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت انجام می‌دهیم، در سه طبقه، دسته بندی می‌شود. مهمترین بخش سرمایه گذاری، سرمایه گذاری بورسی ماست. دو حوزه سرمایه گذاری پرایویت ای‌کوئیتی و ونچر کپیتال از حوزه‌هایی هستند که فعالانه در آن سرمایه گذاری داشتیم.

وی افزود: پرایویت ای‌کوئیتی باید بگویم به سرمایه گذاری در سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که این سهام در بازار قابل معامله نیست یا اگر هست با هدف خروج از بازار و اصلاحات ساختاری انجام می‌شود. چون شرکت‌ها عمر متفاوتی دارند، بنابراین پرایویت ای‌کوئیتی براساس زنجیره عمر آن شرکت‌ها در مراحل مختلف می‌تواند نام‌های مختلف داشته باشند. VC‌ها در شرکت‌های استارت آپی و شرکت‌هایی که در چرخه عمر خود هستند، وارد می‌شوند و در این چند سال آنقدر توسعه داشته خود را از PE جدا کرده و به عنوان یک کلاس دارایی جدا شناخته می‌شود. پرایویت ای‌کوئیتی را یک نوع سرمایه گذاری در شرکت‌های غیربورسی است که به یک بلوغ نسبی در عملیات خود رسیدند، نامگذاری می‌کنیم. صندوق‌های پرایویت ای‌کوئیتی از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کردند و اولین صندوقی بودند که در بازار سرمایه تاسیس شد. 

سلطانی ادامه داد: این صندوق‌ها اجازه دارند در سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری کنند. وقتی سرمایه گذاری در یک شرکت غیربورسی انجام می‌شود و سهام شرکت در بازار قابل معامله نیست، ارزشگذاری روز ندارند و مهمترین تفاوت با صندوق‌های متداول بازار این است که آپدیت NAV روزانه ندارند. این مهمترین تفاوت این صندوق هاست، اما مانند هر صندوق دیگری در کلاس دارایی سرمایه گذاری می‌کنند. 

وی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سهامی در سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه در صندوق‌های درآمد ثابت در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی، صندوق‌های VC در سهام استارت آپ‌ها PE‌ها در شرکت‌های غیربورسی سرمایه گذاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت: صندوق‌های PE مانند صنوق‌های VC، از نقدشوندگی کمتری نسبت به سایر صندوق‌های متداول بازار سرمایه برخوردارند و نگاه سرمایه گذاری در این صندوق‌ها نگاه بلندمدت تری است. عمر فعالیت این صندوق‌ها تا ۸ سال نیز خواهد بود و سرمایه گذاران باید صبور باشند تا صندوق به پایان عمر خود نزدیک شود و سرمایه گذاری هایش به خلق ارزش خود برسند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.