بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
شما ابهامات را بیشتر نکن، ما شفافیت نمی خواهیم /  یا ما معنای ارزش منصفانه را نمی‌فهمیم یا دنیا
آیا ارزش شرکت‌های متعددی نظیر اپل، آمازون و ...، که در بازارهای جهانی بر اساس محصولات خلاقانه و توان کارکنانشان ارزش‌گذاری می‌شوند، منصفانه نیست اما ارزش شرکت ورشکسته سایپا، با تجدید ارزیابی زمین‌های بایرش، منصفانه می‌شود؟
کد خبر : ۲۷۶۷۱۱

 به گزارش بورس نیوز؛ در هفته اخیر شاهد هنرنمایی‌های مدیران سازمان بورس، در رونمایی مجدد از طرح تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها پس از سال‌ها بودیم. طرحی که حتی اگر برای شرکت‌ها دستاورد خاصی نداشته باشد، اما برای سازمان بورس، بورس و فرابورس، دستاورد‌های مادی و معنوی زیادی به همراه خواهد داشت.
احتمالاً شما نیز همچون بسیاری دیگر از سهامداران و سرمایه‌گذاران این روز‌های بازار سرمایه کشور، تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها را اصلی‌ترین دلیل رشد بازار می‌دانید و بی‌تردید در جریان مشروح اخبار مرتبط با دعوت‌های سازمان بورس از شرکت‌های تولیدی، هلدینگ‌ها و به‌ویژه بانک‌ها قرار گرفته اید. 
بر اساس نامه منتشرشده سازمان بورس، سرانجام قرار است تا با اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم، از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران حمایت کند.

اما این حمایت‌ها آن‌هم پس از سالیان سال:

 نه افزایش نظارت بر روند معاملات است
 نه نظارت بر ورود و خروج‌های زیان‌آور سفته‌بازان بدنام است
 نه حذف و اخراج شرکت‌هایی با ده‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته است
 نه پیگیری و محاکمه افراد دارای اخبار نهان (ماجرای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها) است
 نه مطالبات جدی از دولت بابت اتخاذ تصمیمات یک‌شبه است 
 و نه...

بلکه، تشویق شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌عنوان محرکی برای رشد اسمی و بی‌کیفیت بازار سرمایه هست.
ظاهراً منابع مالی جهت خرید و حمایت‌های تأسف‌بار از سهام ایران‌خودرو و سایپا رو به اتمام است و هیچ راهی بهتر از بالا بردن پرچم تجدید ارزیابی دارایی‌ها و بهبود نسبی طرف تقاضا در بازار سرمایه به ذهن این اساتید نرسیده است.
در نامه منتشرشده، هدف از تشویق و هموارسازی فرآیند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا در راستای نزدیک‌تر شدن ارزش بازار سهام و ارزش ذاتی شرکت‌ها عنوان گردیده است. 
بی‌تردید، با ماهیت این موضوع که دارایی‌های شرکت به‌روزرسانی و ساختار صورت‌های مالی شرکت‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شود، مشکلی نداریم، اما اگر این اقدامات، بدون در نظر گرفتن همه جوانب و تنها به‌منظور جذب سرمایه‌های مردم و رشد مقطعی و کوتاه‌مدت بازار سرمایه صورت پذیرد، چالشی جدی خواهد بود.
بگذارید کمی بیشتر در خصوص جوانب و چالش‌های تجدید ارزیابی گسترده شرکت‌ها صحبت کنیم.

 


شما بازار را شفاف نمی‌کنید بلکه آن را مبهم‌تر می‌کنید 


با احترام به نظرات جناب آقای صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها (که احتمالاً به‌اندازه تمام مدیران قبلی نظارت در سازمان بورس مصاحبه و نامه‌نگاری کرده‌اند)، ما هم از شفافیت بازار استقبال می‌کنیم. اما به نظر شما صحبت در این خصوص آن‌هم با یک فراخوان عمومی به شرکت‌ها، بیشتر از اینکه به شفافیت بازار سرمایه منجر شود به افزایش ابهامات سرمایه‌گذاری منتج نگردیده است؟

شما ابهامات را بیشتر نکن، ما شفافیت نمی خواهیم /  یا ما معنای ارزش منصفانه را نمی‌فهمیم یا دنیا

احتمالاً شما هم همچون ما، نظرات و تحلیل‌های عده‌ای کارشناس نما و صحبت در خصوص افزایش سرمایه‌های بیش از ۶۰۰ تا ۷۰۰ درصدی شرکت‌هایی، چون فولاد مبارکه و ...، دیده‌اید. چه بخواهیم و چه نخواهیم برخی از این به‌اصطلاح کارشناسان با در اختیار داشتن ابزار‌های اطلاع‌رسانی نظیر کانال‌های تلگرامی و ...، به بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران خرد و ناآگاه خط می‌دهند.

  • حال شما به ما بگویید تکلیف کسانی که به‌واسطه تحلیل‌های غلط این اساتید، سهام فولاد مبارکه اصفهان را در قیمت‌های بیش از ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومانی در صف خرید و یا سهام شرکت‌های مفلوک ایران‌خودرو و سایپا را در قیمت‌های بالا می‌خرند، چیست؟
  • آیا شما به شفافیت بازار کمک کرده‌اید و یا فضای سرمایه‌گذاری را مبهم‌تر از پیش و به نفع عده‌ای سفته‌باز چرخانده‌اید؟
  • مصاحبه کردن، ارائه راهکار و نامه‌نگاری‌هایی که به‌طور موقت شرایط بازار سرمایه را تغییر می‌دهد بد نیست، اما به تأثیرات بلندمدت و افزایش ابهامات سرمایه‌گذاری اندیشیده‌اید؟ 


حالا دیگر در هر کانال، عده‌ای ارزیاب نشسته‌اند و در خصوص ارزش‌گذاری زمین و تیروتخته‌های شرکت‌های کوچک و بزرگ نظر می‌دهند و به‌محض خروج موفقیت‌آمیز و با سود هنگفت آن‌ها از سهم، سود شرکت‌ها را ملاک ارزش‌گذاری می‌دانند و نه دارایی‌ها را.


نوابغ سازمان بورس، شما بگوئید:

 

ملاک سرمایه‌گذاری در بورس، سودآوری شرکت‌هاست و یا دارایی‌های آن‌ها؟


اما سؤالی که در سال‌های پیش بار‌ها و بار‌ها پرسیده شده، این است که آیا تجدید ارزیابی دارایی‌ها تأثیری در سودآوری شرکت‌ها دارد و یا آیا شاخصی قابل‌قبول برای سرمایه‌گذاری هست یا خیر؟
واقعاً اگر قرار بود سرمایه‌گذاران خرد سهام شرکت‌های زیاندهی نظیر بانک آینده، ایران‌خودرو و سایپا را تنها بر مبنای دارایی‌هایشان بخرند و نه بر مبنای زیان‌های هنگفتشان، چرا مردم را به خرید ملک و زمین سوق ندهیم؟ آیا سرمایه‌گذارانی که در بورس به دنبال ارزش دارایی‌های شرکت‌ها می‌باشند، بهتر نیست در یک ملک و یا یک قطعه زمین سرمایه‌گذاری کنند؟ 

در این صورت:

  •  زمین و ملک خریداری‌شده شخصی و اختیار فروش آن با خود فرد است نه با اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های دولتی.
  • به دلیل افزایش هرساله و تصاعدی زیان شرکت‌های نام‌برده، حتی اگر کار شرکت‌ها به ورشکستگی و فروش اموال برسد، درآمد‌های ناشی از فروش دارایی‌ها به طلبکاران شرکت خواهد رسید و نه سهامداران.
    آیا ارزش شرکت‌های متعددی نظیر اپل، آمازون و ...، که در بازار‌های جهانی بر اساس محصولات خلاقانه و توان کارکنانشان ارزش‌گذاری می‌شوند، ارزش هایشان منصفانه نیست، ولی ارزش شرکت ورشکسته سایپا، با تجدید ارزیابی زمین‌های بایرش، منصفانه می‌شود؟

 

ما معنای منصفانه و شفاف بودن ارزش شرکت‌ها را نمی‌فهمیم، یا دنیا در تعریف ملاک‌های سرمایه‌گذاری ضعیف و ناتوان است. 


اگر تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای شرکت‌ها خوب است، چرا سهامداران عمده، این‌همه سهم به مردم فروختند:اما سؤالی که پیش می‌آید این است که اگر بر اساس اظهارات مدیران سازمان بورس و مدیران ارشد شرکت‌ها و هلدینگ‌های بازار سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا به این اندازه اثر مثبتی بر شرکت‌ها دارد، چرا در روز‌های نخست هفته گذشته، بزرگترین عرضه کنندگان سهام، سهامداران عمده شرکت‌ها بودند؟
به فروش چند صدمیلیونی سهام بانک صادرات توسط صندوق‌های بازار گردانی تحت مدیریت بانک و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، در صف خرید نماد "وبصادر"، در هفته گذشته نگاه کرده‌اید؟ بهتر نبود تا با عدم عرضه‌های چند صدمیلیونی سهام، بانک نیز از مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ها بهره بیشتری ببرد؟

 

سخن آخر:


آنچه مسلم است دیگر حنای اخبار تجدید ارزیابی دارایی‌ها، واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی، واگذاری بلوک بانک پارسیان شرکت ایران‌خودرو، در بازار سرمایه رنگی ندارد و این اخبار نهایتاً تأثیری چندروزه بر روند بازار سرمایه خواهد داشت.
به عبارتی، حتی با رشد قیمت سهام شرکت‌ها به دلیل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز نمی‌توان به این رشد در طولانی‌مدت امیدوار بود چراکه این رشد فاقد گزاره‌هایی بنیادی و بلندمدت هست.

حال شما بگویید، تجدید ارزیابی خوب است یا بد؟

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کلاهتان را سفت بگیرید، انگار اینجا خبری از نظارت نیست!
 
چهارشنبه‌های داغ: سهامداران "غالبر" از بدبختی‌های ورود این چنین افرادی به شرکت‌ها عبرت بگیرند؛

کلاهتان را سفت بگیرید، انگار اینجا خبری از نظارت نیست!  

شما بگویید به چه چیز این بودجه باید دلخوش بود؟
سوژه هفته: بودجه، بودجه، بودجه...

شما بگویید به چه چیز این بودجه باید دلخوش بود؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
چی میگی؟ گودرز چه ربطی داره به شقایق.وظیفه اصلی تمام شرکت ها انتشار گزارشات و صورتهای مالی شفاف هست.یکی از این صورتهای مالی ترازنامه هست.کشوری که در پنج سال گذشته تورم دوهزار درصدی داشته اگر تجدید ارزیابی نکنه ترازنامه اش چه ارزشی داره؟در ضمن بدون شفاف سازی ترازنامه نمیشه روی هیچ شرکت و مدیریتی نظارت داشت.نه بحث بهره وری رو میشه کنترل کرد و نه عملکرد مدیریتی.اون چیزی که شما میفرمایید دلیل نمیشه که شرکت ترازنامه شفافی ارائه نده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
اما اینها گه مسول شدهاند دراین گشور یگ مشت هستند گه درحال ویران کردن همه چیز هستند ویران کردن قران اسلام محیط زیست انسانیت وهمه چیز ومردم هم مردهای متحرگ وزبان نفهم شدهاند اینگه گسی یگ سهمرا میخرد به هر قیمتی بابت ارزشهای سوداورانه شرگت هست وگرنه بیابان خدا پرهست اززمین بایر این حجم از خیانت وسگوت عقلا واقعا چه بگویم بی رحمی وخباثت هم اندازه دارد چرا مردم چنین شدهاند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
در یک کلام‌ ، دوصد گفتار چو نیم کردار نیست ، رک گویی و بی پرده گفتن بسیار متفاوت است با پررویی و وقاحت ، گفتار هرچه باشد شم اقتصادی و آگاهی عمومی بسیار بالاتر از آنست که بسیاری گمان می کنند
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مثل اینستکه شما یک زمین یا ماشین یا طلا .. 5 سال قبل خریدی مثلا 100 تومن ایا حاضری بعد از تورم چند هزار درصدی این 5 سال انرا به همان قیمت خرید 100 تومن بفروشی مسلما خیر. پس تجدید ارزیابی حتما لازم است تا داراییها بروز شود.اینجا که سوئیس نیست ایرانه شبیه ونزوئلا چند وقت دیگه یک فروغون اسکناس میبرین تا یک کیلو برنج بخرین.
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مثل اینستکه شما یک زمین یا ماشین یا طلا .. 5 سال قبل خریدی مثلا 100 تومن ایا حاضری بعد از تورم چند هزار درصدی این 5 سال انرا به همان قیمت خرید 100 تومن بفروشی مسلما خیر. پس تجدید ارزیابی حتما لازم است تا داراییها بروز شود.اینجا که سوئیس نیست ایرانه شبیه ونزوئلا چند وقت دیگه یک فروغون اسکناس میبرین تا یک کیلو برنج بخرین.
مالباخته بورس دولت
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
وقتی همه مسئولین خودشون ...هستن از بقیه چی میشه توقع داشت.سال 99 مگه بالاترین مقامات کشور مردمو به بورس دعوت نکردن و پولهای میلیونها نفرو با فروش سهام به قیمتهای چندین برابر فعلی به مردم فروختن بعد روباه بنفش کد خروجو بهشون داد :همه چیز را به بورس بسپارید/ و خودیا فروختن و مردم بینوا خریدن اونا صدها هزار میلیارد به جیب زدن و مردم صدها هزار میلیارد از جیبشون دود شد سهام 2600 تومنی سال 99 وساپا الان 500 تومنه. سهام 55 هزار تومنی پارس الکتریک الان 8000 تومنه و ..هزاران خانواده خانه خراب و نابود شدند .شاخص الان همان مقدار سال 99 است ولی قیمت سهام یک هشتم سال 99 و تورم تواین چند سال 2000 یا 3000درصد.
پینوکیو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
بانکها شدن دلال ملک .دولت شده داروغه ناتینگهام .مفسدین و رانت خوارها هم شدن گربه نره و روباه مکار ما مردم هم شدیم پینوکیو .اگر قراره برای گرفتن مالیات شرکتها رو مجبور به تجدید ارزیابی کنی بی زحکت کار رو کامل انجام بده و تجدید ارزیابی هم از زمین و املاک و هم از ماشین الات تا متوجه بشی که این تحریم ها و اف ای تی اف چه بلایی سر کشور اورده خود دولت با تورم ارزش زمین رو برده بالا بعد از همان تورم که خودش بهمون تحمیل کرده میخواد مالیات بگیره