بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
در حوزه ارزش‌گذاری، دو رویکرد دارایی محور و جریان نقدی محور وجود دارند؛

اثربخشی تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف

اثربخشی تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف
شرکت‌های فولاد مبارکه، ومعادن، وبصادر، تاپیکو، ذوب آهن و شفا از جمله شرکت‌هایی بودند که اطلاعیه‌ها و اخباری را در خصوص تجدید ارزیابی منتشر کردند که باعث رشد کوتاه مدت این نماد‌ها گردید.
کد خبر : ۲۷۶۷۹۴

اثربخشی تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف

بورس نیوز:

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تحرک بازار سرمایه به وسیله تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در چند وقت اخیر این‌گونه توضیح داد: دارایی‌های ثابت عمده شرکت‌ها براساس دلار‌ها ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و حتی کمتر ایجاد شده اما؛ با افزایش نرخ دلار، ارزش دفتری دارایی‌ها دیگر نه تنها واقعی نیست بلکه حتی به واقعیت نیز نزدیک نیست. همچنین در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، بهای تمام‌شده سهام‌های خریداری شده براساس شاخص کمتر از صد هزار واحد است. این بدان معنا است که اطلاعات صورت مالی شرکت‌ها براساس ارقام دفتری، قابلیت اتکا ندارد.

وی ادامه داد: پیرو پیگیری‌های سازمان بورس، جلسه هم اندیشی با حضور شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها و بانک‌ها برگزار گردید. در نتیجه این جلسه، اقبال قابل توجهی به نماد‌هایی که پتانسیل تجدید ارزیابی دارند، صورت گرفت. شرکت‌های فولاد مبارکه، ومعادن، وبصادر، تاپیکو، ذوب آهن و شفا از جمله شرکت‌هایی بودند که اطلاعیه‌ها و اخباری را در خصوص تجدید ارزیابی منتشر کردند که باعث رشد کوتاه مدت این نماد‌ها گردید.

این شرکت‌ها تجدید ارزیابی را از دارایی‌های غیر استهلاک‌پذیر از جمله زمین و سرمایه‌گذاری را در دستور کار خود قرار دادند. در حوزه ارزش‌گذاری، دو رویکرد دارایی محور و جریان نقدی محور وجود دارند. بسته به نوع شرکت، شرکت‌ها براساس ترکیبی از این روش‌ها ارزش‌گذاری می‌گردند، لذا واقعی نمودن ارزش روز دارایی‌ها از طریق تجدید ارزیابی، می‌تواند ضمن افزایش وزن رویکرد دارایی محور، سبب  افزایش قیمت سهام گردد. همچنین تجدید ارزیابی سبب کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در خصوص ارزش واقعی دارایی‌های شرکت‌ها بین سهامداران عمده، مدیران و سهامداران خرد و فعالان بازار می‌گردد.

کریمی افزود: هر چند به لحاظ روش‌های ارزش‌گذاری مبتنی بر جریانات نقدی تجدید ارزیابی اثری بر جریانات نقدی ورودی ندارد اما؛ به لحاظ مالی رفتاری، اثر موثر و قابل توجهی بر قیمت سهام شرکت خواهد داشت. در بسیاری ار نماد‌های فوق الذکر و بسیاری از نماد‌های دیگر، قیمت تئوریک سهم پس از تجدید ارزیابی حدود ۴۰ تا ۷۰ تومان می‌شود که با توجه به لنگر ذهنی به قیمت اسمی، انتظار می‌رود که قیمت‌های سهام به حدود ۱۰۰ تومان افزایش یابد و سبب کسب بازده غیرعادی برای سرمایه گذاران گردد.

این کارشناس ادامه داد: در شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ، سال‌ها است که قیمت به ناو بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است و تجربه شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری و هلدینگ که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی انجام داده‌اند، توانسته‌اند از این محدوده به بیش از ۸۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد رسیده است. در شرکت‌های تولیدی، افزایش سرمایه از محل زمین بخشی از دارایی‌های شرکت را شفاف می‌سازد اما؛ خطوط تولید، دارایی مهم‌تر و ارزشمندتری است که تجدید ارزیابی آن‌ها می‌تواند به شفاف کردن تمام دارایی‌های ثابت منجر شود.

عمده شرکت‌های بازار سرمایه، دارایی محور هستند و نقش دارایی‌های نامشهود در آن‌ها کم است و به دلایل مختلف از جمله استاندارد‌های حسابداری، دارایی‌های نامشهود از جمله توان کارکنان، دانش فنی و برند ثبت نمی‌گردد. همچنین هر چند فرآیند و دستورالعمل کارشناسی دارایی‌های نامشهود ابلاغ شده است اما؛ انجام تجدید ارزیابی آن‌ها پیچیده است.

اثربخشی تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر بازار سرمایه نیازمند اطلاع‌رسانی شفاف و اراده مدیران شرکت‌ها و تسریع فرآیند انجام تجدید ارزیابی از سوی شرکت‌ها است و تسریع آن نیازمند تسهیل قوانین مالیاتی مربوطه و دستورالعمل‌های سازمان بورس در این حوزه است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.