بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷
رشد قیمت دلار علت یا معلول تورم است؛

تورم به صورت مستقیم و غیرمستقیم مسبب رشد بازار

تورم به صورت مستقیم و غیرمستقیم مسبب رشد بازار
به دلیل وضع عوارض صادرات و لغو معافیت‌های مالیاتی صادرات کاهش حاشیه سود خالص را شاهد بوده‌ایم.
کد خبر : ۲۷۳۷۵۵

 

بورس نیوز:

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص عوامل رشد بازار سرمایه در سال‌ جاری و سال آتی را این‌چنین بیان کرد: تجربه رونق‌های دو دهه اخیر در بورس، از جمله سال‌های ۸۲ و ۸۷ و ۹۲ و ۹۹ نشان می‌دهد که دو عامل بر رونق بورس موثر هستند. یکی از عوامل، رشد قیمت دلار و عامل دیگر رشد قیمت جهانی است. معمولا رشد قیمت دلار علت یا معلول تورم است و از این جهت، تورم به صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب رشد بازار بورس می‌گردد. در عمل بورس و سهام یک گروه دارایی است و کارکرد گروه دارایی مثل سهام، حفظ ارزش دارایی‌ها در مقابل تورم به همراه بازده نقدی است. این ویژگی سهام در همه جهان است و در کشور‌های تورم بالا یا حتی ابر تورم داشته اند، بورس توانسته در میان مدت پوشش دهنده نوسانات باشد.

 

تورم به صورت مستقیم و غیرمستقیم مسبب رشد بازار

وی افزود: در نیمه دوم سال گذشته، عامل اصلی رشد بازار، رشد قیمت دلار بوده است. قیمت‌های جهانی وضعیت خوبی ندارند و با توجه به نرخ بهره بالا در ایالات متحده و رکود در چین، انتظار خاصی از بازار جهانی نمی‌رود. در نتیجه انتظار می‌رود که بازده بورس تا پایان سال در محدوده دلار و اندکی بیشتر از آن باشد.

این کارشناس در رابطه با عوامل جبران کاهش محتمل سود شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، خودروسازی، فولادی و...عنوان کرد: سیاست‌های دولت در ۲ سال اخیر سبب افزایش بهای تمام شده شرکت‌ها از طریق افزایش قیمت نهاده‌های تولید به خصوص گاز گردیده است و در مقابل با قیمت گذاری دستوری، حاشیه سود ناخالص شرکت‌ها کاهش یافته است.

در عین حال، به دلیل وضع عوارض صادرات و لغو معافیت‌های مالیاتی صادرات کاهش حاشیه سود خالص را شاهد بوده‌ایم و برخی از صنایع به دلیل قطعی‌های برق و گاز با کاهش تولید و عدم النفع روبرو شده اند. در این شرایط، رشد قیمت دلار، تا حدودی سبب جبران بخشی از این موضوع شد، اما در عمل سود واقعی شرکت‌ها پس از تعدیل تورم کاهش حدود ۲۵ تا ۳۰ درصدی داشته است که نشان می‌دهد که عملا شرکت‌ها راهکاری برای جبران کاهش سود ندارند و این وضعیت سبب رکود بورس و رکود سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد می‌گردد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
با ابزار مشتقه می‌توان ریسک نرخ ارز را کنترل کرد (بخش هفتم و پایانی)
مصاحبه اختصاصی بورس نیوز با سلمان یزدانی، کارشناس بازار سرمایه؛

با ابزار مشتقه می‌توان ریسک نرخ ارز را کنترل کرد (بخش هفتم و پایانی)

صنعتی که قیمت‌گذاری دستوری در آن مقرر شود، محکوم به شکست است!
بی میلی نسبت به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی؛

صنعتی که قیمت‌گذاری دستوری در آن مقرر شود، محکوم به شکست است!

با نهایت تاسف
سوژه هفته: انتظارمان از بازار سهام در سال ۱۴۰۲ چیست؟

با نهایت تاسف " سهامداران به چیزی جز تورم و کاهش ارزش پول ملی دل نبندند "

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.