بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
سوژه هفته: سهامداران عزیز، حواستان باشد که دولت عیدی اش را از جیب شما بر ندارد؛

جدی می‌فرمائید؟ پس ما هر سال حقوق و عیدی کارکنان دولت را از کجا در می‌آوریم؟

جدی می‌فرمائید؟ پس ما هر سال حقوق و عیدی کارکنان دولت را از کجا در می‌آوریم؟
متأسفانه، علی‌رغم آنکه بسیاری از آحاد مردم به طور مدام در کوچه و بازار، تاکسی، مجالس خانگی و... دم از بی‌سوادی و ناآگاهی مسئولین و مدیران کشور می‌زنند، جیب‌هایشان، بارهاوبار‌ها و با روش‌های مختلف توسط همین مسئولین به‌اصطلاح کم‌سواد، خالی می‌شود. دراین‌خصوص که باتوجه‌به تورم خجالت‌آور و افزایش نرخ دلار، سهام برخی شرکت‌ها (و نه بسیاری از شرکت‌ها) در محدوده‌های قیمتی جذاب و ارزنده‌ای قرار دارند، ما نیز با مسئولین کشور هم‌نظریم، اما اینکه دولت به دلیل اوضاع وخیم نقدینگی، چه زمانی و چگونه از مواضع خود عقب‌نشینی نماید و یا با وضع قوانین غیرکارشناسی در چه صنایعی نقره‌داغمان کند، مشخص نیست.
کد خبر : ۲۷۹۲۳۶

بورس‌نیوز:
ظاهراً وقوع برخی رویداد‌ها و چرخه‌های اقتصادی ناخوشایند در کشور ما، تبدیل به عادتی هر ساله شده و این موضوع ربطی به دولت‌ها و رئیس‌جمهور‌هایی خاصی هم ندارد.
سال‌هاست به طور سنتی، نرخ دلار در ماه‌ها و روز‌های انتهایی سال به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش می‌یابد، بازار بورس و حمایت از برخی سهام معلوم‌الحال به طرز مشکوکی تقویت می‌شود، دولت سکه‌های ضرب شده خود را باقیمت‌های کذایی و شگفت‌آوری به مردم می‌فروشد، بازار انتشار اوراق با نرخ‌های تأمل‌برانگیز داغ می‌شود، از طرح‌هایی ابداعی نظیر پیش‌فروش خودرو‌های وارداتی رونمایی می‌گردد و موارد بسیاری که همه‌وهمه حکایت از یک موضوع دارد:

 


" دولت کسری‌های شب عید را از جیب مردم تأمین می‌کند "

 


بعید می‌دانم کمتر کسی باور کند، دولتی که ۱۱ ماه قیمت‌های دلار را در نرخ‌های ۵۰.۰۰۰ تومانی کنترل کرده است، نتواند از پس سرکوب آن در اسفند ماه بر بیاید. مضحک است که فکر کنیم، درست در آخرین ماه سال مسئولین اقتصادی کشور به فکر حمایت از بازار سرمایه و تلاش برای وضع قوانین عجیب و طنزگونه‌ای نظیر تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تهاتر با زیان انباشته خودرو سازان افتاده باشند.

احمقانه است که بپذیریم، کارشناسان و مدیران بانک مرکزی توانایی محاسبه صحیح نرخ‌های دلاری یک قطعه ربع‌سکه و یا نیم‌سکه را ندارند و آن را با دلار‌های ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی به جای دلار ۴۲ هزار تومانی رسمی اعلامی به مردم همیشه در صحنه می‌فروشند.

جدی می‌فرمائید؟ پس ما هر سال حقوق و عیدی کارکنان دولت را از کجایتان در می‌آوریم؟

ساده‌لوحانه است که باور کنیم حتی یک نفر از مسئولین اقتصادی کشور نتواند جلوی انتشار اوراق ۳۰ درصدی که می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر بازار سرمایه، شرکت‌های تولیدی، بانک‌ها و تورم دارد، را بگیرد. 

متأسفانه، علی‌رغم آنکه بسیاری از آحاد مردم به طور مدام در کوچه و بازار، تاکسی، مجالس خانگی و... دم از بی‌سوادی و ناآگاهی مسئولین و مدیران کشور می‌زنند، جیب‌هایشان بارهاوبار‌ها و با روش‌های مختلف توسط همین مسئولین به‌اصطلاح کم‌سواد خالی می‌شود.

چند ماه بر سر افزایش حقوق ۲۰ یا ۲۵ درصدی مجادله می‌کنند، یقه پاره می‌کنند، افزایش دستمزدهایشان را با کشور‌های دیگر نظیر ترکیه مقایسه می‌کنند، غافل از آنکه یک افزایش نرخ ۵۰ به ۶۰ هزار تومانی نرخ دلار، تمام افزایش حقوق هایشان را پوچ می‌کند.

روز‌ها در مدح شرکت‌های خودروسازی زیان‌ده و لیدر‌های مفلوک بازار سرمایه می‌خوانند و می‌نویسند، غافل از اینکه تنها با چهار نامه بی‌ارزش منتشر شده، سهام همان شرکت‌ها را در بالاترین قیمت‌های سال و البته در صف خرید می‌خرند.

تمام طول سال، مصاحبه‌های روزانه‌ای از مسئولین اقتصادی کشور، در خصوص حباب‌های قیمتی سکه و مهم نبودن نرخ دلار‌های تلگرامی می‌شنوند و می‌خوانند، ولی در انتهای سال، با التماس فراوان، هر ربع‌سکه را با دلار ۸۰ تا ۹۰ هزار تومانی را از همان مسئولین اقتصادی خریداری می‌کنند.
به نظر می‌رسد بر خلاف ادعای بسیاری از مردم کشور، بیشتر از آنکه مدیران و مسئولین اقتصادی کشور نیاز به مطالعه و آگاهی از سطوح اولیه علم اقتصاد داشته باشند، ارتقای سطح آگاهی مردم ضروری به نظر می‌رسد.

به نظر شما عجیب نیست، درحالی‌که ۱۱ ماه از سال شاهد مصاحبه‌های غرور آفرین ریاست بانک مرکزی در خصوص کنترل قیمت ارز بودیم، در روز‌های اخیر و در بی ارزش شدن ۲۰ درصدی پول ملی، خبری از ایشان نیست؟

جدی می‌فرمائید؟ پس ما هر سال حقوق و عیدی کارکنان دولت را از کجایتان در می‌آوریم؟

به نظر شما نامه‌های متعدد از نهاد‌های مختلف و بعضاً بی‌ربط در خصوص لزوم افزایش سرمایه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و حساسیت معنادار این نهاد‌ها در انتقال نماد‌های این شرکت‌ها به بازار پایه، اندکی شک‌برانگیز نیست؟

نظرتان راجع به مصاحبه‌های معنادار وزیر اقتصاد در خصوص ارزندگی سهام شرکت‌های فعال در بورس، آن‌هم پس از یک سال سکوت و همراهی با دولت در کاهش سود صنایع، چیست؟

اگر ارزندگی سهام صحت دارد و بسیاری از سهام بزرگ بازار با ۳۰ تا ۵۰ درصد ارزش واقعیشان در حال معامله می‌باشند، پس چرا بزرگترین فروشنده در نماد فولاد در روز‌های مثبت سهام این شرکت، صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد؟ آیا مدیران این صندوق به ارزندگی سهام شرکت‌های تحت مالکیتشان واقف نیستند؟

جدی می‌فرمائید؟ پس ما هر سال حقوق و عیدی کارکنان دولت را از کجایتان در می‌آوریم؟

فروش ۳۰۰ میلیون سهم فولاد توسط صندوق بازنشستگی در روز‌های اخیر

آنچه کاملاً واضح و شفاف است، عدم تغییر مواضع و سیاست‌های دولت و مجلس انقلابی انتخاب شده در خصوص بازار سرمایه در ماه‌ها و سال‌های آتی است. مسئولین و مدیران کشور و طیف فکری نمایندگان مجلس فرقی نکرده که بخواهیم به تغییر سیاست‌ها و نگرش‌ها نسبت به بازار سرمایه خوش‌بین باشیم. کسری‌های شب عید و کارشان با ما که تمام شود، روز از نو و روزی از نو.

پیشنهاد ما به شما مخاطبان گرامی، اتخاذ استراتژی‌های محتاطانه در خرید سهام شرکت‌های بزرگ است. دراین‌خصوص که باتوجه‌به تورم خجالت‌آور و افزایش نرخ دلار، سهام برخی شرکت‌ها (و نه بسیاری از شرکت‌ها) در محدوده‌های قیمتی جذاب و ارزنده‌ای قرار دارند، ما نیز با مسئولین کشور هم‌نظریم، اما اینکه دولت به دلیل اوضاع وخیم نقدینگی، چه زمانی و چگونه از مواضع خود عقب‌نشینی نماید و یا با وضع قوانین غیرکارشناسی در چه صنایعی نقره‌داغمان کند، مشخص نیست.

در خرید سهام حساس باشید، توصیه‌های هر شخصی را در هر موقعیتی نپذیرید، همواره در افزایش سطح آگاهی و مطالعه علوم تخصصی بازار سرمایه کوشا باشید تا بتوانید میزان ریسک‌های سرمایه‌گذاری خود در بازار سرمایه را کاهش دهید.

یادتان باشد که اصل اول در بازار سرمایه حفظ سرمایه است و هیچ فرمانده باهوش و مقتدری، بدون سپاه، توان جنگیدن را ندارد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
زنگ خطر برای سهام‌داران بازار پایه:
سوژه هفته: راه‌اندازی بازار توافقی را به فال نیک می‌گیریم؛

زنگ خطر برای سهام‌داران بازار پایه: " بازار توافقی جای سفته‌بازی و نوسان‌گیری نیست "

ما حتی
سوژه هفته: نگاهی به نسخه مضحک صندوق‌های جسورانه (vc) در بازار سرمایه ایران؛

ما حتی "ادای" استفاده از ابزار‌های مالی را هم درنمی‌آوریم!

اصلی ترین دلالان خبرهای خودرویی چه کسانی هستند؟
سوژه هفته: قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؛

اصلی ترین دلالان خبرهای خودرویی چه کسانی هستند؟

بلا‌هایی که نابغه‌های بانک مرکزی بر سر مردم بیچاره می‌آورند 
سوژه هفته: آقایان چه بر سر بانک مرکزی آورده اید؟

بلا‌هایی که نابغه‌های بانک مرکزی بر سر مردم بیچاره می‌آورند 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
انتظار و توقع نیست! اکثریت مردم هم که به دنبال منفعت خودشون در این آشفته بازار چپاول و غارتگری حتی به ارزش یک دستمال بی ارزش هستند! از ماست که بر ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
الان سرمایه گذاری در بورس نیاز به رانت یا علم غیب دارد.وقتی بازدهی سکه و طلا در بلند مدت بدون استرس از بورس بیشتر هست آدم باید دیوانه باشه بیاد تو این سیستم سرمایه وارد کنه.از قدیم هم گفتن با آدم نااهل و بدقول و بدحساب شراکت نکنید.هر چند مدیران بعضی از همین صنایع از دولت هزار بار درنده تر هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
کاهش مشارکت مردم در انتخابات 11 اسفند قطعا سیلی محکمی بو و در روزهای آینده از عقده گشاییهای خودش نسبت به مردم کوتاه نخواهد آمد و قطع به یقین عرصه را بر مردم تنگ تر خواهد
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
خدا همه این مسئولین را از ما یکجا بگیرد الهی امین.
سازمان بورس پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
اولا چرا بعضی شرکتهای بورس بعد از یکسال هنوز سود سهامداران عدالت را واریز نکرده اند؟رئیس سازمان بورس چرا به وظیفه اش عمل نمی کند؟وظیفه رئیس بورس اعلام میزان سود سهام عدالت نیست.وظیفه اش گرفتن سود سهامداران از شرکتهای متخلف بورسی است.چرا مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس پاسخگوی کاهش سود 45 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت نیستند؟
دوم قرار بود بساط تصمیمات ناگهانی از سر اقتصاد کشور و بورس برداشته شود و قیمتگذاری دستوری در صنایع مختلف متوقف یا کمتر شود.اما باز همان روند سابق دوباره تکرار شده است؟
سوم قرار بود بورس اولویت اول باشد.چرا بورس شده اولویت آخر؟ چرا سازمان بورس هر هفته یا عرضه اولیه میگذارد تا بورس منفی شود یا هر هفته پذیره نویسی صندوق های بخشی میگذارد یا هر هفته فروش اوراق میگذارد تا بورس منفی بماند؟
چهارم یک سهامی بنام عرضه اولیه به سهامداران تازه وارد سود می داد.همان هم از سهامداران گرفتن و بیشتر عرضه اولیه های 2 سال اخیر تا قیمت اولیه و برخی از آنها تا 15 درصد زیر قیمت اولیه پایین رفته اند.حتی قیمت بیشتر سهم های بورسی به قیمت سال 1398 پایین برده اند.در حالیکه الان دیگر اسکناس های 1000 و 2000 و 5000 تومانی هم چاپ جدید نمیشود.دیگر شما پول 100 یا 200 یا 500 تومانی در بازار نمی بینید اما قیمت سهام ها را عمدا برده اند روی اون قیمت ها.چرا وزارت اقتصاد و سازمان بورس پاسخگو مردم نیستند؟
تا وضعیت بورس اینگونه است یک ریال وارد خرید سهام نخواهم کرد.اولا چرا بعضی شرکتهای بورس بعد از یکسال هنوز سود سهامداران عدالت را واریز نکرده اند؟رئیس سازمان بورس چرا به وظیفه اش عمل نمی کند؟وظیفه رئیس بورس اعلام میزان سود سهام عدالت نیست.وظیفه اش گرفتن سود سهامداران از شرکتهای متخلف بورسی است.چرا مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس پاسخگوی کاهش سود 45 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت نیستند؟
دوم قرار بود بساط تصمیمات ناگهانی از سر اقتصاد کشور و بورس برداشته شود و قیمتگذاری دستوری در صنایع مختلف متوقف یا کمتر شود.اما باز همان روند سابق دوباره تکرار شده است؟
سوم قرار بود بورس اولویت اول باشد.چرا بورس شده اولویت آخر؟ چرا سازمان بورس هر هفته یا عرضه اولیه میگذارد تا بورس منفی شود یا هر هفته پذیره نویسی صندوق های بخشی میگذارد یا هر هفته فروش اوراق میگذارد تا بورس منفی بماند؟
چهارم یک سهامی بنام عرضه اولیه به سهامداران تازه وارد سود می داد.همان هم از سهامداران گرفتن و بیشتر عرضه اولیه های 2 سال اخیر تا قیمت اولیه و برخی از آنها تا 15 درصد زیر قیمت اولیه پایین رفته اند.حتی قیمت بیشتر سهم های بورسی به قیمت سال 1398 پایین برده اند.در حالیکه الان دیگر اسکناس های 1000 و 2000 و 5000 تومانی هم چاپ جدید نمیشود.دیگر شما پول 100 یا 200 یا 500 تومانی در بازار نمی بینید اما قیمت سهام ها را عمدا برده اند روی اون قیمت ها.چرا وزارت اقتصاد و سازمان بورس پاسخگو مردم نیستند؟
تا وضعیت بورس اینگونه است یک ریال وارد خرید سهام نخواهم کرد.
بانک مرکزی پاسخگو باشد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
معلوم نیست شورای اقتصادی دولت و شورای پول و اعتبار و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا چرا هر چند ماه با یک خبر اقتصاد کشور و بورس و شرکتهای داخلی را وارد تلاطم می کنند؟چرا تصمیمات اقتصادی دولت از طریق وضع قانون در مجلس صورت نمیگیرد؟چرا قوانین برای مدت 5 یا 10 سال و طبق فرمول ثابت صورت نمیگیرد؟این چه بساطی است که 5 ساله در اقتصاد کشور درست شده که هر ماه یک خبر ناگهانی به بازار تزریق میکنند و یهو شوک آن روی بورس و سهامداران تاثیر منفی میگذارد؟
مثلا علت عدم رشد بورس در ماههای اخیر سیاستهای رئیس بانک مرکزی است.اولا بانک مرکزی سکه و ربع سکه را با دلار بالای 90 هزار تومان با قیمتهای حبابی میفروشد تا کسری بودجه را تامین کند.اونوقت شرکتهای صادرات کننده بورسی و بانکها را ملزم میکند که ارز صادراتی خود را با دلار 28500 یا 40000 تومان در بازار نیما به واردکنندگان نورچشمی بدهند تا آنها اجناس چینی و هندی را با دلار 40000 تومانی وارد کنند و با قیمت دلار 60 تا 70 هزار تومان به مردم بفروشند.یعنی عملا بانک مرکزی به واردکنندگان یک سود رانتی بالای 50 درصدی فقط از ارز می دهد.بقیه سود فروش را جدا حساب کنید.معلومه بانک مرکزی میخواهد بین ارز نیما و نرخ تسعیر ارز با ارز بازار آزاد 50 تا 70 درصد اختلاف باشد تا بتوانند با نوسانگیری سود خوبی به جیب بانک مرکزی و واردکنندگان نورچشمی برود.
تمام سیاستهای دکتر فرزین در دولت دوم احمدی نژاد امتحان شده و باعث وضع اسفناک اقتصاد در آن دوره شد و حالا هم همان وضعیت تکرار شده.یک روز با فروش اوراق با حجم سنگین.یک روز با سپرده بانکی 30 درصدی.یک روز با حراج سکه های بانک مرکزی یک روز با افزایش ناگهانی نرخ بهره عملا بانک مرکزی در حال ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور است.آخرش هم تورم مواد خوراکی بالا داریم بورس هم همش منفی است.تا کی باید مردم چوب سیاستهای اشتباه وزیر اقتصاد و وزیر صمت و رئیس بانک مرکزی را بخورند؟!
عجب
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
مطلب جالب و پخته ای بود. ما چون اهل تدبر و مطالعه نیستیم هر جا در هر موضوعی حتی مسائل شرعی هر چیزیو بهمون بگند باور میک نیم.