بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
اطلاع‌رسانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور؛

کاهش قیمت دام زنده در نتیجه کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دام زنده در نتیجه کاهش قیمت دلار
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور از کاهش قیمت دام زنده به دلیل افزایش زایش‌ها و کاهش قیمت دلار خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر قیمت بره نر ۵۰ کیلویی آماده کشتار به کیلویی ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتومان رسیده است.
کد خبر : ۲۸۰۶۶۱


به گزارش بورس‌نیوز، افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در گفتگویی با بیان اینکه قیمت دام زنده سبک نسبت به انتهای سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال ۱۴۰۳، روندی کاهشی داشته است، گفت: در حال حاضر قیمت بره نر ۵۰ کیلویی آماده کشتار کیلویی ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزارتومان است، در حالی که قیمت‌ها به کیلویی ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزارتومان نیز رسیده بود.

وی درخصوص دلایل موجود برای کاهش قیمت دام زنده سبک توضیح داد: با توجه به ورود به فصل تولید وافزایش زایش‌ها، جمعیت دام زیاد شده است و عرضه، قیمت‌ دام نیز و از طرفی قیمت دلار نیز کاهش یافته است.

صدر دادرس درباره تأثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت تمام شده تولید دام زنده سبک، افزود: دارو، واکسن و مکمل‌ها مشمول دریافت ارز ترجیحی نبوده و با نوسانات قیمت دلار تغییر می‌کنند؛ از طرفی با توجه به اینکه چوپان‌های افغانستانی که در نقاط مختلف کشور فعالیت می کنند حقوق خود را به کشورشان می فرستند دلاری حقوق می‌گیرند که اگر قیمت دلار افزایش یابد دستمزد آنها و در نهایت هزینه تمام شده تولید نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در صنعت دام، حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد هزینه‌ها مربوط به خوراک است، عنوان کرد: در نیمه اول سال، گله های مولد از مراتع و پس چر مزارع به خصوص مزارع غلات برای تغذیه دام استفاده می‌شود. در نیمه دوم سال که دام‌ها وارد دامداری‌ها می شوند، باید دستی دام‌ها را تغذیه کرد و دامداران برای دریافت نهاده‌های وارداتی یا از طریق سامانه بازارگاه‌ و یا تعاونی‌های خود، جو و ذرت وارداتی را دریافت ‌کنند و هر تغییر قیمتی در نهاده‌های واردتی می تواند در قیمت تمام شده تولید اثرگذار باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: در واحدهای پرواربندی نیز در تمام طول دوره دام‌ها به صورت دستی تغذیه می‌شوند؛ زیرا دام در فضای مشخص و محدود نگهداری می‌شود، امکان چرا وجود ندارد و باید برنامه غذایی مشخصی داشته باشد و مابقی هزینه‌های تولید نیز مربوط به هزینه‌های کارگری، بهداشتی، مکمل‌ها و سایر موارد است.

وی از جمله مشکلات تامین نهاده برای دامداران را عدم ثبت برخی تعاونی‌ها در سامانه بازارگاه بدلیل نداشتن کد یکتا دانست و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته توسط تشکل‌ها، این مسئله به‌زودی حل خواهد شد تا در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردمی مزین شده، موانع جهش تولید مرتفع شوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان
در نخستین نشست کارگروه همکاری‌های مشترک کشاورزی میان ایران و تاجیکستان تأکید شد؛

گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و تاجیکستان

برنج و روغن مشمول دریافت ارز ترجیحی شدند
براساس اصلاحیه مصوبات هیات وزیران؛

برنج و روغن مشمول دریافت ارز ترجیحی شدند

اعلام قیمت جدید گوشت، مرغ و دام زنده
افت قیمت مرغ نسبت به روز گذشته؛

اعلام قیمت جدید گوشت، مرغ و دام زنده

ارسال نظر