بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
رئیس جمهور ایران طی حادثه‌ای به شهادت رسید؛

فعالان بازار سرمایه نگران‌تر از همیشه

فعالان بازار سرمایه نگران‌تر از همیشه
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حین خدمت‌رسانی و افتتاح سد در استان آذربایجان شرقی (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت) طی سانحه‌ای به شهادت رسید.
کد خبر : ۲۸۰۹۹۷

به‌ گزارش‌ بورس‌نیوز، بازار خونین یکشنبه ۳۰ اردیبهشت که با کاهش حدود ۶۰ هزار واحدی نماگر شاخص کل همراه بود، خبر‌های متعددی ازجمله ارسال گزارش پالایشگاه بندرعباس (ماجرای بند س تبصره ۶) و سپس اصلاح آن و به تبع آن عدم تایید معاملات نماد‌های پالایشی و همچنین ارسال نامه رئیس سازمان بورس به وزیر نفت در خصوص لزوم اصلاح دستور‌العمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فراورده‌های شرکت‌های پالایشی را در بر داشت.

فعالان بازار سرمایه نگران‌تر از همیشه


اما همچنان خبر مهم‌تری باقی بود:

بالگرد حامل رئیس جمهور، دچار فرود اضطراری شد و تأیید و تکذیب‌های متعاقب آن مبنی بر فقدان رییس جمهور به گوش می‌رسید و ذهن و فکر سرمایه‌گذاران را درگیر کرده بود.

فقدان رئیس‌جمهور هر کشوری می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر بازار سرمایه آن کشور داشته باشد و به افزایش عدم اطمینان و بی‌ثباتی منجر شود که معمولاً اثرات منفی بر بازار‌های مالی دارد.

در کوتاه‌مدت نیز، احتمالاً شاهد کاهش قیمت سهام و افزایش نوسانات خواهیم بود، زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است به دنبال کاهش و خروج از بازار‌های پر ریسک باشند.

خبر "بالگرد حامل رئیس جمهور ایران دچار سانحه شده است"، قیمت دلار را که در روندی نزولی بود، مجدد در معاملات عصر دیروز به عدد‌های بالاتری نشاند.

فعالان بازار سرمایه نگران‌تر از همیشه


سهامداران و فعالان بازار که همچنان مغموم از ماجرای ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ بودند، باز هم در روز معاملاتی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ و پس از منفی بودن بازار در نزدیک به ۱۵ روز متوالی، شاهد ریزش حدود ۶۰ هزار واحد دیگری بودند، که خاطره ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ را مجدد برایشان زنده کرد که "مبادا خبری باشد و ما ندانیم!"

فعالان بازار سرمایه نگران‌تر از همیشه

 

اما خبر مهم‌تر از ۶۰ هزار واحد ریزش و ۱۵ روز متوالی منفی بودن، خبر ناگوار سانحه برای رییس جمهور کشور بود که فکر و ذهن همه فعالان رسانه و بازار سرمایه را درگیر کرد.

در موارد مشابه گذشته، مانند ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بازار‌های مالی به سرعت واکنش نشان دادند.

کاهش قیمت سهام و افزایش قیمت طلا - به عنوان پناهگاه‌ امن- دور از ذهن نیستند.

فعالان نگران بازار که حمایت دولت از بازار را با توجه به وعده‌های انتخاباتی ایشان مطالبه می‌کردند، با توجه به اتفاق رخ داده سردرگم شده‌اند.

حمایت دولت از بازار، بازگشت ثبات به بازار، کاهش نرخ سود سپرده بانکی، شفافیت بیشتر در اطلاعات، اصلاح قوانین و مقررات و رشد اقتصادی از مهم‌ترین درخواست‌های فعالان بازار سرمایه است.

لازم به ذکر است پس از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه، اعلام شد که بازار سرمایه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.



سخنی با مدیران بازار سرمایه و اقتصاد کشور 

انتظار می‌رود که مدیران تصمیم‌گیرنده و نهاد‌های ناظر بازار سرمایه و اقتصاد کشور، با درایتی دوچندان، اتفاقات رخ داده را مدیریت نموده و نسبت به تزریق آرامش در بازار سرمایه و القای آرامش به فعالان بازار اقدام نمایند تا در سالی که "جهش تولید با مشارکت مردم" نامگذاری شده است، مهمترین رکن مشارکت مردم در اقتصاد کشور یعنی بازار سرمایه تضعیف نشود.



و اما سخنی با فعالان بازار سرمایه

با این حال، به‌طور کلی در زمان‌های آشفتگی و عدم قطعیت، فعالان بازار سرمایه باید با احتیاط عمل کنند و اقدامات زیر را انجام دهند:

پرتفوی خود را به دقت بررسی کنید:
ریسک‌های موجود در پرتفوی خود را شناسایی و درصورت نیاز آن‌ها را تعدیل کنید.

از معاملات احساسی خودداری کنید:
در زمان‌های نوسان بازار، تصمیم‌گیری بر اساس احساسات می‌تواند خطرناک باشد. سعی کنید با عقل و منطق تصمیم بگیرید.

منابع خبری معتبر را دنبال کنید:
به اخبار و تحولات مربوط به این رویداد و تأثیر آن بر بازار سرمایه توجه کنید.

از مشاوران مالی مشورت بگیرید:
اگر به نحوه مدیریت سرمایه‌گذاری خود در این شرایط اطمینان ندارید، با یک مشاور مالی مجاز مشورت کنید.

و به یاد داشته باشید که بازار سرمایه در بلندمدت تمایل به افزایش دارد؛ بنابراین اگر دیدگاه بلندمدتی دارید، هراسان نباشید و از نوسانات کوتاه‌مدت دلسرد نشوید.

هم چنین خبرهایی نیز از کاهش دامنه نوسان و محدودیت دامنه به گوش می‌رسد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر