بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷
احتمال کاهش معاملات و محدودیت دامنه نوسان در کوتاه‌مدت
کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ایجاد فوت و تأخیر زمانی، باعث تخلیه فشار هیجانی خواهد شد و بازار به شرایط عادی خود باز خواهد گشت. علی‌رغم این ضایعه‌ غم‌انگیز، در مؤلفه‌های پایه‌ای و اقتصادی کشور اتفاق قابل ذکری رخ نداد و همانطور که رهبر کشور فرمودند، شرایط تحت کنترل است
کد خبر : ۲۸۱۰۰۱

سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، در خصوص تعطیلی بازار بورس در پی خبر ناگهانی شهادت رئیس جمهور، توضیح داد: مقام ناظر به درستی و هوشمندی، به‌دلیل شرایط ضرب‌العجلی که بر کشور حاکم شده بود و برای پرهیز از واکنش‌های هیجانی و احساسی، این اقدام صحیح را انجام داد و از اختیارات خود که در اساسنامه ذکر شده است، استفاده کرد.


وی با تأکید بر از سر گذراندن رویداد‌های مشابه با موارد فوق، گفت: درباره روز‌های آینده، شرایط در حال بررسی است و در هر صورت در چنین شرایطی برای صیانت از بازار، باید اقداماتی از این دست، صورت پذیرد.

وکیلی گفت: اعضای هیئت مدیره سازمان بررسی خواهند کرد که تعطیلی بازار سرمایه، همانطور که اعلام شد تنها همین یک روز خواهد بود یا فردا و پس‌فردا را نیز در بر خواهد گرفت.

احتمال محدودیت در دامنه نوسان

وی افزود: باید منتظر بود که پس از اعلام ۵ روز عزای عمومی توسط رهبر جمهوری اسلامی، هیئت دولت درباره تعطیلی، چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند. ممکن است پس از برگشت به شرایط غیر تعطیلی، با ابزار دامنه نوسان، مقداری محدودیت در دامنه نوسان (مانند اقدامی که در چند روز گذشته انجام شد و دامنه نوسان به یک درصد کاهش پیدا کرد) ایجاد و مدت محدودی نیز به این ترتیب سپری شود.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در هر صورت بازار باید به فعالیت خود و ادامه عملیات برگردد؛ مردم به نقدینگی نیاز دارند و نمی‌توان به‌صورت طولانی مدت به این موضوع اندیشید.

احتمال کاهش معاملات و محدودیت دامنه نوسان در کوتاه‌مدت

وی مطرح کرد: این تصمیم برای کنترل شرایط و پرهیز از اقدامات شتاب‌زده و هیجانی از سمت همه فعالان، چه سرمایه‌گذاران و چه متولیان اقتصادی کشور در جهت اتخاذ ساز و کار‌های صحیح اقتصادی، گرفته شد.

بازار به شرایط عادی خود باز خواهد گشت

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ایجاد فوت و تأخیر زمانی، باعث تخلیه فشار هیجانی خواهد شد و بازار به شرایط عادی خود باز خواهد گشت.

وی یادآور شد: علی‌رغم این ضایعه غم‌انگیز، در مؤلفه‌های پایه‌ای و اقتصادی کشور اتفاق قابل ذکری رخ نداد و همانطور که رهبر کشور فرمودند، شرایط تحت کنترل است.

نقش فعالان بازار

وکیلی تأکید کرد: فعالان بازار بایستی بخش احساسی ماجرا را که همه آحاد ملت را متأثر نمود، از تصمیمات اقتصادی کشور متمایز کرده و بر این تأکید کنند. به ویژه رسانه‌های دارای دسترسی با مصاحبه‌های مختلفی که توسط کارشناسان و فعالان انجام می‌شود، بر این موضوع صحه بگذارند که ضمن سوگواری، در هرصورت کشور باید به بحث‌های عادی و روزمره خود ادامه داده و بر این نکته که اتفاقی در اقتصاد کشور رخ نداده است، توسط همه افراد تأکید شود.

تغییر بنیادی در مؤلفه‌های اقتصادی کشور رخ نداده است

وی اشاره کرد: در هرصورت کشور ما، علی‌رغم مواجهه با اتفاقاتی از این دست، کشوری بزرگ و مستحکم است. به طور قطع سپهر سرمایه‌گذاری و مؤلفه‌های اقتصادی کماکان پابرجا خواهند بود. تغییری نظیر ریل‌گذاری اتفاق نیفتاده است و برخی اتفاقات سیاسی رخ خواهند داد که ممکن است بر کاهش حجم معاملات اثرگذار باشند.

زمان بازگشت بازار به حالت عادی

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بازگشت بازار به حالت عادی قابل پیش‌بینی و صدور دستور نیست؛ چراکه بازار مجموعه‌ای از کنشگران مختلف است و همه این کنشگران باید به هماهنگی برسند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که طیفی از فعالان، کنشگران و بازیگران این اکوسیستم، رفتاری خلاف این بحث داشته داشته باشند، به طبع منجر به ناترازی شده و بازگشت بازار به حالت عادی اتفاق نخواهد افتاد یا با تأخیر مواجه خواهد شد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
از آغاز تا پایان اعلام خبر شهادت رئیس جمهور
جزئیاتی درخصوص سانحه برای بالگرد حامل ابراهیم رئیسی؛

از آغاز تا پایان اعلام خبر شهادت رئیس جمهور

بورس تعطیل شد
به دنبال شهادت رییس جمهور محترم کشور؛

بورس تعطیل شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
هیچ بازاری مثل بازار بورس در کنترل و دخل و تصرف نیست!! بازار بورس با تصمیم های اینچنینی به بی اعتمادی بیشتر دامن میزنه. میتونستن حجم معاملات را چند برابر کنند نه اینکه دامنه نوسان رو کاهش بدهند. الان تابلو معاملات شرکت هایی که با حجم مبنای یک هستن طی چند روز با ریزش سنگین مواجه خواهند شد.