بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
بررسی اجمالی سابقه فعالیت و اظهارات نامزدهای نهایی ریاست جمهوری
فهرست اسامی، سابقه فعالیت و اظهارات تأیید صلاحیت شدگان توسط شورای نگهبان، در این گزارش بررسی شده است.
کد خبر : ۲۸۱۷۲۹

به گزارش بورس‌نیوز، فهرست اسامی تأیید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، بر اساس حروف الفبا به این شرح است:

 

۱-مسعود پزشکیان:

بررسی سابقه فعالیت و اظهارات نامزدهای نهایی ریاست جمهوری

متولد ۱۳۳۳، سیاستمدار، پزشک، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دوره دهم، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت هشتم

وی هدف خود را از ورود به این عرصه، کمک به شکل‌گیری مشارکت پرشور در انتخابات ذکر کرده است. پزشکیان اجرایی کردن اهداف سیاست‌های کلی رهبری را ضروری دانسته و اتکا به افراد توانمند و حرکت در جهت سیاست‌های کلی را راه حل مشکلات کشور شمرده است.


۲-مصطفی پورمحمدی:

بررسی سابقه فعالیت و اظهارات نامزدهای نهایی ریاست جمهوری

متولد ۱۳۳۸، روحانی، سیاستمدار، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، مدرس دانشگاه امام صادق از سال ۱۳۷۵، رئیس هیئت امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی، دادستان انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۸ و دادستان خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و خراسان تا سال ۱۳۶۵، رئیس اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶، قائم‌مقام وزیر اطلاعات از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸، وزیر کشور در دولت نهم، وزیر دادگستری در دولت یازدهم و رئیس سازمان بازرسی کل کشور از سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲


وی اظهار داشته فراز و فرود‌های سیاست گذاری کشور را می‌شناسد و با مشکلات خرد و کلان داخلی و خارجی آشناست و بیان کرده است: نام دولت چهاردهم دولت قرار و اولویت‌های آن عدالت ثروت و قدرت خواهد بود. قرار من با شما تحقق این سه اولویت کلیدی است.


۳-سعید جلیلی:

بررسی سابقه فعالیت و اظهارات نامزدهای نهایی ریاست جمهوری

متولد ۱۳۴۴، سیاستمدار اصول‌گرا، دیپلمات، عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در شورای عالی امنیت ملی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲، دارای مدرک دکترای معارف اسلامی علوم سیاسی و مدرس دانشگاه امام صادق


وی پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ با شعار "حیات طیبه" ثبت‌نام کرد، اما در جلسه مطبوعاتی حاضر نشد و صلاحیت وی ازسوی شورای نگهبان احراز گردید.


جلیلی با بیان اینکه رئیس جمهور موظف به شناسایی و چگونگی استفاده از فرصت‌هاست، مشارکت حداکثری مردم را برای پیشرفت ضروری دانسته و معتقد است این مشارکت باید با عدالت به دست آید.


۴- علیرضا زاکانی:

بررسی سابقه فعالیت و اظهارات نامزدهای نهایی ریاست جمهوری

متولد ۱۳۴۴، سیاستمدار اصولگرا، دستیار رئیس‌جمهور از سال ۱۴۰۲ و مدیر ارشد اجرایی از سال ۱۴۰۰ که به‌عنوان چهل و هفتمین شهردار تهران فعالیت می‌کند.

وی پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ ثبت‌نام کرد که پس از بررسی شورای نگهبان رد صلاحیت شد؛ پس از آن در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز شرکت کرد که با نظر شورای نگهبان احراز صلاحیت گردید، اما به نفع شهید سید ابراهیم رئیسی از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ کناره‌گیری نمود.

زاکانی ماندن به پای مردم جهت پیشرفت ایران عزیز با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض را وعده داده است.


۵-سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

بررسی سابقه فعالیت و اظهارات نامزدهای نهایی ریاست جمهوری

متولد ۱۳۵۰، اصولگرا، معاون رئیس‌جمهور از سال ۱۴۰۰، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم، نماینده مشهد و کلات در دوره هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، دبیر و عضو هیئت رئیسه مجلس در دوره‌های نهم و دهم، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم تا خرداد ماه ۱۴۰۰، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان پیش از نمایندگی مجلس، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی قانون و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران


وی همچنین از نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بوده است که پس از احراز صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان، در تاریخ ۴ خرداد ۱۴۰۰، در نهایت از میان ۷ نفری که تأیید صلاحیت شدند، در جایگاه چهارم انتخابات قرار گرفت.


قاضی زاده هاشمی اظهار داشته دولت خود را بر مدار خانواده تنظیم خواهد نمود و عنوان کرده است: حرکت در مسیر برداشتن دیوار‌های میان دولت و مردم را ادامه می‌دهم تا خانواده بزرگ ایران محقق شود و با نقش آفرینی حلقه‌های میانی زمینه را برای ورود فرزندان شما عزیزان و لشگر عظیم جوانان نخبه به عرصه اداره کشور با هدف انقلاب در سازوکار‌ها و تحول در مدل حکمرانی فراهم نمایم تا دولتی مکتبی و عملگرا تشکیل شود.

وی رقیب خود را دیوان سالاری صد ساله دولت محور، حلقه‌های بسته مدیریتی، نادیده گرفتن تمامی ظرفیت‌های کشور، شخص محوری به جای گفتمان محوری و برنامه محوری، عدم اعتماد به بخش خصوصی، مدیریت نشسته، قانون گریزی و تمرکزگرایی عنوان کرده است.


۶- محمدباقر قالیباف:

بررسی سابقه فعالیت و اظهارات نامزدهای نهایی ریاست جمهوری

متولد ۱۳۴۰، نظامی و سیاستمدار اصولگرای ایرانی، نماینده دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی از خرداد سال ۱۳۹۹، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، شهردار تهران به مدت سه دوره در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ و پیش از آن فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی، رئیس و نماینده ویژه سید محمد خاتمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دارای مدرک دکترای رشته جغرافیای سیاسی است و عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران


وی از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۴ بود که در آن انتخابات از میان هفت نفر، در جایگاه چهارم قرار گرفت. همچنین با شعار "ایران سربلند" در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نامزد شد و در این انتخابات با کسب حدود شش میلیون رأی دربرابر هجده میلیون رأی حسن روحانی در جایگاه دوم قرار گرفت. قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ نیز نامزد بود که در هفته منتهی به رأی‌گیری به نفع سید ابراهیم رئیسی از نامزدی انصراف داد.


وی تفکر انقلابی شهید حاج‌قاسم و شهید رئیسی را راهگشا دانسته و قابل حل بودن مشکلات امروز مانند معیشت، کاهش قدرت خرید، محرومیت، فقر، تبعیض و نابرابری، هزینه‌های کمرشکن مسکن، گرانی‌ها و بازار نابسامان خودرو، وضعیت اینترنت و عبور از تحریم‌ها را دلیل قدم گذاشتن به عرصه رقابت ذکر کرده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.