بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
عملکرد موفق صندوق‌های ترنج/ صندوق سرو صندوق برتر سهامی بازار است
مدیرعامل مجموعه ترنج گفت: ترنج خدمات را به دو طیف سرمایه گذاران و شرکت‌ها ارائه می‌دهد. ترنج در واقع یک بازوی خدماتی به سرمایه گذاران و شرکت‌هاست.
کد خبر : ۲۸۲۲۱۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، رضا درخشان‌فر، مدیرعامل مجموعه ترنج در نشست خبری پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی نارنج اظهار کرد: ترنج یک گروه خدمات بازار سرمایه است. ترنج خدمات را به دو طیف سرمایه گذاران و شرکت‌ها ارائه می‌دهد. ترنج در واقع یک بازوی خدماتی به سرمایه گذاران و شرکت هاست. این دو بازو به جامعه وسیعی از بازار، خدمات ارائه می‌دهند. ما در سمت خط کسب و کار مدیریت دارایی یک رسالت داریم. رسالت ما این است که به جامعه سرمایه گذاران این ایده را بدهیم که به نفع شما نیست مستقیم وارد بازار سرمایه شوید. حسن این کار این است که یک شرکت خدمات بازار مثل ترنج، یک تیم حسابداری، تیم اقتصاد کلان، تیم تحلیل، تیم حقوقی و... دارد. همه این اجزا کمک می‌کند تا سرمایه گذار به شغل تخصصی خود بپردازد و سرمایه گذاری را به این صندوق‌ها بسپارد. پس رسالت ما این است که این صندوق‌ها را متنوع کنیم. صندوق‌های با ریسک بالا، ریسک پایین، صندوق‌های کالایی، صندوق‌های با درآمد ثابت که این‌ها را در اختیار عامه قرار دهیم و آن‌ها بر حسب نیازشان صندوق‌ها را انتخاب و سرمایه گذاری می‌کنند. 

درخشان‌فر افزود: در این رویکرد هدف ترنج این بود که در سال یک یا دو صندوق جدید به بازار عرضه کند. امسال صندوقی که به بازار عرضه می‌کنیم و رو شنبه پذیره نویسی آن آغاز می‌شود، "صندوق اهرمی نارنج" است. صندوق سهامی اهرمی، صندوقی است که دو گروه سرمایه گذار کنار هم قرار می‌گیرند. یک گروه سرمایه گذاران ریسک پذیر که با اهرم سرمایه گذاری می‌کنند و دیگری سرمایه گذاران ریسک گریز که به یک درآمد ثابت کم ریسک برای سرمایه گذاری نیاز دارند. قبلا ۵ صندوق اهرمی در بازار سرمایه ایران عرضه شده که صندوق ترنج ششمین صندوق اهرمی است. 

وی افزود: ترنج روی بقیه صندوق‌هایی که به بازار عرضه کرده عملکرد موفقی داشته است. صندوق سرو از سال ۹۸ که راه اندازی شده جزو صندوق‌های برتر سهامی بازار بوده است. صندوق زیتون یک صندوق مختلط و صندوق تمشک را داریم. تجربه ترنج از مدیریت این صندوق‌ها باعث می‌شود که این اعتماد به نفس را داشته باشد تا صندوق نارنج را بتواند به خوبی مدیریت کند.

بهادر برهان، معاون سرمایه گذاری شرکت ترنج بیان کرد: برکسی پوشیده نیست که بازار سرمایه در یکسال گذشته شرایط خوبی نداشت. نخست اینکه حاکمیت شرکتی در صنایع و شرکت‌های ما حفظ نمی‌شد و ما از قیمت گذاری دستوری رنج می‌بردیم. موضوع دیگر افزایش نرخ بهره بود. حتی کاهش‌های شدید و نوسانات این نرخ بسیار مهم است. بالا بودن نرخ بهره تعدادی از صنایع را دچار مشکل می‌کند. موضوع دیگر کم شدن اعتماد سرمایه گذاران بود. همچنین موضوع دامنه نوسان که اخیرا به وجود آمده و پس آن موضوع انتخابات را داریم.

وی بیان کرد: از جهت کسب و کار‌ها باید بگویم که شرایط دارد بهتر می‌شود. نرخ دلار نیما در حال رشد است. مصاحبه‌ها انجام شده و اقدامات تاثیر گذاری دارد اتفاق می‌افتد. نرخ بهره عدد بالایی است و قسمت بزرگ آن سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بود. تصور بر این بود که نرخ تورم را با نرخ مشخصی می‌توان کنترل کرد. در حال حاضر سیاست‌های انقباضی آرام گرفت. نرخ اخزا‌های بلندمدت کاهش پیدا کرد و این موضوع به صورت اتفاقی نبوده و بانک مرکزی انقباض را کمتر کرده است. 

معاون سرمایه گذاری ترنج ادامه داد: شرایط بازار خوب نیست. هم سرمایه گذاران و حتی سرمایه گذاران حقوقی در صف فروش قرار گرفتند. ما در فصل مجامع هستیم و سود تقسیمی شرکت‌ها را داریم. سرمایه گذار می‌خواهد سهام بفروشد.. موضوع بر سر این نیست که شرایط بازار سرمایه قرار است متحول شود. اما موضوع این است که ریسک‌هایی که دیده ایم هنوز به بدترین نحو مانند نرخ ریسک بهره، قیمت گذاری دستوری در بازار مشاهده می‌شود؛ بنابراین چشم انداز ما نسبت به قبل مثبت‌تر است. 

برهان با اشاره به صندوق اهرمی نارنج خاطرنشان کرد: صندوق نارنج یک صندوق اهرمی است. صندوق اهرمی از یک واحد ممتاز تشکیل می‌شود. از آن طرف، واحد‌های آل تی نیز سرمایه گذاران درآمد ثابت هستند که پولشان را با نرخ مشخصی به واحد ممتاز وام می‌دهند. شرایط پذیره نویسی به نظر می‌آید نقطه مناسبی برای سرمایه گذاری در بازار سهام باشد. به خصصوص اینکه شما می‌خواهید پورتفویتان را تشکیل دهید. در صندوق‌ها یک بازه ۷، ۸ روزه طول می‌کشد تا مجوز فعالیت شان بیاید. در روز تشکیل پورتفو یک ریسک دیگر از ما کم شده است. احتمالا آن موقع می‌دانیم که رئیس جمهور آینده ما چه کسی خواهد بود. وقتی ابهامات برطرف شد، شما با دید بازتری سرمایه گذاری می‌کنید. از این جهت هم در موقع مناسبی پذیره نویسی و هم در موقعیت مناسبی تشکیل پورتفو صورت می‌گیرد.

وی افزود: نکته دیگر، این است که صندوق‌های اهرمی محصول جذابی است. در این صندوق‌ها وقتی کسانی که می‌خواهند سهام بخرند و ریسک کنند، مبلغ اعتباری توسط این صندوق تجهیز می‌شود. در کشوری که سیاست آن سیاست انقباضی بوده و اعتبار گرفتن و وام گرفتن و ... برای اشخاص حقیقی کار ساده‌ای نیست. این اعتبار به صورت خود به خود جمع می‌شود و در اختیار سرمایه گذاران واحد ممتاز قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود که یک پریمیوم قیمتی داشته باشید. مثلا سکه نسبت به بازار ارز یک پریمیوم دارد. اما به خاطر محدودیت‌های نه چندان بازار ارز، سکه یک حباب دارد. 

معاون سرمایه گذاری ترنج گفت: در پذیره نویسی صندوق‌های سهامی ما می‌گفتیم که سابقه سبدگردان را نگاه می‌کنیم که و فعالیت آن را در گذشته بررسی کنیم. امروز متفاوت است. از این جهت زمانی را برای صندوق نارنج انتخاب کردیم که شاید بهترین زمان برای تشکیل پوتفوی سهامداران باشد. 

ما در ترنج، اشخاص خوبی را به عنوان مدیران سرمایه گذاری و تحلیل گر داریم که تحت یک فرایند سرمایه گذاری دقیق در حال فعالیت می‌هستند و همین است که عملکرد پیوسته می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: اگر به یک خبر، شخص یا فاکتور وابسته باشید در سرمایه گذاری دچار مشکل خواهید شد. عملکرد صندوق‌ها این پیوستگی را نشان می‌دهد. ترنج شرکتی است که عمده سرمایه گذاران آن حقیقی هستند و با شرکت‌های دیگر فرق دارد. این نشان دهنده اعتمادی است که از سرمایه گذاران حقیقی کسب کردیم. عملکرد بازدهی صندوق سرو را ببینید. عملکرد صندوق سرو بالا بود. در مقایسه با صندوق‌های چابک بازدهی بالایی داشته است. صندوق زیتون و تمشک چندان در بازار شناخته شده نبودند، اما امروز به عنوان بخشی از پورتفوی سرمایه گذاران قدیمی بازار دارد استفاده می‌شود. 

ما به سبدگردانی به شکل یک پروسه نگاه می‌کنیم. افراد خبره را جمع کردیم، اما همه این‌ها تحت یک فرایند سرمایه گذاری شامل تحلیل اقتصاد کلان، تحلیل سهام، تحلیل جی تی ریسک صندوق است. اینکه در هر صندوق سرمایه گذاران از شما چه انتظار دارند. در صندوق درآمد ثابت انتظار ریسک پایین دارند و در صندوق نارنج انتظار ریسک بالا. ما همه صندوق‌ها را مطالعه می‌کنیم؛ و این باعث می‌شود که چشم انداز ما در صندوق نارنج در زمان بندی و موقعیت مناسب بازار سرمایه دوباره به اعتماد سرمایه گذاران پاسخ دهیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معرفی نهمین صندوق ترنج به بازار
رضا درخشان فر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج بیان کرد:

معرفی نهمین صندوق ترنج به بازار

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت
صندوق زیتون، گزینه‌ای مناسب برای هر سرمایه گذار؛

نگاهی جامع به عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری در هفته‌ای که گذشت

ترنج یک گروه خدمات بازار سرمایه است
از زبان مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج بشنوید:

ترنج یک گروه خدمات بازار سرمایه است

ارسال نظر