بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
چین در دهه گذشته بیش از ۲۳۰.۸ میلیارد دلار برای توسعه صنعت خودرو‌های الکتریکی خود هزینه کرده است
چین طی بیش از یک دهه، ۲۳۰.۸ میلیارد دلار برای توسعه صنعت خودروهای برقی خود هزینه کرده است، بر اساس گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی. اسکات کندی، رئیس کسب‌وکار و اقتصاد چین در CSIS گفت، میزان حمایت دولت معادل ۱۸.۸ درصد از کل فروش خودروهای برقی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ بوده است.
کد خبر : ۲۸۲۳۱۴
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از CNBC؛ چین طی بیش از یک دهه، ۲۳۰.۸ میلیارد دلار برای توسعه صنعت خودرو‌های برقی خود هزینه کرده است. 

میزان حمایت دولت معادل ۱۸.۸ درصد از کل فروش خودرو‌های برقی بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ بوده است، به گفته اسکات کندی، رئیس کسب‌وکار و اقتصاد چین در CSIS؛ نسبت این هزینه‌ها به فروش خودرو‌های برقی از بیش از ۴۰ درصد در سال‌های قبل از ۲۰۱۷ به کمی بالاتر از ۱۱ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

این یافته‌ها در حالی منتشر شده که اتحادیه اروپا برنامه‌هایی برای اعمال تعرفه بر واردات خودرو‌های برقی چینی به دلیل استفاده از یارانه‌ها در تولید آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا برای خودرو‌های برقی چینی تعرفه‌های اضافی تا ۳۸ درصد وضع می‌کند


در ماه گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که تعرفه‌های واردات خودرو‌های برقی چینی را به ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد.

کندی بیان کرد که حمایت‌های پکن از خودرو‌های برقی شامل سیاست‌های غیرمالی نیز بوده که به نفع خودروسازان داخلی نسبت به خودروسازان خارجی عمل کرده است. اما او همچنین اشاره کرد که ایالات متحده شرایطی به جذابیت چین برای توسعه صنعت خودروی برقی خود ایجاد نکرده است.

کندی گفت: «با وجود برخی استثناها، به‌طور کلی خودروسازان و دولت‌های غربی کند عمل کرده و به اندازه کافی تهاجمی نبوده‌اند.»  او چهار سال پیش در گزارشی هفت ابتکار سیاستی را درباره تنش‌های تجاری احتمالی ناشی از خودرو‌های برقی چینی مطرح کرده بود.

یارانه‌های دولتی لزوماً به‌طور مستقیم به توسعه خودرو‌ها اختصاص نیافتند. در سال‌های اولیه توسعه خودرو‌های برقی چین، وزارت دارایی اعلام کرد که حداقل پنج شرکت بیش از ۱ میلیارد یوان (۱۴۰ میلیون دلار) از دولت کلاهبرداری کرده‌اند.
خودرو‌های ساخت چین همچنین از نفوذ فزاینده خودرو‌های برقی در کشور بهره‌مند شده‌اند و بازار پر سود خودرو‌های سوختی را که زمانی برای خودروسازان خارجی بود، کاهش داده‌اند. رقابت به حدی شدید است که تحلیلگران بانک آمریکا این هفته اعلام کردند که خودروسازان بزرگ آمریکایی باید چین را ترک کرده و منابع خود را جای دیگری متمرکز کنند.

بیشر بخوانید:افزایش تنش‌ها با اتحادیه اروپا بر سر واردات خودرو‌های برقی می‌تواند به یک جنگ تجاری منجر شود

چین در بیش از یک دهه ۲۳۰.۸ میلیارد دلار برای توسعه صنعت خودرو‌های الکتریکی خود هزینه کرده است.


کندی گفت: «تحلیلگران خودروی مستقل و خودروسازان غربی که با آن‌ها صحبت کرده‌ام، همگی موافق‌اند که خودروسازان برقی و تولیدکنندگان باتری چینی پیشرفت چشمگیری کرده‌اند و باید جدی گرفته شوند.».
اما او اشاره کرد که حمایت‌های گسترده دولت و رشد بازار برای شرکت‌های خودروی برقی چینی هنوز به‌طور قابل توجهی سودآوری را افزایش نداده است.
او گفت: «در یک اقتصاد بازار به‌خوبی کار می‌کند، شرکت‌ها با دقت بیشتری سرمایه‌گذاری خود در ظرفیت جدید را ارزیابی می‌کنند و بروز شکاف شدید بین عرضه و تقاضا احتمالاً منجر به تجمیع صنعت می‌شود.»
طبق تحلیل CLSA در سه‌ماهه اول سال، سود خالص هر خودرو BYD در ۱۲ ماه گذشته به معادل ۷۳۹ دلار کاهش یافته است. این رقم برای تسلا به ۲۹۱۹ دلار کاهش یافته است.

صنعت خودرو‌های برقی در سال گذشته با جنگ شدید قیمت‌ها مواجه شده است و شرکت‌های خودروسازی یا قیمت‌ها را کاهش داده‌اند یا خطوط تولید محصولات با قیمت پایین‌تر را راه‌اندازی کرده‌اند.
استارتاپ خودروی برقی چینی Nio، که هنوز در حال زیان‌دهی است، ماه گذشته اعلام کرد که انتظار دارد حدود ۱۰ خودروساز بازار چین را از دست بدهند و ۲۰ تا ۳۰ بازیکن باقی بمانند.
ایالات متحده تلاش‌های خود را برای حمایت از خودرو‌های برقی افزایش داده است. قانون کاهش تورم که در اوت ۲۰۲۲ به تصویب رسید، ۳۷۰ میلیارد دلار برای ترویج فناوری‌های پاک تخصیص داده است.
کندی اشاره کرد که این قانون برای خرید خودرو‌های برقی واجد شرایط، اعتباری معادل ۷۵۰۰ دلار فراهم می‌کند. این در مقایسه با حمایت متوسط چینی در سال ۲۰۲۳ که معادل ۴۶۰۰ دلار برای هر خرید خودروی برقی است، کاهشی از ۱۳۸۶۰ دلار در سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر