بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸
کد خبر : ۲۸۲۲۱۰
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از رویترز؛ همانطور که در گزارش پیشین از افزایش ۳۸ درصدی واردات خودروهای برقی چینی از جانب اتحادیه اروپا گفته بودیم.(متن کامل گزارش را اینجا بخوانید) این بار چین از احتمال یک جنگ تجاری با اتحادیه اروپا هشدار داد. این هشدار در حالی مطرح شد که وزیر اقتصاد آلمان به پایتخت چین رسید و تعرفه‌های پیشنهادی از موضوعات اصلی برنامه او بود.

سفر سه روزه رابرت هابک به چین، نخستین سفر یک مقام ارشد اروپایی از زمان پیشنهاد اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو‌های برقی ساخت چین توسط بروکسل است. این اقدام اتحادیه اروپا واکنش‌های تلافی‌جویانه چین و انتقادات شدید رهبران چینی را در پی داشته است.

هرچند در یک چرخش غیرمنتظره، هابک از سند راهبرد ۱۱ ماهه برلین به دلیل کوتاه‌مدت بودن و عدم هماهنگی با راهبرد‌های چین سایر کشور‌های اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

در همین هفته، خودروسازان چینی خواستار افزایش تعرفه‌های خودرو‌های بنزینی وارداتی اروپا از دولت خود به تلافی اقدام کمیسیون اروپا شدند.

بیانیه‌ای که به سخنگوی وزارت بازرگانی چین نسبت داده شده است، می‌گوید: "طرف اروپایی همچنان به افزایش تنش‌های تجاری ادامه می‌دهد و ممکن است به یک جنگ تجاری منجر شود. مسئولیت کامل بر عهده طرف اروپایی است.

این بیانیه افزود که با تحقیقات خود، طرف اروپایی "شرکت‌های چینی را تهدید و وادار به اطلاعات بیش از حد گسترده کرده و تهدید به اعمال تعرفه‌های تنبیهی بالا کرده است. "

فرصتی برای توضیح!

سفر هابک به چین به عنوان فرصتی برای آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، دیده می‌شود تا برای مقامات چینی تعرفه‌های اخیر را توضیح دهد و خطر تلافی چین که می‌تواند به کسب‌وکار‌های آلمانی آسیب برساند را کاهش دهد.

صدای آلمان وزن خاصی دارد و تولیدکنندگان خودرو پیشرو این کشور به شدت با تعرفه‌های اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند. برلین خواستار گفتگو بوده و انتظار دارد چین نیز مصالحه کند.

خودروسازان این کشور بیشترین تأثیر را از اقدامات تلافی‌جویانه چین خواهند دید، زیرا تقریباً یک سوم فروش آن‌ها در سال گذشته از اقتصاد ۱۸.۶ تریلیون دلاری چین بوده است.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، بیش از ۳۰ درصد صادرات خودروهای الکتریکی چینی در سه سال گذشته متعلق به اتحادیه اروپا بوده است. 

افزایش تنش‌ها با اتحادیه اروپا بر سر واردات خودرو‌های برقی می‌تواند به یک جنگ تجاری منجر شود

هشدار چین درباره احتمال جنگ تجاری با اتحادیه اروپا

اقدام اتحادیه اروپا در مورد تعرفه‌های خودرو‌های برقی، روابط تجاری با دومین اقتصاد بزرگ جهان را به یک نقطه جدید پایین رسانده است.

اما رسانه‌های دولتی چین این سفر را به عنوان فرصتی برای کاهش تنش‌ها معرفی کردند. برخی کارشناسان گفتند، آلمان باید به دنبال توافق باشد، طبق گزارش روزنامه تحت کنترل دولت، گلوبال تایمز.

هابک روز جمعه با رسیدن به پکن، در آغاز سفر خود با سفرای چند کشور اتحادیه اروپا دیدار کرد. این سفر شامل گفتگو‌هایی با مقامات چینی و توقف‌هایی در شانگ‌های و هانگژو خواهد بود. انتظار می‌رفت او با لی چیانگ، نخست وزیر چین، ملاقات کند، اما منابعی از هیئت آلمانی گفتند که تنظیم این ملاقات قبل از ترک پکن ممکن نبوده است.

در یک پذیرایی در سفارت آلمان در پکن، هابک از راهبرد کنونی چین برلین که در سندی در جولای گذشته پس از ماه‌ها کشمکش‌های ائتلافی منتشر شد، ابراز نارضایتی کرد.

این سند ۶۴ صفحه‌ای پکن را به افزایش قاطعیت و "روش‌های ناعادلانه" متهم کرده بود، اما در مورد اقدامات سیاسی برای کاهش وابستگی‌های بحرانی مبهم بود.

هابک گفت: یک راهبرد به این معنی است که شما باید به آینده نگاه کنید و حداقل یک مسیر به سوی آینده را توصیف کنید، حتی اگر هرگز همان‌طور که توصیف شده رخ ندهد.

وی افزود: "این یک راهبرد چین دولت آلمان است، بنابراین چیزی که از دست رفته، رویکرد اروپایی است. " او افزود که به‌روزرسانی این راهبرد "دیر یا زود" مورد نیاز خواهد بود. او به طور دقیق توضیح نداد که چگونه می‌بیند راهبرد آلمان در حال تحول است.

دولت آلمان بلافاصله به درخواست اظهار نظر درباره اظهارات هابک پاسخ نداد، که این مسئله به برداشت‌هایی افزوده که برلین هنوز مسیری روشن برای مدل اقتصادی صادرات محور آلمان در دوره افزایش حمایت‌گرایی ایجاد نکرده است.

هابک پیشتر روز جمعه انتظارات را برای آنچه که ممکن است در طول سفرش حل و فصل شود، کاهش داده بود و گفت انتظار ندارد که به راه‌حلی برای تنش‌های تجاری برسد.

آلمان همچنین در تلاش است دسترسی شرکت‌های خود به بازار وسیع چین را گسترش دهد، در حالی که سعی دارد اقتصاد خود را از وابستگی بیش از حد به هر کشور خاصی "کاهش خطر" دهد.

کارشناسان تجاری می‌گویند عوامل اقتصادی و سیاسی به طور فزاینده‌ای به نفع رابطه ایالات متحده و آلمان است.

تجارت ۶۰ میلیارد یورویی (۶۴ میلیارد دلاری) آلمان با چین در سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ کمتر از حجم کل ۶۳ میلیارد یوروی تجارت آلمان و ایالات متحده بود.
این روندی را قطع کرد که چین را برای هشت سال متوالی به عنوان بزرگترین شریک تجاری آلمان رتبه‌بندی کرده بود.

آمار‌های رسمی منتشر شده در روز جمعه تغییر جهت را نشان داد: صادرات آلمان به چین در ماه مه نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد کاهش یافت در حالی که صادرات به ایالات متحده ۴.۱ درصد افزایش یافت.

 

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر