بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
دو محموله صادراتی پتروشیمی جم در دوماه اخیر/ تعیین تکلیف پرونده پتروشیمی مهر در جریان است
مجمع عمومی عادی شرکت پتروشیمی جم با حضور سهامداران در روز جاری برگزار شد. 
کد خبر : ۲۸۲۶۳۳
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی شرکت پتروشیمی جم با حضور سهامداران در روز جاری برگزار شد. 

در این مجمع، محمدهاشم نجفی اردکانی، مدیرعامل پتروشیمی جم درخصوص گزارش عملکرد مالی این شرکت اظهار کرد: ۱۶ سال از شروع فعالیت پتروشیمی جم می‌گذرد. آن چیزی که در سال ۱۴۰۳ برای ما حائز اهمیت است فاز دوم پتروشیمی جم به عنوان شرکت توسعه پلیمر پادجم است که در هفته گذشته به تولید رسیدیم.

وی افزود: عملیات اجرایی توسعه پلیمر پادجم از سال ۱۳۸۹ آغاز و به طور رسمی از سال ۱۳۹۲ شروع به کار کرد. از سال ۱۳۹۹ به دلیل مشکلات عمده، تحریم‌های ظالمانه و خروج صاحبان تکنولوژی این پروژه سه سال متوقف شد. با همکاری و حمایت هلدینگ توانستیم عملیات تولید را به نتیجه برسانیم.

نجفی اردکانی ادامه داد: پتروشیمی جم شامل چند شرکت زیرمجموعه است که می‌توان از آن به عنوان یک هلدینگ اقتصادی نام برد. مجموعه جم صنعت کاران که شرکت خدمات فنی و مهندسی است. شرکت توسعه پلیمر پادجم با بیش از ۱۰۰۰ نفر در حال فعالیت است. مالکیت سهام صد درصدی این مجموعه به پتروشیمی جم اختصاص دارد. شرکت پلی پروپیلن جم که ۴۴ درصد سهام آن در اختیار پتروشیمی جم بوده و با ۴۹۵ نفر نیرو مشغول فعالیت بوده و داخل پتروشیمی جم قرار دارد.  توسعه پلیمر کنگان نیز در فاز سوم، تولید PDH، PP و ACN را در دستور کار دارد. این مجموعه آینده پتروشیمی جم را تامین می‌کند. شرکت تابعه دیگر، پارک صنعتی گوهر افق بوده که اولین پارک پتروشیمی کشور است و به آن پارک استایرن نیز گفته می‌شود. زیرا تمام شرکت‌های موجود در آن بر پایه استایرن کار می‌کنند. مالکیت ۵۱ درصد سهام آن در اختیار پتروشیمی جم است. همچنین، سهامدار  ۳۴ درصدی شرکت پتروشیمی ایران هستیم.

مدیرعامل جم خاطرنشان کرد: تعداد پرسنل فعال در پتروشیمی جم ۱۲۶۵ نفر است. از نظر میزان تولید در بین شرکت‌های بورسی رتبه ششم و از نظر میزان فروش رتبه چهارم را دارا هستیم. 

وی افزود: در خصوص صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲، سود خالص شناسایی شده ۸۷۰۰ همت است. تامین کنندگان خوراک پتروشیمی جم شرکت‌های پتروشیمی نوری، پارس هستند. یوتیلیتی را از پتروشیمی مبین دریافت می‌کنیم. بالغ بر ۲ میلیون تن خوراک دریافت می‌کنیم. یک میلیون تن اتیلن تولید می‌کنیم که در واحد‌های خود شرکت پتروشیمی جم استفاده می‌شود. باتوجه به طرح توسعه‌ها و بهره برداری‌های صورت گرفته ما مازاد اتیلن داریم که باید برنامه ریزی جدی برای صادرات آن داشته باشیم. همچنین، در دوماه اخیر دو محموله صادراتی را انجام دادیم.

نجفی اردکانی بیان کرد: مصرف پروپیلن در حال حاضر صرفا متعلق به شرکت جم پیلن است. ارزش فروش بنزین پیرولیز ۴۲ همت و حجم فروش ۱۶۰۱ هزار تن است. روند تولید نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است. در سال ۱۴۰۲ اورهال سختی را داشتیم که این اورهال باید در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شد، اما به جهت خلف وعده پیمانکاران و ... با ۱۸ ماه تاخیر توانستیم وارد اورهال شویم. ما ۹ ماه از سال را مجبور شدیم با ظرفیت پایین تولید کنیم. شاخص فروش نسبت به تناژ پایین آمده، اما براساس فروش و ارزش ریالی و دلاری ما افزایش رقم داشتیم. 

مقاصد صادراتی پتروشیمی جم

وی ادامه داد: بازار‌های چین، CIS، روسیه، ترکیه بازار‌های صادراتی پتروشیمی جم هستند. به تازگی وارد بازار هند نیز شدیم. بازار هدف ما بازار آفریقا و اروپاست. به دنبال طراحی مدل‌هایی هستیم تا بتوانیم با رویکرد صادرات محور در این حوزه فعالیت جدی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: یکی از معضلات ما در فروش صادراتی این است که سازمان بورس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی کف عرضه محصولات پتروشیمی را افزایش داده و الزام کرده که به هر نحوی با کف عرضه، محصولات را عرضه کنیم. تا این کف عرضه محقق نشود ما امکان صادرات را نخواهیم داشت. وقتی ما کف عرضه را افزایش دهیم علیرغم اینکه زیرساخت در کشور افزایش نیافته است، شاهد این خواهیم شد که بخش کوچکی از محصولات ما وارد چرخه تولید شود و باقی آن به صورت کامپاند و با برند تجاری دیگر به کشور‌های همسایه صادر شود. این موضوع باعث می‌شود که قدرت رقابت در بازار‌های صادراتی زمینی کاهش یابد. 

شاخص‌های اصلی مالی

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: درآمد کل افزایش یافته، اما هزینه کل نیز افزایشی بوده است. سود شرکت کاهش یافته است. این کاهش سود صرفا مختص شرکت پتروشیمی جم نیست. ما در دو سال گذشته با اقدام ظالمانه‌ای مواجه شدیم که حاشیه سود سهامداران اصلی را با چالش روبرو کرده است. ما ۳۲۷ درصد افزایش نرخ یوتیلیتی داشتیم. آن کسی که نرخ یوتیلیتی را تعیین می‌کند، خودش سهامدار شرکت بزرگی است که تامین کننده یوتیلیتی پتروشیمی عسلویه و ماهشهر است. پیگیری حقوقی انجام شده و امیدواریم بتوانیم دستور توقف آن را بگیریم. اگر افزایش نرخ یوتیلیتی ادامه یابد، ما قهرا مجبوریم وارد فضایی شویم که بتوانیم یوتیلیتی متمرکز برای خود ایجاد کنیم. انبار‌ها را جابجا خواهیم کرد و آن بخشی از یوتیلیتی را که  خودمان تولید خواهیم کرد.

نجفی اردکانی گفت: یکی از موضوعات دیگر نرخ خوراک است. این موضوع نیز اتفاق عجیبی در صنعت پتروشیمی است. احساس می‌کنیم افرادی به دنبال حاشیه سازی برای شرکت‌های پتروشیمی هستند. ما دو راهکار داریم. یکی اینکه شیوه کوره‌ها را تغییر دهیم و خوراک کوره‌ها را اصلاح کنیم و دیگر اینکه به دنبال خوراک‌های ارزانقیمت برویم. 

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش سود، موضوع فروش به شرکت جم پیلن است. همان طور که می دانید قراردادی در سنوات گذشته منعقد شده و طبق این قرارداد ما پلی پروپیلن را با یک نرخ به شرکت پلی پروپیلن جم می‌فروشیم. اما آن چیزی که برای ما تمام می‌شود بسیار بالاتر از نرخی است که به جم پیلن می‌فروشیم. این موضوع حقوقی است. عملا فروش پلی پروپیلن به مجموعه جم پیلن با زیان همراه است. هرچقدر بتوانیم فروش جم پیلن را کاهش دهیم و به سمت خوراک جایگزین برای جم پیلن برویم، برای ما سودآور خواهد بود. از دیگر اقدامات شرکت پتروشیمی جم می توان به تغییر فناوری کوره‌های مایع، اصلاح قیمت pp، اصلاح قیمت سرویس‌های جانبی اشاره کرد.

اهم اقدامات شرکت پتروشیمی جم در سال گذشته

نجفی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات تعیین تکلیف پرونده مهر بود. سازمان بازرسی کشور و رئیس سازمان به این پرونده ورود کردند. همان طور که می‌دانید ما از سال ۱۳۸۴ قرارداد ۲۵ ساله با پتروشیمی مهر داشتیم. در این قرارداد سه عنوان تخلف شکل گرفته بود. یکی اینکه درآن قرارداد ذکر شده بود هر زیان وارده ناشی از فروش اتیلن به پتروشیمی مهر را باید پتروشیمی جم جبران کند. دوم، ثمن معامله براساس ارز بوده و تعیین نرخ نیز براساس فرمول مشخص شده بود. پتروشیمی مهر در مقطعی خلف وعده کرده و ما زیانده شدیم. این امر باتوجه به پیگیری‌های انجام شده به داوری ارجاع شد و در آن داوری رای به نفع پتروشیمی جم در سال ۱۴۰۰ صادر می‌شود. با این رای ۸۷۲ میلیون دلار به نفع پتروشیمی جم می‌شود. همچنین ۱۷۰۰ میلیارد تومان کل رقم‌های ریالی را به پتروشیمی مهر عودت می‌دهد.

وی در این باره ادامه داد: پتروشیمی مهر برخلاف توافقنامه داوری سعی می‌کند که در مرجع قضایی بدوی و تجدیدنظر به استناد اینکه پتروشیمی جم دولتی است، درخواست ابطال رای داوری را می‌دهد و رای می‌گیرد. ما توانستیم اعمال ماده ۴۷۷ را بگیریم. نزدیک به ۷ جلسه، جلسه رسیدگی در شعبه اول دیوان عالی کشور داشتیم. باتوجه به دفاعیات ما و پتروشیمی مهر و محق بودن پتروشیمی جم، رای پتروشیمی مهر ابطال و داوری کماکان ابقا شد. امروز در مسیر فرایند اجرای رای داوری هستیم و حساب‌های شرکت مذکور توقیف شده است. درخواست ما از سهامداران پتروشیمی مهر این است که حقوق بازنشستگان شرکت پتروشیمی جم را بعد از ۱۵ سال پرداخت کنند، زیرا حق الناس است. 

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: پرونده‌های حقوقی دیگری داشتیم که اتفاقات خوبی رقم خورد. ۳۶۰ واحد آپارتمان در عسلویه و ۴۰ واحد در مکانی دیگری در عسلویه داشتیم که توانستیم بعد از ۱۵ سال برای این املاک سند مالکیت بگیریم. همچنین اورهال سختی در سال گذشته داشتیم که بدون حادثه صورت گرفت. کما اینکه برخی از واحد‌ها مانند کوره‌ها به اورهال نرفت. در دوره مدیریت قبلی یک کلدباکس ایرانی تامین شد که متاسفانه پیمانکار آن با ۱۹ ماه تاخیر آن را تحویل داد و عدم النفع بسیاری بر پتروشیمی جم وارد کرد. اما اتفاق، اتفاق بزرگی بود.

مدیرعامل پتروشیمی جم توضیح داد: خط اول پروژه ABS رابر را بعد از ۱۴ سال توانستیم راه اندازی کنیم. امیدواریم همه خطوط آن تا پایان سال به تولید برسد و بتوانیم در سال آینده موضوع رابر را نیز حل و فصل کنیم.

نجفی اردکانی توضیح داد: یکی از موضوعات دیگر که به عنوان چالش مطرح بود تبعیض حقوق و مزایای پرسنل بود. اتفاقی که در سال‌های گذشته شرکت را با اعتصابات و... همراه کرد. اصلاحات انجام شد که اثربخشی زیادی داشت و سعی کردیم جلوی تبعیض را بگیریم. در راستای نوآوری در خلق محصولات جدید همکاران در جم پیلن چند گرید جدید به بازار عرضه کردند. در مسئولیت‌های اجتماعی نیز براساس آن چیزی که در منطقه پارس جنوبی به عنوان قانون نانوشته و توافقات از قبل صورت گرفته، حوزه مسئولیت‌های اجتماعی را در اختیار شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی قرار دادیم. 

وی گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم درآمد‌ها را افزایش داده و با اقدامات انجام شده با ورود مجموعه پادجم بتوانیم سود عملیاتی خوبی برای مجموعه، سود تلفیقی برای شرکت‌های تابعه و سود قابل توجهی برای پتروشیمی جم داشته باشیم. 

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: یکی از حیاتی‌ترین موضوعاتی که باید پیگیری شود طرح توسعه PDH و PP است که امروز یکی از چالش‌های اساسی است. تامین مالی این پروژه سخت است. مجبور هستیم که به سراغ مدل‌های تامین مالی برویم. آنچه که این طرح را برای ما جذاب می‌کند، این است که این طرح برای ما یوتیلیتی تولید می‌کند، پی دی اچ   ۶۰۰ هزار تنی، PP ۳۰۰ هزار تنی و ACN ۱۲۰ هزار تنی خواهد داشت. ACN هم می‌تواند خوراک پادجم باشد و هم می‌تواند برای پتروشیمی جم ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

 

در پایان، پس از تصویب صورت های مالی، ۴۶۶ تومان به ازای هر سهم به سهامداران پرداخت شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر