بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنعت غذایی کورش در روز جاری مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۳ برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۳۱۲۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنعت غذایی کورش در روز جاری مورخ ۱۴۰۳/۰۴/۲۳ برگزار شد.

در این مجمع، محمد برهانی، مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش اظهار کرد: آخرین افزایش سرمایه شرکت صنعت غذایی کورش در ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ بوده و آخرین افزایش سرمایه ثبت شده نیز ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. شرکت در ابتدای تاسیس با سرمایه یک میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ ثبت شد و در حال حاضر سرمایه شرکت به ۲ هزار میلیارد تومان است. 

وی افزود: طبق مصوبه هیات مدیره، برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار داریم. این افزایش سرمایه به سرمایه گذاری جدید و نیز معافیت تامین مالی صورت می‌گیرد که سرمایه به ۴۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

دستاورد‌های کسب شده:

مدیرعامل صنعت غذایی کورش بیان کرد: جایگاه نخست صنعت در سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۲، در بخش مایع خانوار و کل خانوار را کسب کردیم. برای اینکه بتوانیم ارزش افزوده بخش بازرگانی را حداکثر کنیم در شرکت دام و طیور سرمایه گذاری کردیم که ۶۰ درصد سهام آن متعلق به صنعت غذایی کورش است.

سهم بازار:

برهانی با اشاره به سهم بازار "غکورش" گفت: از نظر ریالی شرکت صنعت غذایی کورش به بالاترین قیمت ریالی محصولات خود را می‌فروشد. اگر صنعت روغن نباتی را به دوبخش خانوار و صنعت تقسیم کنیم، طبیعتا سهم بازار ریالی ما بیش از این اعداد است. روند ما از سال ۱۴۰۲، به حدود ۱۴ رصد در صنعت و در بخش خانوار به ۲۱ درصد رسیده است. در سه ماهه به سهم بازار ۱۵ درصد برگشتیم. برنامه داریم که امسال مثل سال ۱۴۰۱ سهم بازار خانوار را به ۲۵ درصد افزایش دهیم.

وی توضیح داد: امسال سال سختی بود. بعد از جنگ اوکراین و روسیه قیمت‌های جهانی کاهشی شد. ما توانستیم این بحران را پشت سر بگذاریم و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ سهم خانوار را ۲۵ درصد و سهم صنعت را ۱۵ درصد داشته باشیم. از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ کمتر از یک درصد کاهش تولید داشتیم، اما از نظر ارزش افزوده توانستیم حفظ کنیم. در سال ۱۴۰۳ روند صعودی خود را داشته باشیم. 

مزایای رقابتی: 

مدیرعامل "غکورش" گفت: با داشتن مشتریان ارزشمندی مانند گلرنگ پخش، افق کوروش، هایپر فامیلی بازو‌های رقابت ما در بازار هستند توانستیم تا در شرایط فراوانی یا کمبود کالا محصول را با قیمت مصوب یا پایین‌تر از قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسانیم. در شرایط کمبود کالا صنعت غذایی کورش سعی کرده که کالای تولیدی خود را با قیمت مصوب یا پایین‌تر از قیمت مصوب به دست مصرف کننده‌ها برساند. صنعت غذایی کورش همواره بازوی اجرایی دولت بوده و در بخش خانوار به عنوان یک بازوی اجرایی عمل کرده است. 

وی ادامه داد: از نظر تعداد پرسنل، رشد داشتیم که درآمد سرانه از ۲۷ میلیارد تومان به ۲۹۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. پرسنل صنعت غذایی کورش نسبتا جوان بوده وامور شرکت را در اختیار دارند. 

برهانی درباره مسئولیت‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: علاوه بر سازمان‌های خیریه شرکت صنعت غذایی کورش کار ماندگاری را در دست اجرا دارد. با کمک هلال احمر مرکز گفتاردرمانی ایجاد خواهد کرد که هم همکاران و هم مردم استان البرز از این مجموعه بهره‌مند شوند.

مدیرعامل صنعت غذایی کورش در این باره عنوان کرد: در خصوص پایداری محیط زیست، ما همواره نگاه مسئولانه داریم. باتوجه به اینکه کشور در تنش آبی قرار دارد، در مصرف آب صرفه جویی می‌کنیم، بسته بندی‌های ما ظروف پلیمری است که سعی می‌کنیم در مصرف آن نیز صرفه جویی داشته باشیم. درخصوص پسماند‌ها از طریق انجمن روغن نباتی، میحط زیست و سازمان استاندارد پیگیری می‌کنیم تا کمترین آسیب را به محیط زیست داشته باشیم.

سود و زیان شرکت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲:

وی افزود: فروش شرکت از ۱۸۶۰۰ به ۲۲۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. در آذرماه سال ۱۴۰۲ کاهش قیمت مصرف کننده را تجربه کردیم. حدود ۱۳.۵ درصد قیمت مصرف کننده روغن کاهش یافت. سود ناخالص روند افزایشی داشته است. در بخش هزینه‌های فروش و اداری رشد متناسب با تورم و حتی کمتر را داشتیم. سود عملیاتی ۳۶۰۰ میلیارد تومان ایجاد کردیم که این عدد در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان بود. 

برهانی گفت: باتوجه به اینکه ما شرکت تولیدی هستیم و همواره به نقدینگی نیاز داریم، امسال مدیریت نقدینگی خوبی انجام شد و برهه‌هایی از زمان نقدینگی‌ها سپرده می‌شد و در قبال آن سپرده، درآمد ثابت نصیب سهامداران می‌شد. سود قبل از مالیات ۳۴۰۰ میلیارد، مالیات مربوطه ۱۶۰ میلیارد تومان و سود نیز ۳۳۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته که ۲۵۲۰ میلیارد تومان بوده، روند رو به رشدی را تجربه کرد. 

مقایسه فروش مقداری:

وی بیان کرد: در فروش محصولات روغنی کمتر از یک درصد کاهش داشتیم و سعی کردیم در بازار برند و جایگاه شرکت را مدیریت کنیم و وارد بحث‌های تخفیف و جنگ قیمت نشویم. با سرمایه گذاری‌های انجام شده در کنجاله و ذرت دامی رشد خوبی داشتیم. سال گذشته ۲۰ هزار تن ذرت فروختیم که امسال به ۱۰۷ هزار تن رسید. در کنجاله سال گذشته ۲۳ هزار تن فروختیم که توانستیم تا پایان سال ۲۲۵ هزار تن کنجاله به فروش برسانیم. یکی از رسالت‌های ما این است که باتوجه به توان وارداتی شرکت، می‌توانیم برای سایر شرکت‌های صنعت از محل واردات کالا وارد کنیم و با یک عدد مشخص در اختیار شرکت‌های دیگر قرار خواهیم داد. حدود ۶۴۹ هزار تن امسال انواع محصولات را به فروش رساندیم.

شرکت‌های سرمایه پذیر:

برهانی خاطرنشان کرد: شرکت دام و طیور کورش که ۶۰ درصد آن متعلق به صنعت غذایی کورش است و صورت مالی تلفیقی آن در کدال منتشر شد، شرکت سپید ماکیان که ۵۵ درصد سهام و شرکت دریاچه گهر لرستان نیز که ۱۰۰ در صد در اختیار داریم.

سود و زیان تلفیقی:

مدیرعامل شرکت صنعت غذایی کورش گفت: فروش "غکورش" نشان می‌دهد نسبت به شرکت اصلی ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بخشی از این فروش برون سازمانی بوده است. سود تلفیقی رشد ۳۴۰ میلیارد تومانی داشته است. ما ۳۶۴۰ میلیارد سود تلفیقی داشتیم که نسبت به شرکت اصلی ۳۴۰ میلیارد افزایش پیدا کرده است. از آنجایی که، چون دام و طیور کورش در سال گذشته زیرمجموعه ما نبود، این عدد ۲۵۷۰ میلیارد بوده است. در سال گذشته فقط مجموعه گهر در تلفیقی ما بوده است. از این بابت سود خالص تلفیقی ما حدود ۳۶۴۰ میلیارد شده است.

وی ادامه داد: امسال هدف ما این است که به مرز یک میلیون تن نزدیک شویم. همان طور که می‌دانید و در کدال نیز منتشر شد، فروش سه ماهه بهار حدود ۴۶۰۰ میلیارد ثبت شده است. بازار کمی سخت است. با گرم شدن سال مصرف روغن و مواد پروتئینی کم می‌شود، قطعا در ۶ ماهه دوم روند صعودی خواهد شد. مبلغ فروش ۲۷ هزار میلیارد تومان است.

برهانی توضیح داد: مجمع سال گذشته ۱۴۰۲/۰۴/۲۷ برگزار شد و نماد "غکورش" با ۱۵۶۸ وارد مجمع شد. امسال بعد از افزایش سرمایه و تعدیل شده ۸۹۷ تومان بوده در چهارشنبه هفته گذشته نماد بسته شد. قیمت سهم پس از افزایش سرمایه ۸۶۰ تومان و قیمت پایانی سهم در سال ۱۴۰۲، ۷۳۸ تومان بود. با توجه به گزارش خوب در پایان سال گذشته قیمت سهم به ۸۹۷ تومان افزایش پیدا کرده است. در IMI۱۰۰ به عنوان شرکت پیشرو انتخاب شدیم. 

لازم به ذکر است، در پایان مجمع ۴۵۰ ریال سود به ازای هر سهم "غکورش" تقسیم شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وثیقه سهام
شرکت صنعت غذایی کورش اعلام کرد؛

وثیقه سهام "غکورش" جهت اخذ تسهیلات

داغ شدن درآمدهای فصل زمستان غکورش در اسفندماه
ذرت دامی، درآمدزاترین محصول "غکورش" نام گرفت؛

داغ شدن درآمدهای فصل زمستان غکورش در اسفندماه

رشد ۲۹ درصدی فروش روغن خوراکی توسط
شرکت صنعت غذایی کورش در اردیبهشت‌ماه محقق ساخت؛

رشد ۲۹ درصدی فروش روغن خوراکی توسط "غکورش" 

سهم ۵۵ درصدی روغن خوراکی از درآمد “غکورش”
رشد ۸ درصدی درآمد شرکت صنعت غذایی کورش در خردادماه؛

سهم ۵۵ درصدی روغن خوراکی از درآمد “غکورش”

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.