بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
هنوز برای یک ترازنامه از قهرمانی اروپا زود است؛

آیا یورو ۲۰۲۴ از نظر مالی برای آلمان ارزشمند بوده است؟

آیا یورو ۲۰۲۴ از نظر مالی برای آلمان ارزشمند بوده است؟
کد خبر : ۲۸۳۲۴۱
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز، به نقل از یورو نیوز؛ آلمان، قوی‌ترین اقتصاد اروپا، از سال گذشته در رکود قرار دارد. با این حال، یورو ۲۰۲۴ باعث جذب هوادارانی شده که هزینه می‌کنند. اما آیا سود‌های به دست آمده از میزبانی این بازی‌ها بیش از هزینه‌ها بوده است؟

ده شهر میزبان، از جمله دوسلدورف، گلزن‌کیرشن و برلین، تنها در چند ماه آینده خواهند دانست که آیا توانسته‌اند هزینه‌های میزبانی یورو ۲۰۲۴ را پوشش دهند یا خیر. مالیات‌دهندگان آلمانی بخش عمده‌ای از هزینه‌های امنیت، تبلیغات و نوسازی استادیوم‌ها را متحمل شده‌اند، اما یوفا از همین حالا انتظار دارد از فروش بلیت‌ها، حق پخش و معافیت‌های مالیاتی میلیون یورویی، بیش از یک میلیارد یورو سود کسب کند.

 سود میزبانی جام ملت‌های اروپا به چه کسی می‌رسد؟
رویداد‌های ورزشی مانند یوفا، فیفا و حتی IOC هزینه‌های میلیون یورویی دارند. زمانی که دولت پیشین آلمان به رهبری آنگلا مرکل در سال ۲۰۱۸ برای میزبانی این تورنمنت اقدام کرد، با ترکیه رقابت می‌کرد. ترکیه به گفته رسانه‌های آلمانی، به یوفا تضمین‌های سخاوتمندانه‌ای از جمله معافیت کامل مالیاتی و استفاده رایگان از استادیوم‌ها ارائه داده بود. 

برای تضمین این میزبانی، دولت آلمان نیز به معافیت‌های مالیاتی جامع به ارزش میلیون‌ها یورو تن داد. رقم دقیق این معافیت‌ها همچنان در هاله‌ای از ابهام است، زیرا وزارت دارایی، که اولاف شولتس، صدر اعظم کنونی آلمان در سال ۲۰۱۸ وزیر آن بود، این اطلاعات را یک راز مالیاتی می‌داند.

پروفسور الکساندر هودک، استاد مدیریت ورزشی بین‌المللی، می‌گوید که برای برنده شدن آلمان در مزایده یوفا، ۱۸ قانون وجود داشت که باید رعایت می‌شد. یکی از این قوانین این بود که هیچ مالیات فروشی بر فروش‌های انجام شده در چارچوب یوفا پرداخت نمی‌شود. این بدان معناست که هیچ مالیات فروشی بر کالا‌های فروخته شده در استادیوم‌ها اعمال نمی‌شود.

هزینه‌های گردشگران خارج از استادیوم‌ها چگونه است؟
هم اتحادیه هتل‌ها و رستوران‌های آلمان (DEHOGA) و هم اتحادیه برورس آلمان گزارش داده‌اند که بیشتر کسب‌وکار‌ها از قهرمانی اروپا سودی نبرده‌اند. هولگر آیشله، مدیرعامل اتحادیه برورس آلمان، در بیانیه‌ای به یورونیوز گفت: 

هیچ آماری برای ژوئن در سطح ملی در دسترس نیست. اما یک چیز قطعاً مشخص است: متأسفانه، هوا همیشه آنطور که می‌خواستیم همراه نبوده است. نوسانات دمایی و طوفان‌های مکرر باعث خراب شدن کسب‌وکار بسیاری از صاحبان شده و بسیاری از مهمانی‌های باغ به هم خورده‌اند. مانند سایر صنایع، ما نیز کاهش مصرف را احساس می‌کنیم.

DEHOGA نیز نتایج ناامیدکننده‌ای گزارش داده و بیان کرد که بر اساس نظرسنجی که بین ۲ تا ۱۰ ژوئیه در میان حدود ۲،۷۳۰ شرکت مهمان‌نوازی در آلمان انجام شده، صنعت رستوران‌داری و هتلداری آلمان از کاهش چشمگیر فروش و سود شکایت دارند. نگرانی‌ها زیاد است، اما چشم‌انداز تاریک است. تنها تعداد کمی از شرکت‌ها توانستند مستقیماً از قهرمانی فوتبال اروپا بهره‌مند شوند.

۸۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هیچ تأثیر مثبتی از قهرمانی اروپا گزارش نکردند. تنها ۸.۱ درصد از تأثیرات مثبت این رویداد بزرگ ورزشی خبر دادند. DEHOGA نیز هوا را به عنوان عامل کاهش فروش مقصر دانست.

آیا این تورنمنت می‌تواند به بهبود اقتصادی کند آلمان کمک کند؟
هودک به یورونیوز می‌گوید: اغلب اثرات اقتصادی بیش از حد تخمین زده می‌شود. وی افزود که دولت فدرال انتظار داشت ۲.۷ میلیون هوادار در بازی‌ها شرکت کنند. اگر دو میلیون از آن‌ها یک یا دو شب اقامت کنند، این شاید تنها ۱٪ از کل اقامت‌های شبانه در آلمان باشد، که این میزان برای کمک به خروج آلمان از رکود کافی نیست.

با این حال، هودک به اثرات مثبت تورنمنت بر روی ملت‌ها نیز اشاره کرد: چیز‌های دیگری هم وجود دارد، مانند تأثیر بر مردم، تغییر روحیه، و این که شاید باعث شود مردم به زندگی در آلمان افتخار کنند، و دیدن ورود بسیاری از ملت‌ها به آلمان خوشایند است.

وی همچنین به شکایات بسیاری از هواداران در مورد شبکه ریلی آلمان اشاره کرد و افزود: بسیاری از مردم متوجه شدند که سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی چقدر مهم است، که این یک اثر مثبت است. وقتی مردم به دلیل مشکلات موجود در این زیرساخت به ضرورت سرمایه‌گذاری در آن پی می‌برند، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند نسبت به هر بحث سیاسی در بوندستاگ. 

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.