بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
مولدسازی دارایی ها؛ مهمترین برنامه
مدیرعامل بانک پارسیان گفت: بانک پارسیان توانست در توسعه بخش واقعی اقتصاد نقش خوبی ایفا کند. ما توانستیم ۹۳۰ میلیون دلار ارزی و ۱۲ همت ریالی پروژه‌ها را تامین مالی کنیم. 
کد خبر : ۲۸۳۳۵۶
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی سالیانه بانک پارسیان با حضور سهامداران در روز جاری برگزار شد.

براساس این گزارش، جواد شکرخدا، مدیرعامل بانک پارسیان در این مجمع اظهار کرد: در بازارسرمایه تعداد معاملات سهام ما افزایش داشته و ارزش بازار دارای ثبات بوده است. تعداد شعب در تهران ۱۸۱، در استان‌ها ۱۶۶ شعبه، دو شعبه در مناطق آزاد و دو شعبه در خارج از کشور داریم. در مجموع تعداد شعب بانک پارسیان ۳۵۱ شعبه است. ۲۲۴ شعبه ملکی و ۱۲۸ شعبه استیجاری است. باتوجه به افزایش نرخ‌های اجاره بها در تلاش هستیم که شعب را ساماندهی و به سمت ملکی شدن پیش برویم. در واقع بودجه ریزی برای شعب در حال انجام است. 

وی افزود: سرانه سپرده و سرانه تسهیلات در هر شعبه رشد مناسبی داشته است. نیروی انسانی مناسبی در بانک‌های پارسیان مشغول خدمت هستند. سرانه‌های درآمدی رشد داشته است. سرانه سپرده ها، سرانه تسهیلات و سرانه دارایی‌ها از ۲۱ تا ۲۳ درصد رشد مناسبی را به ثبت رسانده است.

شکرخدا ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ در منابع ریالی رشد ۳۱ درصدی داشته که در سال ۱۴۰۲ منابع ریالی به ۲۴۰ همت رسیده و رشد ۱۷ درصدی را ثبت کرده است. منابع ارزی ۱.۶ میلیارد دلار بوده و رشد ۷ درصدی همراه بوده است. شدت رقابت در بخش ریالی به واسطه افزایش نرخ سود رقابتی در بازار برای سپرده‌ها بالاست. بانک‌ها درگیر رقابت منفی شده اند اگر این موضوع کنترل نشود به ضرر نظام بانکی خواهد بود. 

مدیرعامل بانک پارسیان در این باره توضیح داد: بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در تلاش هستند که این نرخ در بازار کاهش یابد و رقابت مثبت شود. تلاش ما باید این باشد که بهای تمام شده پول را هم برای خود و هم برای مشتریان کاهش دهیم. یک رابطه پایدار و باثبات زمانی میسر می‌شود که بتوانیم این رابطه را با پاسخگویی به نیاز‌های متقاضیان تداوم بخشیم. ما دو دسته ذینفع داریم. سپرده گذاران به دنبال این هستند که نرخ بالاتری از بانک بگیرند و از طرف دیگر تسهیلات گیرندگان نیز تقاضای وام با نرخ‌های پایین دارند. موتور محرکه این است که در تسهیلات ما بهداشت اعتباری رعایت شده باشد. تسهیلاتی باشد که کسب و کار تسهیلات گیرنده بتواند از عهده نرخ بهره آن بر بیاید و آن را به بانک برگرداند. اگر این نرخ، از نرخ بازدهی صنایع بالاتر رود دچار عدم وصول در سررسید‌ها خواهیم شد؛ بنابراین ما باید تلاش کنیم که نرخ‌ها را در سطح متعادل، منطقی و مناسب با بازدهی کسب و کار‌ها تعریف و کنترل کنیم و دچار رقابت کاذب در نظام بانکی نشویم.

وی بیان کرد: در ۱۴۰۲، عمده رشد ما در منابع ریالی در منابع بلندمدت بوده است. سپرده‌های ارزانقیمت رشد زیادی نداشته و در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ مردم منابع کوتاه مدت را به منابع گرانتر کردند.

شکرخدا ادامه داد: در تسهیلات ریالی رشد ۱۵ درصدی، تسهیلات ارزی رشد ۳۶ درصدی ثبت شد و در مجموع در بخش تسهیلات رشد ۲۶ درصدی و در اعتبارات اسنادی رشد ۳۷۸ درصدی را ثبت کردیم. ضمانت نامه‌ها رشد ۵۲ درصدی و مجموع تعهدات رشد ۱۱۱ درصدی داشته است.
وی افزود: تسهیلات در بخش‌های اقتصادی مختلف شامل قرض الحسنه، صنعت و معدن، ساختمان، کشاورزی، خدمات اعطا شده است. یکی از افتخارات بانک پارسیان این است که یک صندوق قرض الحسنه را تشکیل داده است. در سال ۱۴۰۲، ۸ همت تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کردیم. بانک پارسیان در فعالیت‌های ارزی، واردات کالا ۴.۳ میلیارد دلار فعالیت داشته و رشد ۱۱ درصدی را محقق کرده است. سهم بانک پارسیان از میزان واردات کالا ۶.۶ درصد بوده که سهم مناسبی است. 

مدیرعامل "وپارس" توضیح داد: بانک پارسیان در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان، نشان داده که در توسعه اقتصاد دانش بنیان کمک قابل توجهی دارد. در بخش تسهیلات ۲۷ درصد، در بخش تعهدات ۱۵ درصد و در حوزه قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و اشتغال رشد متوسط ۶ درصدی را محقق کردیم و ۷۲۱۳۲ نفر از هموطنان توانستند این تسهیلات را دریافت کنند. 

شکرخدا با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های ملی گفت: بانک پارسیان توانست در توسعه بخش واقعی اقتصاد نقش خوبی ایفا کند. ما توانستیم ۹۳۰ میلیون دلار ارزی و ۱۲ همت ریالی پروژه‌ها را تامین مالی کنیم. 

وی ادامه داد: در حوزه پیگیری و وصول مطالبات؛ در سال ۱۴۰۲، ۱۱.۵ همت از پرونده‌ها را تعیین تکلیف کردیم. بخش حقوقی با شجاعت منافع سهامداران را پیگیری می‌کند. 

مدیرعامل بانک پارسیان در این باره خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین پرونده ها، پرونده گروه صفا است. توانستیم در ابتدای سال گذشته رای قطعی این پرونده را بابت برخی از مطالبات اخذ کردیم. ۱۹۵۰۰ میلیارد ریال بابت اصل مطالبات ریالی و ۹۲ میلیون دلار بابت اصل مطالبات ارزی اخذ شده است. همکاران در حال پیگیری پرونده هستند. سه کارخانه که قبلا سند آن اخذ شده بود خلع ید آن انجام و تحویل ما شد. بخشی از مطالبات ما در شرکت‌های گروه پاکت چیان، الامینی، جعفری وصول شده است. ساختار بخش حقوقی را از نظر کیفیت، کمیت و ساختاری تقویت می‌کنیم. 

وی درخصوص بانکداری دیجیتال توضیح داد: در بخش بانکداری دیجیتال تعداد خودپرداز‌ها هم داخل شعبه و نیز خارج شعبه افزایش یافته است. تعداد تراکنش‌ها در کارتخوان‌ها و مبلغ تراکنش‌ها در حال رشد است. نسل جوان و نوجوان ما به مراجعه حضوری به شعب بانک‌ها اعتقادی ندارند. در بانکداری باید اپلیکشن‌ها و سامانه‌ها به سمت این نسل میل کند. زیرا جوان‌ها هستند که آینده بازار اقتصادی کشور را می‌سازند. این حوزه امنیت زیادی دارد. درگاه‌های غیرحضوری بانک مانند موبایل، اینترنت و تلفن با رشد زیادی همراه بودند. بانکداری باز نیز توانسته حجم زیادی از تراکنش‌ها را در سال جذب کند و میانگین وصول خوبی داشته باشد. تعداد فینتک‌های متصل به آن نیز از ۱۶۸ به ۲۰۱ افزایش یافته است. این حوزه مورد تو جه ماست که می‌تواند منابع ارزان قیمتی را برای ما ایجاد کند. 

شکرخدا گفت: در پروژه رمزریال بانک مرکزی نیز نقش مهمی ایفا کردیم و به عنوان بانک عامل در سامانه ریال دیجیتال حضور داریم. از سفته الکترونیک بهره برداری و آن را پیاده سازی کردیم. در سامانه توثیق ستاره که به زودی از آن رونمایی می‌شود نقش اصلی داریم. به عنوان یکی از بانک‌ها توانستیم در توسعه پلتفرم و نوشتن نرم افزار آن حضور داشته باشیم. در سایر حوزه‌های تحول دیجیتال با بانک مرکزی و دولت نیز همکاری خوبی داشتیم. 

ترازنامه مقایسه‌ای بانک:

مدیرعامل "وپارس" ادامه داد:۲۹ درصد در دارایی ها، ۳۱ درصد در بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام ۲۹ درصد رشد داشتیم. درآمد تسهیلات اعطایی ۱۸ درصد، سایر درآمد‌ها ۴۸ درصد و جمع درآمد‌ها ۳۵ درصد رشد داشته، اما جمع هزینه‌ها رشد ۴۴ درصدی را محقق کرده است. هزینه سود سپرده‌ها از ۲۴ همت به ۳۴ همت و با رشد ۴۲ درصدی همراه بوده است.

در هلدینگ‌ها عملکرد نسبتا خوبی داشتیم. هلدینگ داده پردازی بازوی اجرایی ما در حوزه دیجیتال است. سرمایه گذاری پارسیان رشد ۸۳ درصدی و ۲۰ همت مجموع درآمد آن، ۷ همت سود خالص داشته است. در گروه مالی پارسیان ۳ همت درآمد و ۳.۸ همت سود خالص را ثبت کرده است. در تلفیقی مجموع درآمد‌ها رشد ۵۹ درصدی، جمع هزینه‌ها ۶۴ درصد و سود خالص ۲ همت برای سال ۱۴۰۲ ثبت شده است. 

برنامه‌های آتی:

وی با اشاره به برنامه‌های آتی بانک پارسیان گفت: اولین و مهمترین برنامه ما مولدسازی دارایی ها، فروش اموال و دارایی‌های مازاد است. مذاکرات با متقاضیان مختلف در حال انجام است. امیدوار هستیم که در یک دوره سه ساله بتوانیم از بخش زیادی از دارایی‌های غیرمولد خارج و منابع آن به چرخه عملیات بانکداری وارد شود. فروش اموال و املاک دریافتی از بانک مرکزی بابت موسسه ثامن الحجج ظرفیتی است که در بخش فروش آن اصلاح ساختار انجام شد و امیدوار هستیم با سرعت بیشتری این کار انجام شود.

شکرخدا بیان کرد: زنجیره ارزش در سوپرمارکت‌های مالی با هدف سودآوری بیشتر یکی از مولفه‌های مهم است. بانک پارسیان بانکی است که هم در بازار سرمایه فعال است، کارگزاری و تامین سرمایه دارد. دارای بیمه بوده و در انواع زیرشاخه‌های بیمه حضور دارد. در حوزه بانکداری الکترونیک و سنتی نقش موثر دارد. 

مدیرعامل بانک پارسیان گفت: وصول مطالبات و تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی با جدیت لازم و ایجاد تعامل مناسب با بخش‌های قضایی و اجرایی در دستور کار بوده و امیدوار هستیم بتوانیم منافع سهامداران را حفظ و ارتقا دهیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.